‘Schades daalden van zeven naar één per week’

Tom Rodenburg

(Partner in Kennis Hello Mobility in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Hoe maken ondernemers schade beheersbaar, verhogen ze de verkeersveiligheid en reduceren ze tegelijkertijd co2-uitstoot en brandstofverbruik? Nationale-Nederlanden ging samen met innovatiepartner Sparklab op zoek en kwam op Hello Mobility uit, een totaalconcept dat alle bovenstaande doelen moet waarmaken. De eerste resultaten van de early adopters zijn meer dan bemoedigend. “We willen naar nul schades toe.”

Het liep op een gegeven moment de spuigaten uit. Verdel Bloemenexport groeide als kool dankzij zijn fullservice dienstverlening, maar met de uitbreiding van de klantenkring steeg ook het aantal bedrijfsmatige auto-ongelukken. De onderneming uit Honselersdijk noteerde wekelijks vijf tot zeven aanrijdingen. Een medewerker was de hele dag bezig met het oplossen van schades van chauffeurs. “We leveren bloemen aan bloemisten en supermarkten in Noord-Italië, Oostenrijk, Duitsland en Noord-Nederland”, vertelt Fred Verdel, eigenaar van het gelijknamige specialistisch bedrijf. “In vier jaar tijd zijn we van tien naar zestig bestelbussen gegaan. Een fijnmazig transportnetwerk en snelle levering in eigen beheer verklaren voor een groot deel ons succes. Medewerkers rijden met bestelbussen onder 3,5 ton, dus een rijbewijs B volstaat, maar dat is altijd nog ingewikkelder dan het rijden in een Fiat 500, om maar iets te noemen.”

‘Alle verzekeraars kunnen zich hier gewoon bij aansluiten, ze hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden’

Prima alternatief

Verdel kon niet direct de vinger leggen op de oorzaak van de aanrijdingen. De locaties – met name krappe parkeerplaatsen bij supermarkten – speelden ongetwijfeld een rol, maar ook het rijgedrag van een aantal medewerkers kwam in beeld. Hoe dan ook, het was tijd voor actie, want de kosten rezen de pan uit en de ongelukken vertraagden de leveringen. Via Nationale-Nederlanden kwam Verdel in contact met mobiliteitsconcept Hello Mobility en met coach Tom Rodenburg van NN.

“Het is lastig om wagenparken met veel schade verzekerbaar te houden”, zegt Rodenburg. “De premies stijgen hard en na verloop van tijd kost het de grootste moeite om een verzekeraar te vinden die het risico wil aangaan. Verzekeringsadviseurs zitten daarmee in hun maag, want ze moeten hun klant telkens slecht nieuws brengen. De kans dat zo’n klant uiteindelijk niet meer verzekerbaar is, is dan ook groot.”

Een belangrijk doel van Hello Mobility is verandering van rijgedrag, waardoor schades verminderen. Een verzekeringsadviseur heeft daarmee volgens Rodenburg een prima alternatief voor de klant in handen. “Het concept staat los van een specifieke verzekeraar, het wordt onafhankelijk ingezet. Hello Mobility verrijkt zo de dienstverlening van het intermediair en draagt bij aan diens lange-termijnrelatie met klanten.”

We stonden versteld

Rodenburg rolde bij Verdel Bloemenexport als eerste de coaching uit. Samen met de directie van het bedrijf nam hij het intern beleid onder loep. Daarnaast werd er een multidisciplinair team aangesteld om noodzakelijke veranderingen op gang te brengen. Rodenburg: “Preventie is vaak incident gedreven, werkelijke veranderingen komen dan niet tot stand. Wij zijn samen met de directie gaan kijken wat de doelstellingen zijn, hoe we permanent kunnen veranderen en hoe we dat gaan bereiken. Uit de gesprekken kwamen onder andere persoonlijke coaching en een opleidingsplan voor chauffeurs naar voren.”

En die leverden ook vrijwel meteen resultaat op. Verdel introduceerde een inwerkperiode van twee à drie weken, waarbij nieuwe medewerkers op pad gaan met ervaren collega’s. De bezorger in spe leert dan alles over de routes, obstakels onderweg en over rijgedrag. Ook het onderhoud van de bestelbussen wordt meegenomen. Binnen een halfjaar daalde het aantal schades van zo’n zeven naar gemiddeld één per week.

Verdel: “We stonden versteld van de verbetering. Medewerkers reageren positief op de coaching, het biedt hen een steun in de rug. Tot nu toe hebben we alleen de coaching opgepakt, sinds kort maken we ook van het digitale dashboard gebruik. Met die gegevens kunnen we gaan sturen. We krijgen bijvoorbeeld de persoonlijke scores van chauffeurs te zien. Iemand kan deze maand slechter hebben gereden dan de maand ervoor, we kunnen dan achterhalen wat daarvan de oorzaak is. Als een medewerker continu slecht presteert, kunnen we vragen wat hij of zij nodig heeft om te verbeteren.”

