Trots op wat met NVIA is bereikt

Voorzitter Peter Abelskamp is trots op wat de Nederlandse Vereniging Inkomen Adviseurs (NVIA) sinds de oprichting in 2014 heeft bereikt. “We staan goed op de radar van ministerie, Verbond van Verzekeraars en andere stakeholders. Wij hebben input geleverd op een aantal belangrijke dossiers. Dat de balans terugkeert tussen privaat en publiek, is bijvoorbeeld mede te danken aan een doorslaggevend gesprek dat een van onze leden op het ministerie heeft gevoerd”, zegt Abelskamp. De NVIA komt vanuit haar expertise ook proactief met oplossingsrichtingen. Zo werd tijdens een bijeenkomst die de vereniging op 26 mei jongstleden hield, een alternatief plan gepresenteerd voor de problematiek van twee jaar doorbetaling bij ziekte.

Terwijl de NVIA succesvol is met de belangenbehartiging, blijft het aantal leden achter. Een van de speerpunten voor de komende tijd is dan ook ledengroei. Momenteel telt de NVIA honderd leden. Het aantal leden groeit inmiddels door een toenemend aantal bedrijfslidmaatschappen. Verdere groei wil de vereniging door nog meer zichtbaar te zijn als standsorganisatie en door meer bijeenkomsten en seminars te organiseren. De NVIA wil leden nog meer helpen Permanent Actueel te zijn. Abelskamp: “Accountants bijvoorbeeld hebben een PE-systeem. Inkomensadviseurs hebben dit niet. Wij zijn bezig een systeem op te zetten.”

De NVIA zal zich nadrukkelijk niet ontwikkelen tot opleidingsinstituut. “Wij zien het als onze taak eisen te objectiveren en het niveau te bewaken.” Dit niveau is duidelijk bovenwettelijk. “Uiteindelijk hopen we dat alle adviseurs gaan voor het Register Inkomensadviseurs”, zegt Abelskamp. Deze erkenningsregeling werd in 2015 opengesteld door de SAR, met input van de NVIA. Momenteel zijn er twaalf adviseurs erkend. Het Register Inkomensadviseurs (RIA) laat volgens Abelskamp zien dat de sector niet altijd de wetgever nodig heeft om zaken af te dwingen. “Het is cruciaal dat wij als sector laten zien dat wij kwaliteit zelf kunnen borgen.”

Editie