Het vuur van... laurens meerhoff

section1_page46_article24_1.jpg

Eigenaar helpenkiezen (eindhoven)

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘het vuur van…’ zet vvp deze mensen op een voetstuk.

Toen wij vijf jaar geleden begonnen met HelpenKiezen, hadden wij het doel om het verloren vertrouwen in onze branche weer terug te winnen. Het was geen wonder dat het vertrouwen van consumenten naar een bedenkelijk peil was gezakt; de meeste banken en tussenpersonen stelden immers hun eigen (provisie) belang voorop en niet het belang van een goed advies en het maken van goede productkeuzes. Vanuit de eigen organisatie werd vaak bepaald wat het beste was voor de klant. Dat wilde wij graag omdraaien.

Voordat wij begonnen hebben wij een uitgebreid marktonderzoek gehouden. Aan potentiële hypotheekklanten vroegen wij hoe zij het liefste geholpen wilden worden. Omdat wij vanaf nul konden beginnen en geen pijn hadden uit het verleden, konden wij ook echt een frisse start maken. Zo werd een nieuwe manier van werken geboren.

Bij HelpenKiezen maken wij een duidelijk onderscheid tussen advies en bemiddeling. Eerst geven we inzicht in de risico’s rondom de hypotheek en leggen we uit wat de mogelijkheden zijn om deze risico’s af te dekken. We maken de ingewikkelde materie inzichtelijk zodat klanten begrijpen wat de consequenties van hun keuzes zijn. Zodra zij weten hoe de hypotheek er uit komt te zien, stappen we pas over naar de bemiddelingsfase. In die fase staan we niet alleen stil bij de hypotheekrente, maar gaan we ook uitgebreid in op de voorwaarden van de best passende aanbieders. We staan extra stil bij de voor- en nadelen van de algemene voorwaarden, zodat klanten zelf kunnen bepalen welke aanbieder het beste bij hen past.

Wij doen ons werk samen met onze klant en dus nooit namens de bank. Daarom heet ons bedrijf ook HelpenKiezen! Door consequent op deze manier te werken hebben wij het vertrouwen weer terug weten te winnen. En daar ben ik oprecht heel erg trots op. Maar wij zijn er nog lang niet. Ook in de toekomst zullen wij er hard aan blijven werken om onze branche transparanter en betrouwbaarder te maken.

‘Wij doen ons werk samen met onze klant en dus nooit namens de bank’

Editie