Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers, aldus het onderzoek Koepelorganisaties 2014 van Bureau D&O

In het onderzoek zijn 21 serviceproviders door 565 intermediairs beoordeeld. Aan deze intermediairs is gevraagd hun waardering te geven voor de serviceprovider(s) waarbij ze aangesloten zijn. Het onderzoek vindt sinds 2006 jaarlijks plaats, de serviceproviders worden beoordeeld op meer dan twintig aspecten. In het algemeen is te zien dat sinds 2006 bij de meeste serviceproviders een gestage stijging is van de waardering op de verschillende aspecten. Wordt echter gekeken naar de vergelijking 2013 en 2014 dan valt op dat er serviceproviders zijn die op bijna alle aspecten slechter zijn gaan presteren terwijl andere serviceproviders juist op alle aspecten beter zijn gaan presteren, aldus Bureau D&O.

Jurjen Oosterbaan: “De serviceproviders die in vergelijking met soortgelijke collage organisaties overall een lage waardering hebben en die vervolgens over (vrijwel) alle aspecten ook nog eens een dalende waardering laten zien, lopen het risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers. Ter illustratie van deze verschillen: Bij een van de organisaties geeft 81 procent van de deelnemers aan in de komende twee jaar de samenwerking 'zeker niet' te beëindigen, twee procent 'zeker wel' en 17 procent 'weet niet'. Terwijl bij een andere organisatie deze percentages 31 procent 'zeker niet', 14 procent 'zeker wel' en 55 procent 'weet niet' is.”
Assurantiekantoren maken gemiddeld gebruik van 2,2 serviceproviders. Steeds meer kantoren zien bovendien in dat het gebruik van een serviceprovider een positieve bijdrage levert aan het rendement van de organisatie. Oosterbaan: “De inschatting van de positieve bijdrage op het rendement verschilt per serviceprovider. Terwijl bij de ene organisatie 86 procent van de deelnemers aangeeft dat hun rendement zou dalen wanneer ze geen gebruik meer maken van de serviceprovider is dit bij een andere serviceprovider 47 procent. Beide percentages zijn aanzienlijk. Wij denken dat met name kleinere advieskantoren er verstandig aan doen om kritisch te onderzoeken of en zo ja met welke serviceprovider de eigen dienstverlening en het rendement het meest gebaat is.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 14 juli 2014

Mooie aanleiding om samen te gaan kijken waar je waarde aan elkaar kunt gaan toevoegen. Dit moet je dan wel kunnen en willen zien. Wat je niet ziet kun je immers ook niet veranderen.

Nico van Koesveld - 14 juli 2014

De onterechte kop wordt gelijk door Jurjen terecht ontzenuwd. Journalisten kunnen ook met het echte bericht, de algemene verbetering, in de kop komen. Onze ervaring is dat juist de partijen waar wij mee werken het goed doen. Ik noem er drie uit eigen ervaring. Flexfront was gemiddeld, service is sterk verbeterd. Van Kampen was goed en is zo gebleven. Telefonisch bereik kan echt beter Voogd was goed en is zo gebleven. Individuele zaken, zoals WAM verklaring kunnen sneller.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 11 juli 2014

Voor de koppensnellers: Meerderheid service providers gaat juist vooruit. Maar bij enkele lijkt er werk aan de winkel alvast prettig weekend

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor...

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Kwalificeert het gebruik van de term 'garantie' in Nationale Hypotheek Garantie niet als misleidend? Dat vraagt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zich af in een opinie....