OvFD: consumentenbescherming op losse schroeven door nieuwe definitie voor informeren

Christian Dijkhof 2018 groot

De OvFD vreest voor de gevolgen voor consumenten van de nieuwe interpretatie van de begrippen ‘informeren’ en ‘adviseren’ die de AFM heeft gepresenteerd. De beoogde verduidelijking van deze begrippen binnen de wet- en regelgeving voor financieel advies, maakt het in de praktijk alleen maar onduidelijker volgens Christian Dijkhof, voorzitter van de OvFD. “De afgelopen tien tot vijftien jaren heeft de sector, samen met de AFM, gezorgd voor degelijke processen en waarborgen die consumenten een passend en correct advies garanderen. Deze nieuwe interpretatie staat haaks op die ontwikkelingen en werpt de positie van de consument, op dit onderdeel, jaren terug in de tijd.”

“De AFM creëert met het begrip ‘informeren’ eigenhandig een nieuwe activiteit, die buiten de Wft valt en mogelijk financiële risico’s voor consumenten met zich meebrengt. De Wft is destijds opgesteld om te waarborgen dat consumenten een passend, vakbekwaam en integer advies krijgen. Via deze interpretatie van ‘informeren’ wordt dit volledig losgelaten, daar waar het gaat om bestaande producten die een consument heeft afgesloten.’ Volgens de nieuwe interpretatie mag er alleen nog van adviseren worden gesproken als er aan vijf door de AFM opgestelde criteria wordt voldaan. De meest in het oog springende voorwaarde is dat de AFM alleen van advies spreekt bij een nieuw af te sluiten financieel product, terwijl consumenten voor hun financieel welzijn ook vaak gebaat zijn bij gedegen financieel advies over hun bestaande producten.

 “In de praktijk betekent dit dat alle wijzigingen binnen een bestaand contract van een financieel product kunnen worden aanbevolen, dus geïnformeerd, zonder dat daarbij de adviesregels gelden. Ook niet bij complexe- of impactvolle producten. Zoals een aanpassing van de hypotheek of het wijzigen van de verzekerde som en de wachttijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dit kan volgens de nieuwe interpretatie van de financiële toezichthouder voortaan gedaan worden door ongediplomeerde klantmedewerkers. Dit brengt grote financiële risico’s met zich mee voor consumenten, en druist in tegen de belofte van de AFM om bij te dragen aan financieel welzijn in Nederland.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...

‘Ik ben een pionier met weinig zitvlees’

‘Ik ben een pionier met weinig zitvlees’

Ulrike Geerlings heeft een CV om ‘u’ tegen te zeggen. Ze werkte ruim 25 jaar in loondienst bij banken, vermogensbeheerders, private banks en grote...

Van Gaal ziet vooral rol voor adviseur

Van Gaal ziet vooral rol voor adviseur

Bemiddelen in en beheren van verzekeringen, daar schuilt de toekomst van de adviseur volgens Annemarie van Gaal nadrukkelijk niet in. "De snelste groeiers in...

Seh: "begrip adviseren verbreden"

Seh: "begrip adviseren verbreden"

De SEH pleit ervoor het begrip 'adviseren' te verbreden tot elke aanbeveling aan een klant over diens financiële positie. Directeur Bart de Nie in het SEH-vakblad...