Kernwaarden omzetten in gedrag

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur creëren. Maar hoe zet je deze waarden om in dagelijks gedrag? In dit artikel een aantal tips.

Kernwaarden bepalen een groot deel van de identiteit van een bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig, bewust of onbewust en geven richting aan het gedrag van je mensen. Kernwaarden zijn belangrijk voor het succes van een organisatie, omdat ze de identiteit creeren, de motivatie en betrokkenheid aanjagen, de kwaliteit van je dienstverlening vergroten en de reputatie van je organisatie versterken.

Maar hoe zet je kernwaarden om in dagelijks gedrag? Hoe zorg je dat het elke dag wordt geleefd? Dat is niet altijd eenvoudig. Het gedrag van medewerkers wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals de cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van medewerkers en de omstandigheden waarin zij werken.

Vijf tips om kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag.

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden. Ga een spade dieper dan de standaard bekende waarden (persoonlijk, ontzorgen, etcetera). Ze moeten niet alleen herkenbaar en begrijpelijk zijn, maar ook relevant voor het bedrijf én bijdragen aan het bereiken van je (strategische) doelen. Voorbeeld: een organisatie met kernwaarde klantgerichtheid kan dit omzetten in actief luisteren naar klanten, snel reageren en proactief oplossingen bieden.

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag. Dit kan door concrete voorbeelden te geven hoe kernwaarden in praktijk gebracht kunnen worden. Voorbeeld: een organisatie met de kernwaarde innovatie kan dit omzetten in het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, het experimenteren met nieuwe ideeën en het openstaan voor feedback. Niet al leen zeggen, maar ook (voor)doen!

‘Leef je kernwaarden voor’

Betrek medewerkers bij het proces

Iedereen moet de kernwaarden naleven. Dat begint bij jou als ondernemer. Het is vervolgens belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van het definiëren en implemen teren van kernwaarden. Dit helpt om draagvlak te creëren voor de kernwaarden en om ervoor te zorgen dat medewerkers zich ermee verbonden voelen.

Communicatie is de sleutel

Zorg ervoor dat medewerkers weten wat de kernwaarden zijn en hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen. Communiceer de kernwaarden op een duidelijke en consistente manier. Dit kan door middel van trainingen, workshops, en e-learning, maar blijf er ook vooral actief over in gesprek (zie mijn artikel in VVP 3-2023 over het ‘kampvuur’).

Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat kernwaarden zichtbaar zijn in de organisatie. Dit kan door ze op te nemen in het beleid, de procedures en de communicatiemiddelen. Refereer er naar als er besluiten worden genomen: laat zien hoe het besluit bijdraagt aan het versterken van een (of meerdere) kernwaarde(n).

Feedback en beloning

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om medewerkers feedback te geven op hun gedrag. Dit helpt hen om hun gedrag aan te passen aan de kernwaarden. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Positieve feedback is belangrijk om het juiste gedrag te belonen. Negatieve feedback is belangrijk om ongewenst gedrag te corrigeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Het vuur van... Gitte van Haaren

Het vuur van... Gitte van Haaren

(Uit VVP 1-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je toegevoegde waarde

Ken je toegevoegde waarde

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering' in VVP 1-2024) Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet...

“Beslis niet voor een ander”

“Beslis niet voor een ander”

(Uit VVP 1-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die dragen mannen ook in zich)...

De waarde van de adviseur

De waarde van de adviseur

(Roy van den Anker, Alpina, in rubriek 'Cultuur' in VVP 1-2024) Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur?...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ruimte en inzicht

Ruimte en inzicht

(Reane Dalger, Spirited Finances, in rubriek Cultuur in VVP 6-2023) Ter voorbereiding op de masterclass Transformation & Leadership van TIAS Business School...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Wie ken je?

Wie ken je?

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...