Kernwaarden omzetten in gedrag

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur creëren. Maar hoe zet je deze waarden om in dagelijks gedrag? In dit artikel een aantal tips.

Kernwaarden bepalen een groot deel van de identiteit van een bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig, bewust of onbewust en geven richting aan het gedrag van je mensen. Kernwaarden zijn belangrijk voor het succes van een organisatie, omdat ze de identiteit creeren, de motivatie en betrokkenheid aanjagen, de kwaliteit van je dienstverlening vergroten en de reputatie van je organisatie versterken.

Maar hoe zet je kernwaarden om in dagelijks gedrag? Hoe zorg je dat het elke dag wordt geleefd? Dat is niet altijd eenvoudig. Het gedrag van medewerkers wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals de cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van medewerkers en de omstandigheden waarin zij werken.

Vijf tips om kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag.

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden. Ga een spade dieper dan de standaard bekende waarden (persoonlijk, ontzorgen, etcetera). Ze moeten niet alleen herkenbaar en begrijpelijk zijn, maar ook relevant voor het bedrijf én bijdragen aan het bereiken van je (strategische) doelen. Voorbeeld: een organisatie met kernwaarde klantgerichtheid kan dit omzetten in actief luisteren naar klanten, snel reageren en proactief oplossingen bieden.

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag. Dit kan door concrete voorbeelden te geven hoe kernwaarden in praktijk gebracht kunnen worden. Voorbeeld: een organisatie met de kernwaarde innovatie kan dit omzetten in het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, het experimenteren met nieuwe ideeën en het openstaan voor feedback. Niet al leen zeggen, maar ook (voor)doen!

‘Leef je kernwaarden voor’

Betrek medewerkers bij het proces

Iedereen moet de kernwaarden naleven. Dat begint bij jou als ondernemer. Het is vervolgens belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van het definiëren en implemen teren van kernwaarden. Dit helpt om draagvlak te creëren voor de kernwaarden en om ervoor te zorgen dat medewerkers zich ermee verbonden voelen.

Communicatie is de sleutel

Zorg ervoor dat medewerkers weten wat de kernwaarden zijn en hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen. Communiceer de kernwaarden op een duidelijke en consistente manier. Dit kan door middel van trainingen, workshops, en e-learning, maar blijf er ook vooral actief over in gesprek (zie mijn artikel in VVP 3-2023 over het ‘kampvuur’).

Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat kernwaarden zichtbaar zijn in de organisatie. Dit kan door ze op te nemen in het beleid, de procedures en de communicatiemiddelen. Refereer er naar als er besluiten worden genomen: laat zien hoe het besluit bijdraagt aan het versterken van een (of meerdere) kernwaarde(n).

Feedback en beloning

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om medewerkers feedback te geven op hun gedrag. Dit helpt hen om hun gedrag aan te passen aan de kernwaarden. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Positieve feedback is belangrijk om het juiste gedrag te belonen. Negatieve feedback is belangrijk om ongewenst gedrag te corrigeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...

Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...