De beste adviseur

Jelle Bartels 2

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met het nemen van een besluit?

Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren?

Wie helpt je met het nemen van een besluit? Er komt (zeker in deze tijd) veel op je af. Omdat veel besluiten een behoorlijke impact hebben, schuif je ze verder in tijd. Terwijl je weet dat ze uiteindelijk toch genomen moeten worden. En hoe verder je dat besluit voor je uitschuift, hoe groter de impact meestal is. Wie kun je nou vragen om mee te denken over de keuzes die op jouw bord liggen? Wij zijn van mening dat dit het beste gaat met iemand die in hetzelfde schuitje zit: de beste adviseur voor een ondernemer is een (andere) ondernemer!

Op dit moment zijn er maar weinig netwerkborrels waar je andere ondernemers tegenkomt. Als ze er al zijn, zijn ze online. Er wordt tijdens deze bijeenkomsten wel gesproken over het bedrijf, maar eigenlijk nooit inhoudelijk. Iedereen is meer bezig met het leggen van contacten dan met het uitspreken van hun zorgen. Terwijl de ondernemers die wij begeleiden eigenlijk allemaal aangeven dat juist het gezamenlijk sparren zoveel waarde heeft.

Ik geef ze helemaal gelijk. De ervaring en kennis van een groep ondernemers is onvoorstelbaar groot. Het is eigenlijk zonde dat we dat niet veel vaker gebruiken. Als jij iets nog niet hebt meegemaakt, is er altijd al een die het al wel heeft gehad en andersom.

‘De beste adviseur voor een ondernemer is een (andere) ondernemer’

Tien stappen

Om deze uitdagingen wel met elkaar te bespreken is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Je hoeft er maar tien stappen voor te ondernemen:

1. Vind vijf ondernemers die ook inhoudelijk over hun bedrijf willen praten;

2. Bepaal met elkaar dat wat je bespreekt binnen vier muren (of de online meeting) blijft;

3. Agendeer een keer per twee weken zes afspraken (de eerste is een persoonlijke introductie) van maximaal twee uur;

4. Maak een van de ondernemers het ‘lijdend voorwerp’;

5. Hij/zij bereidt een concreet vraagstuk voor;

6. Tijdens de meeting brengt deze ondernemer dit vraagstuk in;

7. De andere ondernemers proberen goed te begrijpen wat nu echt de uitdaging is;

8. Daarna geeft elke ondernemer zijn of haar visie en oplossing voor het vraagstuk;

9. De ‘lijdende’ ondernemer geeft aan het einde aan wat hij/zij heeft geleerd en wat hij/zij concreet voor actie gaat ondernemen;

10. De volgende meeting start je met de actie van de vorige bespreking (tien minuten) en ga je door met het volgende vraagstuk.

Op deze manier leer je van elkaar en heb je continue de inzichten van vier andere ondernemers op jouw uitdaging. De ervaring leert dat de uitdaging van de ander ook jou vaak weer op weg helpt met een volgende stap. Een geweldige bijvangst die wij elke keer ervaren is dat je meteen kunt putten uit het netwerk van andere ondernemers. Zo help je elkaar nog verder op weg!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...