Verkoop, toeval of niet?

Jelle Bartels 2

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel adviseurs ‘gunnen’: de klant ‘gunt’ het ons. Als we niet verder durven kijken dan dat, zal de groei van je bedrijf inderdaad blijven hangen op toevalligheden.Dat kan anders.

Als eerste moeten we van de vieze nasmaak van verkoop af. Verkoop voor je bedrijf is wat de motor is voor je auto. Zonder deze motor gaat je auto nergens heen. Een goede verkoper zorgt ervoor dat hij/ zij weet wat het probleem van de klant is en hoe zijn ‘product’ dit probleem oplost. Hij/zij geeft een kado aan de klant: je bent van je probleem af. De meeste adviseurs halen hun doelstellingen door toeval. Die ene grote klant die valt in dat jaar. Het zijn natuurlijk successen, tegelijkertijd maak je je prognoses en groei afhankelijk van de omstandigheden. Als deze omstandigheden ‘opeens’ niet gehaald worden zitten we met een ‘minder’ jaar met alle gevolgen van dien.

Met een aantal bewuste stappen kunnen we een beter proces inrichten. Dan zorgen we dat dat we de aanwas van nieuwe relaties en het onderhoud van bestaande relaties beter in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van toevalligheden van buitenaf.

Stap 1: verdeel je klanten in grofweg vier groepen: a. klanten die je kent met de producten die ze van je af hebben genomen. b. klanten die je kent die een nieuw product bij je willen afnemen.

c. klanten die je niet kent, die een bestaand product bij je willen afnemen. d. klanten die je niet kent, die een product willen afnemen dat je (nog) niet hebt.

Stap 2: bepaal waar je de aankomende tijd het meest tijd in wilt steken. a. ga bij je keuze voorbij aan aannames (ik denk dat groep d. het meest interessant is) b. bedenk daarbij: wordt het mij verteld? Kunnen ze het laten zien? Is er bewijs?

c. zorg dat je alle aannames ook kan staven aan de realiteit.

Stap 3: richt je agenda daar actief op in.

a. je eerste keuze krijgt 50 procent van je commerciële agenda b. je tweede keuze krijgt 30 procent van je commerciële agenda c. je derde keuze krijgt 10 procent van je commerciële agenda

‘Weer baas in eigen agenda’

Stap 4: hou je aan je eigen afspraak.

Stap 5: herhaal stap 2 tot en met stap 4.

In de meeste gevallen zien wij dat adviseurs bezig zijn met de groepen 3 en 4. Tenslotte is de kick van die nieuwe klant voor een verkoper erg groot. Besef je dan dat misschien de opdracht groot lijkt, maar het rendement (tijd ten opzichte van de opbrengst) misschien helemaal niet zo groot is.

Wij horen dat het grootste geschenk van deze manier van werken uiteindelijk vooral ligt in het weer baas worden in eigen agenda en tegelijkertijd de klanten spreken die ertoe doen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...