Zeven ondernemersvragen aan...Jorg Roodbeen

section1_page38_article24_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer?

Ik draag dit uit op mijn LinkedIn-profiel: wat betekent verzekeren voor mij persoonlijk? “Verzekeren is voor mij het inventariseren van risico’s om aansluitend het beste, ethisch verantwoorde en eerlijke advies te geven. Het gaat er daarbij om de vraag te beantwoorden welke risico’s aanvaardbaar zijn en welke beter kunnen worden afgedekt. Het uiteindelijke doel is om een positieve bijdrage te leveren aan onbezorgd ondernemen, zorgeloos leven en het vergroten van het vertrouwen in de financiële wereld.”

 

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Leg uit waarom.

Ik heb vele voorbeelden en dat zijn geen bekende publieke figuren. De meest waardevolle ontmoetingen zijn met mensen aan wie ik mijn morele kompas kan ijken, mijn geest mag slijpen en die mij door oprechte verbinding inspireren. Hieronder maar zeker niet limitatief noem ik graag mijn peetoom, mijn vrienden van het eerste uur uit Brabant en mijn compagnons. Mijn vrouw zorgt ervoor dat ik met beide benen op de grond blijf staan. Van al deze mensen leer ik nog iedere dag en meestal gaat dat over ‘mens zijn’.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe? Als ondernemer ben ik niet actief sociaal betrokken.

Wel wil ik binnen de eigen onderneming een positieve bijdrage leveren door het prachtige DNA van het familiebedrijf te bewaken. In het DNA van Klap is het goed willen doen voor je mensen, je klanten en je omgeving verankerd. Hiermee geef je duurzaamheid concreet vorm en streef je niet naar winstmaximalisatie. Met de onderneming ondersteunen we financieel onder meer War Child en het Wereld Natuur Fonds. Privé sponsoren mijn vrouw en ik een aantal goede doelen. Zo steunen wij ruim tien jaar een ‘adoptiekindje’ in India, dat dankzij onze support naar school is kunnen gaan, een betere leefomgeving heeft gekregen en inmiddels tot de universiteit is toegelaten.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

De combinatie van digitaal + internet + social + mobiel zorgt voor een veel snellere ontwrichting van bestaande modellen dan voorheen. Denk aan de netwerksamenleving (de combinatie van technologie en sociale media), de verschuiving van producten naar diensten (zelfs fysieke producten kunnen een dienst zijn) en van bezit naar toegang. Combineer dit met de laagdrempelig toegankelijke reken- en opslagcapaciteit plus het Internet of Things en je krijgt een goed beeld bij onze ‘wereld van morgen’. Technieken zoals Blockchain maken in die wereld banken zoals wij die nu kennen zelfs overbodig. Voor onze sector voorzie ik op de korte termijn de grootste impact op automotive door autonoom rijdende voertuigen plus de verschuiving van bezit naar toegang tot mobiliteit. Een andere impactvolle ontwikkeling voor onze sector is de toepassing van artificial intelligence en big data in het adviestraject.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Omdat ik geen glazen bol heb, kan ik die voorspelling niet doen. In ieder geval is tegen die tijd het consumentenvertrouwen hersteld. En de oorzaak hiervan zou weleens kunnen zijn dat de sector er fundamenteel anders uitziet. Niet heel onwaarschijnlijk dat de consument die zelf heeft vormgegeven in haar behoefte aan verbinding en geborgenheid en een gebrek aan daadkracht binnen de sector zelf om met zichzelf in het reine te komen. Voor een groot deel wordt dit veroorzaakt door het ontbreken van duurzaamheid als drijfveer.

Daardoor wordt niet de lange maar de korte termijn leidend in strategie en beslissingen.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Dan is het allereerst belangrijk te weten wat de definitie is van duurzaamheid. Voor mij persoonlijk is dat in mijn motto opgesloten: “…verzekeren is voor mij het inventariseren van risico’s om aansluitend het beste, ethisch verantwoorde en eerlijke advies te geven”. Dat is een advies dat ook over tien jaar – of nog langer – standhoudt. Dat vertegenwoordigt voor mij persoonlijk echte duurzaamheid.

7. Wat wil je per se nog eens doen als ondernemer?

In de toekomst een succesvolle exit maken en de onderneming doorgeven aan een volgende generatie (ondernemers) en dan mogen vaststellen dat de sterke punten van de huidige onderneming blijven voortbestaan en bijdragen aan nieuw succes.

‘De meest waardevolle ontmoetingen zijn met mensen aan wie ik mijn morele kompas kan ijken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap neemt M. Smit Assurantiën over

Klap Verzekeringsmakelaar heeft de portefeuille en activiteiten van M. Smit Assurantiën (MSA) uit Heemstede overgenomen. Klap is samen met Nedvest sinds mei...

Nedvest neemt belang in Klap

Nedvest neemt belang in Klap

Nedvest heeft een belang genomen in Klap Verzekeringsmakelaar. Door de investering van Nedvest wil Klap de komende jaren verder groei, onder meer door zich te gaan...

NN kijkt sterk naar adviseurs voor marktsignalen

NN kijkt sterk naar adviseurs voor marktsignalen

Neem als marktleider je maatschappelijke verantwoordelijkheid en span je tot het uiterste in om risico’s verzekerbaar te houden. Aldus financieel adviseurs...

Klant door en door kennen

Klant door en door kennen

Neem als marktleider je maatschappelijke verantwoordelijkheid en span je tot het uiterste in om risico’s verzekerbaar te houden. Aldus financieel adviseurs...

Aanbod via Beroepspolis.nl uitgebreid

Aanbod via Beroepspolis.nl uitgebreid

Per direct kan een groot aantal nieuwe beroepen zich online verzekeren voor beroepsaansprakelijkheid bij Beroepspolis.nl. Met een aanbod voor ruim 80 beroepen en...