Wie ken je?
(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie je kent! Wat hier eigenlijk gezegd wordt is dat het belangrijker is om een goed netwerk te hebben dan om een echte vakman of vakvrouw te zijn.
Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn – misschien vooral echte vakmensen – die deze uitspraak bekritiseren maar niemand kan ontkennen dat het hebben en onderhouden van een goed netwerk van groot belang is. En dit is onafhankelijk van je beroep of functie.
Een veel gehoorde opmerking is dat netwerken lastig of zelfs vervelend is. Toch doen wij het allemaal, iedere dag. Je netwerk begint namelijk met de mensen die het dichtst bij je staan: familie, vrienden, klasgenoten of collega’s. Zou je broer, je moeder of je beste vriend producten of diensten bij jou afnemen? Zij kennen jou door en door. Zij weten waar jij voor staat en dat ze op jou, op jouw product of dienstverlening kunnen rekenen. Voor mij is dat het begin van netwerken.
Het is belangrijk dat je in een korte krachtige monoloog kunt uitleggen wie jij bent en waar jij voor staat. Welk product of dienst breng jij aan de man? Voor wie is het geschikt en welk probleem of welke uitdaging los jij op?
En het allermooiste is natuurlijk als andere mensen dit voor je doen. “Je moet echt bij hem of haar zijn als je een hypotheek of verzekering nodig hebt…”. Dit soort netwerkcontacten zijn ambassadeurs. Mensen die jouw dienstverlening promoten.
Dienstverlening
Het begint met goede dienstverlening. Met het nakomen van je afspraken en je beloftes. Zaken die voor de meeste mensen vanzelfsprekend lijken, blijken in de praktijk weerbarstig te zijn. En het mooiste is natuurlijk als je deze afspraken of beloftes kunt overtreffen. Bijvoorbeeld eerder een offerte aanleveren dan afgesproken. Mocht het om toch niet lukken, communiceer hier dan tijdig over. Het klinkt allemaal simpel, en eigenlijk is dat het ook, maar juist hier gaat het vaak fout.
Relaties
Als je gezorgd hebt voor goede dienstverlening en goede communicatie, dan is dit iets waar je met trots over kunt praten. Je kunt aan collega-ondernemers uitleggen hoe goed jouw dienstverlening is. Leveranciers weten dat jij een man of vrouw van je woord bent. Ze leveren graag producten of diensten aan je omdat jij prettig in de omgang bent en afspraken nakomt. Ook als het een keer tegen zit aan de kant van de leverancier. Want het mooiste en waardevolste zijn langdurige en bestendige relaties. Het is eigenlijk hetzelfde als een relatie thuis. Dat gaat ook niet altijd over rozen, maar het gaat erom dat je er samen beter uitkomt.
Wat te denken van relaties met aanverwante dienstverleners? Voor een goede timmerman is het handig om ook een goede en betrouwbare elektricien en loodgieter te kennen. Net zoals het voor een goede hypotheekadviseur belangrijk is om een betrouwbare makelaar of notaris in zijn of haar netwerk te hebben.
Mijn advies is om ervoor te zorgen dat je netwerkpartners zoekt die dezelfde normen en waarden hebben als jij hebt. Die dezelfde zaken belangrijk vinden. En het allerliefst mensen met wie het prettig samenwerken is. Ook als het een keertje tegen zit.
Netwerkgroepen
Natuurlijk bestaan er ook genoeg netwerkgroepen waar je je bij kunt aansluiten. Mijn advies is om je vooral aan te sluiten bij netwerkgroepen waar jij graag komt. Bij mensen die jou op waarde schatten en waarvan jij de netwerkpartners op waarde schat. Zelf ben ik al jaren lid van een aantal mooie netwerken waarvan ik vooral het netwerk van Herbert Derks, DBO Ondernemersnetwerk, wil noemen. Met een groep van veertien collega assurantie-ondernemers zitten wij periodiek samen. Je zou kunnen zeggen dat wij concurrenten zijn, wij hebben allemaal ons eigen advieskantoor, maar het voelt veel meer als collega’s. Vrienden zelfs. En het voordeel is dat je hier elke keer van leert. Als je een vraag hebt, dan is er een veilige omgeving waarbij je gebruik kunt maken van de kennis en de kunde van het netwerk. Voor mij persoonlijk een heel waardevol en heel plezierig netwerk. En oh ja, wij doen ook graag gezellige dingen.
‘Netwerken begint bij goede dienstverlening en degelijke communicatie’
Online
Als laatste wil ik de online netwerken genoemd hebben. Natuurlijk kent iedereen Facebook en LinkedIn maar ben je ook actief op deze netwerken? Als je klanten zich hier op begeven, is het verstandig om hier zichtbaar te zijn. Met een bedrijfspagina bijvoorbeeld. Helemaal mooi als klanten een testimonial voor je schrijven. Zo creëer je een online social media netwerk waarvan het bereik nog vele malen groter is dan van je face-to-face offline netwerk.
Mijn conclusie is dat netwerken begint bij goede dienstverlening en degelijke communicatie. En bij de kleinste cirkel om je heen: je familie en je vrienden. Netwerken hoeft helemaal niet ingewikkeld of eng te zijn en je bepaalt zelf of je lid wilt worden van netwerkgroepen of niet. Zo is netwerken net werken.
Reactie toevoegen
Meer over
"Geldverstrekkers, verlies de klant niet uit het oog"
“Verlies de klant niet uit het oog. Voor hen is dit proces vaak spannend en onvoorspelbaar. Als adviseur doen we ons uiterste best om alles vooraf te tackelen,...
Oproep: maak culturele verrijking samen mogelijk in de financiële sector
"Wat ik hoop, is dat we met elkaar een kantelpunt bereiken. Dat culturele verrijking niet langer een onderwerp is dat we af en toe aankaarten, maar iets dat vanzelfsprekend...
(Richardo Cruz Fortes, Expat Mortgages, in VVP 2-2025) Na mijn vorige column over culturele verrijking in de financiële sector kreeg ik veel positieve reacties....
Meer oog voor begrijpelijke taal
(Rubriek Vrouw en Advies, VVP 2-2025) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die...
(Roy van den Anker, oprichter Konnekst, in rubriek Cultuur in VVP 2-2025) Steeds meer organisaties hebben aandacht voor cultuur. Gelukkig, al zijn de motieven...
Nominatieperiode Top 50 Women in Sustainable Finance van start
Tijdens het WIFS-event 'Accelerating 50/50 – Challenges and Chances' heeft Cindy van Oorschot het officiële startschot gegeven voor de nominatieperiode...
Beweging naar meer gelijkwaardigheid moet sneller
De beweging naar meer gelijkwaardigheid in de financiële sector moet sneller, aldus Women in Financial Services (WIFS) tijdens haar event 'Accelerating 50/50...
Taskforce Diversiteit pensioensector presenteert werkplan 2025
De Taskforce Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie in de pensioensector heeft het werkplan 2025 gepresenteerd. Concreet wil de Taskforce met de onderstaande...
Van huis tot werk: mijn duurzaamheidsreis
(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 1-2025) In 2019 kwam mijn dochter thuis met een schoolproject over het verduurzamen van...
(Richardo Cruz Fortes, Expat Mortgages, in VVP 1-2025) Wat een prachtige sector om in te werken en om mooie dingen te realiseren voor onze klanten. Dagelijks zetten...