Kernwaarden omzetten in gedrag

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur creëren. Maar hoe zet je deze waarden om in dagelijks gedrag? In dit artikel een aantal tips.

Kernwaarden bepalen een groot deel van de identiteit van een bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig, bewust of onbewust en geven richting aan het gedrag van je mensen. Kernwaarden zijn belangrijk voor het succes van een organisatie, omdat ze de identiteit creeren, de motivatie en betrokkenheid aanjagen, de kwaliteit van je dienstverlening vergroten en de reputatie van je organisatie versterken.

Maar hoe zet je kernwaarden om in dagelijks gedrag? Hoe zorg je dat het elke dag wordt geleefd? Dat is niet altijd eenvoudig. Het gedrag van medewerkers wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals de cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van medewerkers en de omstandigheden waarin zij werken.

Vijf tips om kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag.

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden. Ga een spade dieper dan de standaard bekende waarden (persoonlijk, ontzorgen, etcetera). Ze moeten niet alleen herkenbaar en begrijpelijk zijn, maar ook relevant voor het bedrijf én bijdragen aan het bereiken van je (strategische) doelen. Voorbeeld: een organisatie met kernwaarde klantgerichtheid kan dit omzetten in actief luisteren naar klanten, snel reageren en proactief oplossingen bieden.

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag. Dit kan door concrete voorbeelden te geven hoe kernwaarden in praktijk gebracht kunnen worden. Voorbeeld: een organisatie met de kernwaarde innovatie kan dit omzetten in het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, het experimenteren met nieuwe ideeën en het openstaan voor feedback. Niet al leen zeggen, maar ook (voor)doen!

‘Leef je kernwaarden voor’

Betrek medewerkers bij het proces

Iedereen moet de kernwaarden naleven. Dat begint bij jou als ondernemer. Het is vervolgens belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van het definiëren en implemen teren van kernwaarden. Dit helpt om draagvlak te creëren voor de kernwaarden en om ervoor te zorgen dat medewerkers zich ermee verbonden voelen.

Communicatie is de sleutel

Zorg ervoor dat medewerkers weten wat de kernwaarden zijn en hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen. Communiceer de kernwaarden op een duidelijke en consistente manier. Dit kan door middel van trainingen, workshops, en e-learning, maar blijf er ook vooral actief over in gesprek (zie mijn artikel in VVP 3-2023 over het ‘kampvuur’).

Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat kernwaarden zichtbaar zijn in de organisatie. Dit kan door ze op te nemen in het beleid, de procedures en de communicatiemiddelen. Refereer er naar als er besluiten worden genomen: laat zien hoe het besluit bijdraagt aan het versterken van een (of meerdere) kernwaarde(n).

Feedback en beloning

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om medewerkers feedback te geven op hun gedrag. Dit helpt hen om hun gedrag aan te passen aan de kernwaarden. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Positieve feedback is belangrijk om het juiste gedrag te belonen. Negatieve feedback is belangrijk om ongewenst gedrag te corrigeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig gezicht....

Van onderhandelen naar verbinden

Van onderhandelen naar verbinden

(Rubriek Vrouw en Advies, VVP 4-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen...

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bob Veldhuis, algemeen directeur...

Meer dan een marketingtool

Meer dan een marketingtool

(Roy van den Anker, Alpina Group, in rubriek Cultuur, VVP 4-2024) Er wordt gelukkig steeds vaker gesproken over cultuur als een essentieel onderdeel van organisaties....

Maak het onzichtbare zichtbaar

Maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig...

Guilty pleasure

Guilty pleasure

(Reane Dalger in rubriek Cultuur, VVP 3-2024) Iedereen heeft wel een guilty pleasure toch? Het kan een activiteit, gewoonte of voorkeur zijn waar je stiekem erg...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Het vuur van... Gitte van Haaren

Het vuur van... Gitte van Haaren

(Uit VVP 1-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...