Toekomst met hele keten vorm geven

Avero Achmea sessie 2014

“Er komt enorm veel tegelijkertijd op ons af en het zal er zeker niet minder op worden. Daarom moeten we samen optrekken, zullen we met elkaar de toekomst vorm moeten geven door als keten adequaat te reageren op de behoefte van onze klanten”, aldus een van de conclusies van een rondetafelgesprek dat Avéro Achmea organiseerde in Soest met serviceproviders en adviseurs.
 

Doel van het gesprek was om met een aantal spelers uit de keten aan de hand van een aantal stellingen de visie op 2020 te delen en een schets te maken van het distributielandschap. Daarbij werd onder leiding van Arno Brons (Voorzie) en John van Tol (Avéro Achmea) gekeken naar de veranderingen in de adviesmarkt, de trends en ontwikkelingen en de rolverdeling in de keten. Aan het gesprek namen deel: Ron Smids (DAK), Paul Boon, Lex van Kampen en Ruud van Kampen (VKG), Tim Schoonbergen en Aris Ruitenbeek (Nedasco), Jaap de Louw en Angela Eijlander (Avéro Achmea’ en de adviseurs Johan Klijn (Klijn Hypotheken & Advies) en Erik Groen (Groen Assurantiën).
Een van de thema's van de rondetafelsessie: zijn advies en bemiddeling in 2020 volledig losgekoppeld of niet? Een vraag die de sector al langer bezighoudt. Ruitenbeek: “De vraag is niet relevant. Wel belangrijk is de vraag of de adviseur straks een eigen portefeuille heeft of niet. Als hij dat wel heeft, dan zijn advies en bemiddeling bijna automatisch gekoppeld, omdat de klant uiteindelijk de keuze wil hebben hoe of wat hij door wie geregeld wil hebben. Bovendien wil de klant geen extra rompslomp. Krijgt hij een advies waar hij op vertrouwt, dan wil hij niet weer naar iemand anders toe om het product af te sluiten, maar wil hij het meteen geregeld hebben.”
Toch zijn er ook haken en ogen aan het in stand houden van de dubbelrol. Het intermediair is vaak weggezet als productverkoper, die voornamelijk handelde uit eigen belang. Of dit beeld nu terecht is of niet, als adviseur in de nieuwe advieswereld zul je te allen tijde de schijn moeten vermijden dat er ook een ander belang is dan het klantbelang. Klijn: “Het gaat hoe dan ook om vertrouwen. De klant moet weten dat je zijn belang dient. Daar hoort ook eventueel het advies bij om een hypotheek of verzekering juist niet te sluiten. Goede communicatie hierover is van cruciaal belang.”
Smids: “Hamvraag is: ben je relevant voor de klant op het juiste moment of niet? Een vraag die de Googles van deze wereld, met al hun data, heel goed kunnen beantwoorden.” Schoonbergen beaamt dit: “Of advies en bemiddeling worden losgekoppeld, is een semantische discussie. Interessanter is of Google, zeker voor jongere generaties, de rol van de adviseur zal kunnen overnemen. Ze hebben de techniek en de informatie om altijd een maatwerkadvies te kunnen bieden en direct relevante producten te leveren.” Toch gelooft Schoonbergen dat er juist ook altijd een belangrijke rol voor de adviseur zal blijven. “Je moet alleen je ogen niet sluiten voor technologische ontwikkelingen, voor nieuwe aanbieders die de markt zullen betreden en voor veranderende klantbehoeften. De perceptie van de klant kan heel anders zijn dan wij ons nu indenken.”

Uitgebreid verslag van deze sessie in VVP 5 van 18 maart 2014.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ozewald Wanrooij - 7 maart 2014

Waarom wordt er toch dikwijls zo negatief gereageerd over een prachtig initiatief waarin mensen hun mening en inzichten delen teneinde samen een stip op de horizon te zetten. Dat er momenteel vele zaken voor verbetering vatbaar zijn kan ik alleen maar beamen. Juist door de dialoog aan te gaan kan er beter inzicht verkregen worden in elkaars standpunten en hierdoor ontstaan er altijd nieuwe perspectieven. Misschien is het eenvoudiger om niet de vraag te stellen of advies en bemiddeling in 2020 volledig losgekoppeld zullen zijn maar om onszelf de vraag te stellen welke waarde we nu bieden binnen de adviesrol en welke waarde we bieden binnen de bemiddelingsrol. Dit is dus onafhankelijk van wie aan welke rollen op dit moment invulling geeft. Wat mij betreft zou hierbij ook nog de rol van aanbieder moeten worden betrokken. Met de rollen als uitgangspunt kunnen we ons afvragen of en in welke vorm we de waarde die we thans binnen de drie rollen bieden we ook nog in 2020 kunnen bieden. Binnen een branche dat zijn bestaansrecht ontleent aan het leveren van toegevoegde waarde aan de klant zou het toch vreemd zijn wanneer we ons afzetten tegen de technologische ontwikkelingen, het verschijnen van nieuwe aanbieders en veranderende klantbehoeften. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we hiervoor openstaan we veel beter op alle ontwikkelingen kunnen anticiperen en in staat zijn om ook in 2020 voor de klant van waarde te blijven.

