Scenarioplanning

Jelle Bartels 2

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel) lange termijn. Bereid je voor met scenarioplanning.

De adviseurs die wij spreken, hebben (nog) niet veel te lijden onder de huidige crisis. Hier en daar vragen klanten om uitstel van betaling en in sommige gevallen is er al een faillissement. De adviseurs die wij begeleiden hebben tijdig de verschillende scenario’s bekeken en staan aan het stuur van hun onderneming. Uit welke hoek de wind ook waait, ze zijn in staat om de wind ook nu in de zeilen te houden.

Hoewel particulieren ook te maken hebben met minder werk en ontslagen, is de verwachting dat er vooral op de zakelijke markt een verschuiving kan ontstaan. Daarom ga ik uit van deze markt. Je kunt de tips echter ook gebruiken voor het particuliere gedeelte.

Jouw omzet

Bepaal je in grote lijnen jouw totale omzet op de zakelijke markt. Voor scenarioplanning is het niet nodig om tot 2 cijfers achter de komma te kijken. Grote getallen zijn genoeg.

Verdeel de omzet

Verdeel de totaalomzet nu in voor jouw bedrijf begrijpelijke categorieën. Denk hierbij aan sectoren en/of bedrijfstakken. Probeer niet teveel onderscheid te maken. Kijk ook vooral naar dezelfde risico’s. In dit voorbeeld zou in de huidige crisis ‘advocaten en accountants’ tot een categorie kunnen worden teruggebracht. Hun risico lijkt op dit moment hetzelfde.

Bepaal verwachtingen

Nu kun je per sector scenario’s van stijging en daling gaan bepalen. Naar aanleiding van dat inzicht kun je alvast een aantal stappen bedenken wat je nu al kunt doen als een van de scenario’s waarheid lijkt te worden. Een goed uitgangspunt is daarbij bijvoorbeeld de horeca. De kans op daling is groot. Afhankelijk van de omvang van je portefeuille zou je kunnen gaan kiezen om de focus op een andere sector te leggen. Of alvast afspraken te maken met maatschappijen hoe je hiermee om wilt gaan.

Brainstormen

Je kunt ook een scenarioplanning doen voor de totale impact op je kantoor. Zet een kruis op (een groot vel) papier. Zet op de exremen van de assen je aanname. Bijvoorbeeld bovenop de verticale as ‘omzetstijging’ en onderop ‘omzetdaling’. Op de horizontale as kun je dan links zetten ‘totale lockdown’ en rechts ‘alles vrij’.

‘Scenarioplanning geeft geen zekerheden, maar wel handvatten’

...

In de kwadranten kun je vervolgens gaan brainstormen: wat gebeurt er met je bedrijf als de er heel veel vraag komt uit de markt terwijl je in lockdown zou zitten? Wat zijn dan scenario’s? Wat moet je als bedrijf doen. Zo kun je je ook afvragen wat je moet doen als alles weer vrij wordt gegeven, maar je omzet daalt. Hieronder een voorbeeld: Scenarioplanning geeft geen zekerheden, maar wel handvatten over hoe je in verschillende scenario’s zou kunnen optreden met je bedrijf (en bedrijfsonderdelen) bij verschillende uitgangspunten vanuit de huidige situatie. Op deze manier kun je in een ochtend een aantal uitgangspunten verzamelen die je kunt inzetten als een van de aannames werkelijkheid wordt. Je blijft dan aan het stuur in plaats van dat het je allemaal overkomt. Je krijgt hierdoor inzicht en beperkt mogelijk de onzekerheden waar ook jouw bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....