Wie ken je?

Henk Jansen 2023

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie je kent! Wat hier eigenlijk gezegd wordt is dat het belangrijker is om een goed netwerk te hebben dan om een echte vakman of vakvrouw te zijn.

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn – misschien vooral echte vakmensen – die deze uitspraak bekritiseren maar niemand kan ontkennen dat het hebben en onderhouden van een goed netwerk van groot belang is. En dit is onafhankelijk van je beroep of functie.

Een veel gehoorde opmerking is dat netwerken lastig of zelfs vervelend is. Toch doen wij het allemaal, iedere dag. Je netwerk begint namelijk met de mensen die het dichtst bij je staan: familie, vrienden, klasgenoten of collega’s. Zou je broer, je moeder of je beste vriend producten of diensten bij jou afnemen? Zij kennen jou door en door. Zij weten waar jij voor staat en dat ze op jou, op jouw product of dienstverlening kunnen rekenen. Voor mij is dat het begin van netwerken.

Het is belangrijk dat je in een korte krachtige monoloog kunt uitleggen wie jij bent en waar jij voor staat. Welk product of dienst breng jij aan de man? Voor wie is het geschikt en welk probleem of welke uitdaging los jij op?

En het allermooiste is natuurlijk als andere mensen dit voor je doen. “Je moet echt bij hem of haar zijn als je een hypotheek of verzekering nodig hebt…”. Dit soort netwerkcontacten zijn ambassadeurs. Mensen die jouw dienstverlening promoten.

Dienstverlening

Het begint met goede dienstverlening. Met het nakomen van je afspraken en je beloftes. Zaken die voor de meeste mensen vanzelfsprekend lijken, blijken in de praktijk weerbarstig te zijn. En het mooiste is natuurlijk als je deze afspraken of beloftes kunt overtreffen. Bijvoorbeeld eerder een offerte aanleveren dan afgesproken. Mocht het om toch niet lukken, communiceer hier dan tijdig over. Het klinkt allemaal simpel, en eigenlijk is dat het ook, maar juist hier gaat het vaak fout.

Relaties

Als je gezorgd hebt voor goede dienstverlening en goede communicatie, dan is dit iets waar je met trots over kunt praten. Je kunt aan collega-ondernemers uitleggen hoe goed jouw dienstverlening is. Leveranciers weten dat jij een man of vrouw van je woord bent. Ze leveren graag producten of diensten aan je omdat jij prettig in de omgang bent en afspraken nakomt. Ook als het een keer tegen zit aan de kant van de leverancier. Want het mooiste en waardevolste zijn langdurige en bestendige relaties. Het is eigenlijk hetzelfde als een relatie thuis. Dat gaat ook niet altijd over rozen, maar het gaat erom dat je er samen beter uitkomt.

Wat te denken van relaties met aanverwante dienstverleners? Voor een goede timmerman is het handig om ook een goede en betrouwbare elektricien en loodgieter te kennen. Net zoals het voor een goede hypotheekadviseur belangrijk is om een betrouwbare makelaar of notaris in zijn of haar netwerk te hebben.

Mijn advies is om ervoor te zorgen dat je netwerkpartners zoekt die dezelfde normen en waarden hebben als jij hebt. Die dezelfde zaken belangrijk vinden. En het allerliefst mensen met wie het prettig samenwerken is. Ook als het een keertje tegen zit.

Netwerkgroepen

Natuurlijk bestaan er ook genoeg netwerkgroepen waar je je bij kunt aansluiten. Mijn advies is om je vooral aan te sluiten bij netwerkgroepen waar jij graag komt. Bij mensen die jou op waarde schatten en waarvan jij de netwerkpartners op waarde schat. Zelf ben ik al jaren lid van een aantal mooie netwerken waarvan ik vooral het netwerk van Herbert Derks, DBO Ondernemersnetwerk, wil noemen. Met een groep van veertien collega assurantie-ondernemers zitten wij periodiek samen. Je zou kunnen zeggen dat wij concurrenten zijn, wij hebben allemaal ons eigen advieskantoor, maar het voelt veel meer als collega’s. Vrienden zelfs. En het voordeel is dat je hier elke keer van leert. Als je een vraag hebt, dan is er een veilige omgeving waarbij je gebruik kunt maken van de kennis en de kunde van het netwerk. Voor mij persoonlijk een heel waardevol en heel plezierig netwerk. En oh ja, wij doen ook graag gezellige dingen.

‘Netwerken begint bij goede dienstverlening en degelijke communicatie’

Online

Als laatste wil ik de online netwerken genoemd hebben. Natuurlijk kent iedereen Facebook en LinkedIn maar ben je ook actief op deze netwerken? Als je klanten zich hier op begeven, is het verstandig om hier zichtbaar te zijn. Met een bedrijfspagina bijvoorbeeld. Helemaal mooi als klanten een testimonial voor je schrijven. Zo creëer je een online social media netwerk waarvan het bereik nog vele malen groter is dan van je face-to-face offline netwerk.

Mijn conclusie is dat netwerken begint bij goede dienstverlening en degelijke communicatie. En bij de kleinste cirkel om je heen: je familie en je vrienden. Netwerken hoeft helemaal niet ingewikkeld of eng te zijn en je bepaalt zelf of je lid wilt worden van netwerkgroepen of niet. Zo is netwerken net werken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een toekomst waarin gender equality normaal is

Een toekomst waarin gender equality normaal is

(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 2-2024) Tien jaar geleden was ik als directeur Reaal Leven op een adviseursevent in gesprek...

Vrouwen aan de TOP!

Vrouwen aan de TOP!

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering', VVP 20-2024) Op vrijdag 1 maart mocht ik bij Athora, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal,...

“Doe wat bij je past”

“Doe wat bij je past”

(Uit VVP 2-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen ook van mannen komen)...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

Het vuur van... Gitte van Haaren

Het vuur van... Gitte van Haaren

(Uit VVP 1-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op...

Ken je toegevoegde waarde

Ken je toegevoegde waarde

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering' in VVP 1-2024) Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet...

“Beslis niet voor een ander”

“Beslis niet voor een ander”

(Uit VVP 1-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die dragen mannen ook in zich)...

De waarde van de adviseur

De waarde van de adviseur

(Roy van den Anker, Alpina, in rubriek 'Cultuur' in VVP 1-2024) Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur?...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ruimte en inzicht

Ruimte en inzicht

(Reane Dalger, Spirited Finances, in rubriek Cultuur in VVP 6-2023) Ter voorbereiding op de masterclass Transformation & Leadership van TIAS Business School...