Frans Lampe - 7 maart 2014

Ik denk dat Avéro met het probleem zit dat de concurrentie voor direct writers is toegenomen door de ontsluiting van internet en er steeds meer verzekeraars zijn die verzekeringen rechtstreeks aanbieden. In tegenstelling tot de verwachtingen, groeit de vijver niet waar de direct writers in vissen en wordt de spoeling dunner. Independer zal ook veel marktaandeel weggetrokken hebben bij de direct writers Het consumentengedrag is niet veranderd zoals gewenst/gedacht. Probleem 2, veel adviseurs zijn niet zo gecharmeerd van het hele Avéro concern door de historie. Als advisering en product los van elkaar komen, wat is er dan überhaupt als reden te vinden in de advisering aan de eindklant, dat er voor pleit om te kiezen voor Avéro? Als ik dan kijk naar de andere gespreksdeelnemers, dat zijn de winkels waar de klant met een adviseur toch zelf van alles kan regelen met zijn eigen inlog, het schurkt tegen direct writing aan, maar er is veel meer keuze aan verzekeraars. Ik denk dat Avero straks duidelijk naar voren komt in het keuze rijtje van VKG, Nedasco etc. Ik zie het meer als een oriëntatie op de eigen positie met als conclusie dat een klant alleen zijn adviseur loslaat, als hij daartoe gedwongen wordt!

Ingrid Kolle - 7 maart 2014

Ik walg van deze ontwikkelingen. De consument is de dupe. Bv. bij hypotheken kun je de laagste rente (sytrus) alleen via een serviceprovider krijgen maar je moet ook nog een aanstelling hebben maar deze krijg je niet meer bij Florius, Syntrus, Argenta. Er wordt alleen gepraat naar de eigen portemonnee en er wordt niet aan de consument gedacht. Vriendjes politiek is aan de orde van de dag. Ik schaam mij af en toe best dat ik tussenpersoon ben en het gedrag van mijn collega's tegenover de consument moet verklaren. En Avero Achmea: meer denken met de tussenpersoon: ONZIN. Daarom zeker extranet opgedoekt. Jammer dat ik nooit word uitgenodigd, maar ja ik praat ook niet met de heren mee !!!

Paul Swinkels - 7 maart 2014

Ingrid, je slaat de spijker op zijn kop! De meeste partijen hebben in het (recente) verleden aangetoond niet te kunnen of willen communiceren, daar verwacht ik niets van richting de toekomst (laat staan dat de eindklant iets kan verwachten). De kledinglaagjes worden nu snel afgepeld door de markt, de transitie, het consumentengedrag enzovoort. Banken/verzekeraars wringen zich in alle bochten om iedereen te vriend te houden en waarvan ze al lang weten dat dit niet gaat lukken. Dit wordt nog leuk........

Piet Visser - 7 maart 2014

Ik word toch zo moe van dat geneuzel van zogenaamd belangrijke mensen die iets zeggen wat heel goed klinkt maar waar in de praktijk niets van blijkt. Neem nou deze zin: “.. Daarom moeten we samen optrekken, zullen we met elkaar de toekomst vorm moeten geven door als keten adequaat te reageren op de behoefte van onze klanten”. Natuurlijk is dat waar! . Maar de praktijk is dat ik op 01-08-2012 (dus al 1,5 jaar geleden) namens/met een klant aan Avéro Achmea gevraagd heb om een beleggingsverzekering te wijzigen. Het spaargedeelte afkopen en het risico gedeelte laten doorlopen. In dat 1,5 jaar ben ik er elke maand mee bezig geweest en het is nog niet geregeld. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en de hele trukendoos is open gegaan om aan de behoefte van deze klant maar geen gehoor te geven. . Kotsmisselijk wordt ik van de arrogantie van het Avéro Achmea concern. Wat een ontzettende klantonvriendelijke organisatie is dat. (En ze doen er alles aan om het kleine intermediair kapot te maken. U hebt geen idee hoeveel tientallen uren onbetaald werk ik al in ‘eenvoudige dossier’ heb zitten.) . Neen, dit soort gesprekken is aan mij niet besteed. Ik beoordeel een organisatie niet op haar woorden maar op haar daden.

Ingrid Kolle - 7 maart 2014

Kiezen voor Avero: welk product. Op levengebied is er NIETS meer en schade is veel te duur. Alles wordt dadelijk Interpolis. Kwestie van een aantal jaren maar Raad van bestuur Achmea is dit nu al aan het uitwerken. Toch vervelend als je een zeer grote Leven portefeuille hebt van Avero. Zelfs medewerkers van Avero hebben begrip voor de positie van de tussenpersoon maar kunnen ook niets doen.

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart nadat ze - samen met twee andere kantoren - zijn genomineerd in de categorie Zakelijk Advies van de VVP Advies Award 2023. Het...

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas van Uunen van Thomas verzekert, één van de drie genomineerden in de categorie Starters, is verheugd met zijn nominatie voor de VVP Advies...

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...