Tom Rodenburg: ‘Adviseur heeft prima alternatief voor zijn klant in handen.’

Besparingsgarantie

De combinatie tussen digitaal inzicht en vernieuwde aandacht en focus door coaching, maakt Hello Mobility volgens Rodenburg een krachtig strategisch instrument. Het concept draagt niet alleen bij aan schadevermindering, het vergroot de verkeerveiligheid omdat chauffeurs beter opletten en het levert brandstofbesparing op. “We bieden zelfs een garantie. Als een ondernemer niet de afgesproken verlaging van de schadefrequentie en brandstofbesparing realiseert, dan betaalt hij of zij niet voor Hello Mobility.”

Naast meetapparatuur in elke bedrijfsauto, krijgen chauffeurs waar mogelijk een app voor verbetertips en persoonlijke scores. Zo kunnen ze zuiniger en veiliger rijden door bijvoorbeeld uit te rollen naar het stoplicht en minder vlug op te trekken. De zorgvuldige rijstijl én het kiezen van de optimale route zorgen tegelijkertijd voor een CO2-reductie.

Bij Verdel Bloemenexport werd de data ontsloten vanuit de aanwezige meetapparatuur van TomTom. “Ondernemers hoeven geen boordcomputers aan te schaffen”, geeft Rodenburg aan. “Het Telematica-systeem verstrekt het bedrijf input voor de coaching en dus voor de verdere verbetering van de dienstverlening. Voor Verdel is snel en accuraat transport een belangrijk deel van de corebusiness, het bedrijf kan nu met de data sturen op de beste routes en rijtijden. Plus, de vloot gaat er beter uitzien, want er zijn minder schades. En dat draagt weer bij aan een positief bedrijfsimago.”

Tot nul reduceren

Het specialistisch bedrijf uit Honselersdijk wil met Hello Mobility de schades aan het wagenpark tot nul terugbrengen. Het project loopt in totaal twee jaar, in het eerste jaar komt de coach zowat elke maand over de vloer om de voortgang te bespreken. “We blijven de komende periode groeien”, stelt Verdel, “dus we hebben de ondersteuning op mobiliteitsgebied hard nodig. Nu we over de data beschikken, kunnen we ons ook intensief richten op de veiligheid van chauffeurs. Daarnaast streven we naar een brandstofbesparing. Volgens onze coach is een besparing van zes of zeven procent realistisch.”

Rodenburg ziet dat ongeveer twintig bedrijven die Hello Mobility nu in hun beleid hebben geïntegreerd, gestaag vooruitgang boeken. “We zitten nog in de early-adopters-fase, maar de resultaten zijn goed te noemen. Over vijf jaar hoop ik dat Hello Mobility hét platform is voor fleet management. Alle verzekeraars kunnen zich hier gewoon bij aansluiten, ze hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Akkoord over nieuwe cao Nationale-Nederlanden

Akkoord over nieuwe cao Nationale-Nederlanden

Vakorganisaties CNV Vakmensen, De Unie en FNV Finance zijn een nieuwe cao overeengekomen met Nationale-Nederlanden. De nieuwe cao geldt voor 7.750...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Aegon en NN: lokale schuldenprojecten maken mensen financieel zelfredzamer

Aegon en NN: lokale schuldenprojecten maken mensen financieel zelfredzamer

Drie op de vier deelnemers van de onderzochte lokale armoede- en schuldenprojecten geven aan na afloop financieel zelfredzamer te zijn. Dit blijkt uit vijfjarig...

NN Group neemt 70 procent meerderheidsbelang in Heinenoord

NN Group neemt 70 procent meerderheidsbelang in Heinenoord

NN Group heeft een 70%-belang genomen in verzekeringsmakelaar en serviceprovider Heinenoord. NN betaalt voor het meerderheidsbelang 176 miljoen euro en herfinanciert...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Meer dan 10.000 stemmen uitgebracht op genomineerden Advies Award

Ruim een week nadat er via adviesawards.nl gestemd kon worden op het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland zijn er ruim 10.000 stemmen uitgebracht door...

Boudesteijn: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

Boudesteijn: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

"Wij zijn genomineerd voor de Advies Award 2021! Blij verrast en trots! We zijn als een van de twee topkantoren in de provincie Overijssel genomineerd voor de VVP...

Het intermediair kan op ons rekenen, nu en in de toekomst

Het intermediair kan op ons rekenen, nu en in de toekomst

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Business Support 2021) Om in een constant bewegende verzekeringsmarkt relevant te blijven voor klanten...

Eenmanskantoor Monshouwer 'keitrots' op nominatie Advies Award

Eenmanskantoor Monshouwer 'keitrots' op nominatie Advies Award

Jeroen Monshouwer, eigenaar van Monshouwer Assurantiën uit Amersfoort, is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot...