Onderdeel van het totaaladvies

Rk Steensel

“Nieuwe zaken snel oppakken, in lopende zaken een directe lijn voor de klant en heldere polisvoorwaarden. Dat is cruciaal voor rechtsbijstandverzekeraars die klantgericht willen zijn”, zegt Rik Steentjes, directeur/eigenaar van Steentjes Verzekeringen.

Steentjes Verzekeringen is een regionale allround financiële dienstverlener, werkzaam op het gebied van zakelijke en particuliere verzekeringen, makelaardij onroerend goed, hypotheken, pensioenen en RegioBank. “We hebben vier vestigingen in de Achterhoek, in Lichtenvoorde, Groenlo, Eibergen en Ruurlo en 26 medewerkers. We zitten letterlijk en figuurlijk dichtbij de klant. Onze kernwoorden: klantbelang, Achterhoekse no nonsens, laagdrempeligheid, enthousiasme en vakkennis. We hebben geen volmachten en werken constructief samen met diverse verzekeraars, hypotheekverstrekkers en met onze beursmakelaar.”

Het kantoor maakt een gezonde autonome groei door. “Met name op het gebied van zakelijke verzekeringen zien we kansen in ons werkgebied en we merken ook sterk die behoefte aan advies bij bedrijven in onze regio. Groei door overnames van portefeuilles van collega’s in de regio sluiten we zeker niet uit, maar het moet op ons pad komen en aansluiten op ons huidige werkgebied”, aldus Steentjes die in 2019 de enige academische verzekeringskundige opleiding in Nederland – Executive MSc Verzekeringskunde – afrondde. Voor zijn scriptie ‘De zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon ten aanzien van dekkingsgarantieclausules in polissen van zakelijke schadeverzekeringen’ kreeg hij de Student van het Jaar Award 2019 uitgereikt door de Stichting Assurantiebeurs Amsterdam (SAA).

‘Rechtsbijstandverzekeraars zijn klantgericht als ze nieuwe zaken snel oppakken’

“Met name voor particulieren, ZZP’ers en klein MKB nemen wij rechtsbijstand mee als onderdeel van het totaaladvies. Wat veranderd is de afgelopen jaren, is het feit dat rechtsbijstandverzekeringen voor deze doelgroepen steeds meer worden opgenomen in de pakketpolissen van allround verzekeraars, zodat het contact met de gespecialiseerde rechtsbijstandverzekeraars minder is geworden.”

Conjunctuurgevoelig

“Het bewustzijn over het belang van een rechtsbijstandverzekering lijkt conjunctuurgevoelig”, zegt Steentjes. “In economisch mindere tijden heeft zowel de particulier als werknemer als werkgever bijvoorbeeld behoefte aan rechtsbijstand in arbeidsrechtelijke zaken, incassozaken, etc.”

Rik Steentjes: ‘Letterlijk en figuurlijk dichtbij de klant.’

Steentjes constateert behoorlijke verschillen tussen de particuliere en de zakelijke markt met betrekking tot rechtsbijstandverzekeringen. “Hoe groter een bedrijf is hoe vaker het voorkomt dat men een goede relatie heeft met een eigen huisadvocaat. Men kiest dan niet zo snel voor een rechtsbijstandverzekering. Ook wil een ondernemer vaak snel handelen; hij of zij wil een vraag kunnen stellen en meteen antwoord hebben. De intakeprocedures van rechtsbijstandverzekeraars zijn voor veel ondernemers te omslachtig, men belt dan de huisadvocaat waarmee men dan gelijk kan schakelen. De kosten zijn dan minder belangrijk, voor een particulier is dit juist wel het geval, die wil verzekeren om niet voor onverwachte kosten komen te staan.”

De vrije keuze rechtshulpverlener wordt met de klant besproken indien er een kwestie onder de rechtsbijstandverzekering wordt aangemeld en het kantoor ervan op de hoogte is. “Gezien de huidige privacyregels en de wijze waarop wij over de inhoud van lopende zaken worden geinformeerd, zijn wij als intermediair lang niet altijd meer op de hoogte van ingediende claims. Gezien de relatief lage vergoedingen bij vrije keuze rechtshulpverlener zal een klant toch vaak kiezen voor behandeling door juristen van de rechtsbijstandverzekeraar.”

Direct contact

“Rechtsbijstandverzekeraars zijn klantgericht als ze nieuwe zaken snel oppakken en daarnaast is het zeer belangrijk dat ze in lopende zaken snel schakelen met de klant. De klant moet telefonisch direct contact kunnen krijgen met de behandelend jurist om te overleggen”, zegt Steentjes.

“Een rechtsbijstandverzekeraar kan zich onderscheiden door directe contacten en snel kunnen schakelen. Aan snel handelen ontbreekt het bij rechtsbijstandverzekeraars nog wel eens. Uiteraard is een basisvereiste dat de behandelend juristen kennis van zaken hebben. Daarnaast zijn goede, ruime en vooral duidelijke polisvoorwaarden belangrijk.”

Praktijkgeval

“Een klant van ons heeft jachtrechten in Duitsland, waarbij hij deze rechten voor een langdurige periode heeft afgekocht. Daar is een geschil over ontstaan en er speelde een rechtszaak in Duitsland. De rechtsbijstandverzekeraar heeft onze klant bijgestaan in deze kwestie.”

Reactie toevoegen

 
Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

ARAG verleent volmacht aan insurtech Zego

ARAG verleent volmacht aan insurtech Zego

ARAG heeft een volmacht verleend aan Zego, een insurtech gespecialiseerd in wagenparkverzekeringen. Als volmacht gaat Zego de ARAG rechtsbijstandverzekering voor...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0899) De klacht van de consument is dat de uitvoerder van de rechtsbijstand haar beter had moeten bijstaan bij het aanvechten van haar ontslag....

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Afgelopen zaterdag hielpen juristen en advocaten van juridisch dienstverlener DAS meer dan 300 mensen met hun juridische vragen tijdens de jaarlijkse Vraag het DAS-dag....

Kwart millennials ziet af van voorbehoud van financiering

Kwart millennials ziet af van voorbehoud van financiering

De spanning op de woningmarkt maakt dat Nederlandse huizenkopers belangrijke beslissingen overhaast nemen of eerder achterwege laten. Dat blijkt uit een representatief...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...