Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Logo Verbond van Verzekeraars

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van Verzekeraars dat het loket van de Ombudsman open moet blijven voor nieuwe klachten. Volgens Kifid is van sluiting geen sprake. In plaats van bij de Ombudsman komen consumenten met woekerpolisklachten nu gelijk bij de Geschillencommissie terecht.

"Het Verbond van Verzekeraars hecht er grote waarde aan dat consumenten toegang hebben tot een laagdrempelige klachtenbemiddeling bij het Kifid. Deze bemiddeling moet ook beschikbaar zijn voor houders van een beleggingsverzekering", aldus woordvoerder Paul Koopman. "In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld. De met consumentenstichtingen overeengekomen akkoorden voor beleggingsverzekeringen, betekenen dat voor grote groepen consumenten duidelijkheid wordt geboden. Maar in deze overeenkomsten is ook bepaald dat consumenten het recht houden om individuele klachten aan de ombudsman, de geschillencommissie of burgerlijke rechter voor te leggen. Het afdoen van voorliggende klachten door de ombudsman zou volgens het Verbond niet moeten betekenen dat de toegang tot het loket van de ombudsman voor consumenten met een beleggingsverzekering wordt gesloten." Volgens het klachteninstituut is van sluiting geen sprake. De bemiddelingsfase wordt overgeslagen en de klagende consument komt gelijk bij de Geschillencommissie terecht, die in de voorgelegde zaak een bindende uitspraak kan doen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

eric - 10 oktober 2011

Als je alles terug haalt, is het al met al ook de schuld van de overheid. Als ik mij niet vergis mag er pas een polis op de markt gebracht worden als de fiscus die heeft goedgekeurd.

Dirk - 10 oktober 2011

Die onbudsman klachtprocedures is een grote farce. IK heb het aan den lijve ondervonden nadat ik daar een klacht namens een van mijn relaties had ingediend. De klacht werd afgewezen want de klant had zelf getekend. Het btreft een woekerpolis ad 12.000,- euro met een minimale dekking en die polis lopt al na 5 jaar af. Na 5 jaar heb je dus geen dekking en ben je je 12.000 euro kwijt. Pure oplichterij en de ombudsman moest ik constant achter de broek aan ziten het heeft meer dan een jaar geduurd. Een belachelijk instituut die ik voor geen meter vertrouw!

Luis in de pels - 7 oktober 2011

"In deze klachtenprocedures hebben verzekeraars zich altijd constructief opgesteld"???????? Dus pas als je als consument een klacht indient zou dit gebeuren. Laat mij niet lachen. Zelfs toen het probleem van de woekerpolis (bruto/ netto, te hoge kosten en risicopremies) allang bekend was hebben de verzekeraars willens en wetens weer nieuwe woekerpolissen op de markt gebracht en massaal aan de man gebracht, omdat nog steeds niemand iets snapte van deze ondoorzichtige producten. Wat een boterberg heeft dat vvv op zijn hoofd. Er is zelfs sprake van een geheim AFM rapport wat in de doofpot moest blijven, maar helaas voor de verzekeraars toch gelekt is. Pas toen vielen zij echt door de mand. Overheid, politiek, AFM, Ombudsman etc. etc. hebben de verzekeraars altijd de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs de Consumentenbond en de Claimstichtingen hebben zich door het vvv in de luren laten leggen. En lees dan eens hoe schijnheilig zij nu reageren, terwijl zij alles afhouden en op de lange baan schuiven ipv een goede oplossing voor de consument te bieden.

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...