Het vuur van... Gitte van Haaren

Het vuur van... Gitte van Haaren

(Uit VVP 1-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op een voetstuk. In deze aflevering Gitte van Haaren, CEO ABN Amro Hypotheken.

Het hebben van een dak boven je hoofd is één van de basisbehoeftes van de mens. Maslow plaatste ‘onderdak’ niet voor niets al in 1953 in het fundament van zijn beroemde ‘piramide’. In dat opzicht is de hypotheekbranche een fantastische, zéér relevante branche. Maar met ‘een dak boven je hoofd’ ben je er natuurlijk nog niet. Je moet je ook veilig voelen op de plek waar je woont. Het moet voelen als een thuis, voor langere tijd.

Hoe belangrijk dat laatste is, heb ik de afgelopen tijd zelf ervaren. Ons nieuwbouwhuis is al bijna een jaar ‘over de datum’ en het einde is nog niet in zicht. De plek waar we dus nu al véél te lang - tijdelijk - wonen, is geen thuis. En dat gaat in je hoofd zitten. Zo hebben we deze keer geen kerstboom gezet. Er was genoeg ruimte en toch deed ik het niet. Gek toch? Je voelt je gewoon minder op je gemak op een plek die je niet je thuis kunt noemen. En tegelijk besef ik dat het klein leed is want we hebben tenminste een dak boven ons hoofd, iets wat helaas niet iedereen meer kan zeggen in Nederland.

Zand in de machine

De afgelopen maanden is mijn drive om mee te denken op het gebied van maatschappelijke woonoplossingen nog sterker geworden. Mijn droom is dat mijn kinderen straks de mogelijkheid én de vrijheid hebben om veilig en betaalbaar te kunnen wonen. Op een manier die past bij hun levensfase. En dat wil ik ook voor onze ouderen. Te vaak gooit regelgeving zand in de machine als het gaat om woonoplossingen voor die groep. Zulke issues raken de hele samenleving.

Het mooie van mijn functie is dat mijn ‘drive’ om wonen voor brede groepen bereikbaar te maken vruchtbare bodem vindt. Met onze drie merken ABN Amro, Florius en Moneyou hebben we ‘lange armen’. We hebben tools om heel gericht pilots te doen, te innoveren en nieuwe woonoplossingen te bedenken. We kunnen samen met andere partijen in de branche in gesprek gaan met de politiek en zo de discussie weer verder brengen. Ik hoef maar in mijn eigen omgeving te kijken om de urgentie te voelen.

‘Drive om wonen bereikbaar te maken’

Duurzame toekomst

Daarnaast - en dat staat ook dicht bij me - maak ik me sterk voor duurzame oplossingen voor bestaande woningen. Dat gaat bijvoorbeeld om mensen die wel al een thuis hebben maar die hun woning toekomstbestendig willen maken. Want wat als de energieprijzen hoog blijven? Of wat als er aanpassingen nodig zijn om samen te kunnen blijven wonen en voor elkaar te zorgen, jong en oud. Daarvoor wil je blijven innoveren. Zo mooi om dan echt maatschappelijk verschil te mogen maken. Ons eigen huis bouwen we toekomstbestendig. We hoeven er straks niet meer weg. Dat gun ik iedereen; dat je in een huis woont waar je niet meer weg hoeft. Dat je het kunt aanpassen aan de toekomst en dat het betaalbaar is en veilig. Wat de toekomst ook voor je in petto heeft.

Powered by antoinette kalkman

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het vuur van... Kevin Brocklebank

Het vuur van... Kevin Brocklebank

(Rubriek 'Het vuur van...', VVP 2-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’...

Ken je toegevoegde waarde

Ken je toegevoegde waarde

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering' in VVP 1-2024) Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet...

“Beslis niet voor een ander”

“Beslis niet voor een ander”

(Uit VVP 1-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die dragen mannen ook in zich)...

De waarde van de adviseur

De waarde van de adviseur

(Roy van den Anker, Alpina, in rubriek 'Cultuur' in VVP 1-2024) Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur?...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ruimte en inzicht

Ruimte en inzicht

(Reane Dalger, Spirited Finances, in rubriek Cultuur in VVP 6-2023) Ter voorbereiding op de masterclass Transformation & Leadership van TIAS Business School...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Het vuur van... Miranda van Rijswijk

Het vuur van... Miranda van Rijswijk

(Uit VVP 6-2023) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Wie ken je?

Wie ken je?

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...