Verkoop, toeval of niet?

Jelle Bartels 2

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel adviseurs ‘gunnen’: de klant ‘gunt’ het ons. Als we niet verder durven kijken dan dat, zal de groei van je bedrijf inderdaad blijven hangen op toevalligheden.Dat kan anders.

Als eerste moeten we van de vieze nasmaak van verkoop af. Verkoop voor je bedrijf is wat de motor is voor je auto. Zonder deze motor gaat je auto nergens heen. Een goede verkoper zorgt ervoor dat hij/ zij weet wat het probleem van de klant is en hoe zijn ‘product’ dit probleem oplost. Hij/zij geeft een kado aan de klant: je bent van je probleem af. De meeste adviseurs halen hun doelstellingen door toeval. Die ene grote klant die valt in dat jaar. Het zijn natuurlijk successen, tegelijkertijd maak je je prognoses en groei afhankelijk van de omstandigheden. Als deze omstandigheden ‘opeens’ niet gehaald worden zitten we met een ‘minder’ jaar met alle gevolgen van dien.

Met een aantal bewuste stappen kunnen we een beter proces inrichten. Dan zorgen we dat dat we de aanwas van nieuwe relaties en het onderhoud van bestaande relaties beter in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van toevalligheden van buitenaf.

Stap 1: verdeel je klanten in grofweg vier groepen: a. klanten die je kent met de producten die ze van je af hebben genomen. b. klanten die je kent die een nieuw product bij je willen afnemen.

c. klanten die je niet kent, die een bestaand product bij je willen afnemen. d. klanten die je niet kent, die een product willen afnemen dat je (nog) niet hebt.

Stap 2: bepaal waar je de aankomende tijd het meest tijd in wilt steken. a. ga bij je keuze voorbij aan aannames (ik denk dat groep d. het meest interessant is) b. bedenk daarbij: wordt het mij verteld? Kunnen ze het laten zien? Is er bewijs?

c. zorg dat je alle aannames ook kan staven aan de realiteit.

Stap 3: richt je agenda daar actief op in.

a. je eerste keuze krijgt 50 procent van je commerciële agenda b. je tweede keuze krijgt 30 procent van je commerciële agenda c. je derde keuze krijgt 10 procent van je commerciële agenda

‘Weer baas in eigen agenda’

Stap 4: hou je aan je eigen afspraak.

Stap 5: herhaal stap 2 tot en met stap 4.

In de meeste gevallen zien wij dat adviseurs bezig zijn met de groepen 3 en 4. Tenslotte is de kick van die nieuwe klant voor een verkoper erg groot. Besef je dan dat misschien de opdracht groot lijkt, maar het rendement (tijd ten opzichte van de opbrengst) misschien helemaal niet zo groot is.

Wij horen dat het grootste geschenk van deze manier van werken uiteindelijk vooral ligt in het weer baas worden in eigen agenda en tegelijkertijd de klanten spreken die ertoe doen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...