Verkoop, toeval of niet?

Jelle Bartels 2

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel adviseurs ‘gunnen’: de klant ‘gunt’ het ons. Als we niet verder durven kijken dan dat, zal de groei van je bedrijf inderdaad blijven hangen op toevalligheden.Dat kan anders.

Als eerste moeten we van de vieze nasmaak van verkoop af. Verkoop voor je bedrijf is wat de motor is voor je auto. Zonder deze motor gaat je auto nergens heen. Een goede verkoper zorgt ervoor dat hij/ zij weet wat het probleem van de klant is en hoe zijn ‘product’ dit probleem oplost. Hij/zij geeft een kado aan de klant: je bent van je probleem af. De meeste adviseurs halen hun doelstellingen door toeval. Die ene grote klant die valt in dat jaar. Het zijn natuurlijk successen, tegelijkertijd maak je je prognoses en groei afhankelijk van de omstandigheden. Als deze omstandigheden ‘opeens’ niet gehaald worden zitten we met een ‘minder’ jaar met alle gevolgen van dien.

Met een aantal bewuste stappen kunnen we een beter proces inrichten. Dan zorgen we dat dat we de aanwas van nieuwe relaties en het onderhoud van bestaande relaties beter in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van toevalligheden van buitenaf.

Stap 1: verdeel je klanten in grofweg vier groepen: a. klanten die je kent met de producten die ze van je af hebben genomen. b. klanten die je kent die een nieuw product bij je willen afnemen.

c. klanten die je niet kent, die een bestaand product bij je willen afnemen. d. klanten die je niet kent, die een product willen afnemen dat je (nog) niet hebt.

Stap 2: bepaal waar je de aankomende tijd het meest tijd in wilt steken. a. ga bij je keuze voorbij aan aannames (ik denk dat groep d. het meest interessant is) b. bedenk daarbij: wordt het mij verteld? Kunnen ze het laten zien? Is er bewijs?

c. zorg dat je alle aannames ook kan staven aan de realiteit.

Stap 3: richt je agenda daar actief op in.

a. je eerste keuze krijgt 50 procent van je commerciële agenda b. je tweede keuze krijgt 30 procent van je commerciële agenda c. je derde keuze krijgt 10 procent van je commerciële agenda

‘Weer baas in eigen agenda’

Stap 4: hou je aan je eigen afspraak.

Stap 5: herhaal stap 2 tot en met stap 4.

In de meeste gevallen zien wij dat adviseurs bezig zijn met de groepen 3 en 4. Tenslotte is de kick van die nieuwe klant voor een verkoper erg groot. Besef je dan dat misschien de opdracht groot lijkt, maar het rendement (tijd ten opzichte van de opbrengst) misschien helemaal niet zo groot is.

Wij horen dat het grootste geschenk van deze manier van werken uiteindelijk vooral ligt in het weer baas worden in eigen agenda en tegelijkertijd de klanten spreken die ertoe doen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...