Kernwaarden omzetten in gedrag

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur creëren. Maar hoe zet je deze waarden om in dagelijks gedrag? In dit artikel een aantal tips.

Kernwaarden bepalen een groot deel van de identiteit van een bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig, bewust of onbewust en geven richting aan het gedrag van je mensen. Kernwaarden zijn belangrijk voor het succes van een organisatie, omdat ze de identiteit creeren, de motivatie en betrokkenheid aanjagen, de kwaliteit van je dienstverlening vergroten en de reputatie van je organisatie versterken.

Maar hoe zet je kernwaarden om in dagelijks gedrag? Hoe zorg je dat het elke dag wordt geleefd? Dat is niet altijd eenvoudig. Het gedrag van medewerkers wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals de cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van medewerkers en de omstandigheden waarin zij werken.

Vijf tips om kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag.

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden. Ga een spade dieper dan de standaard bekende waarden (persoonlijk, ontzorgen, etcetera). Ze moeten niet alleen herkenbaar en begrijpelijk zijn, maar ook relevant voor het bedrijf én bijdragen aan het bereiken van je (strategische) doelen. Voorbeeld: een organisatie met kernwaarde klantgerichtheid kan dit omzetten in actief luisteren naar klanten, snel reageren en proactief oplossingen bieden.

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag. Dit kan door concrete voorbeelden te geven hoe kernwaarden in praktijk gebracht kunnen worden. Voorbeeld: een organisatie met de kernwaarde innovatie kan dit omzetten in het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, het experimenteren met nieuwe ideeën en het openstaan voor feedback. Niet al leen zeggen, maar ook (voor)doen!

‘Leef je kernwaarden voor’

Betrek medewerkers bij het proces

Iedereen moet de kernwaarden naleven. Dat begint bij jou als ondernemer. Het is vervolgens belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van het definiëren en implemen teren van kernwaarden. Dit helpt om draagvlak te creëren voor de kernwaarden en om ervoor te zorgen dat medewerkers zich ermee verbonden voelen.

Communicatie is de sleutel

Zorg ervoor dat medewerkers weten wat de kernwaarden zijn en hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen. Communiceer de kernwaarden op een duidelijke en consistente manier. Dit kan door middel van trainingen, workshops, en e-learning, maar blijf er ook vooral actief over in gesprek (zie mijn artikel in VVP 3-2023 over het ‘kampvuur’).

Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat kernwaarden zichtbaar zijn in de organisatie. Dit kan door ze op te nemen in het beleid, de procedures en de communicatiemiddelen. Refereer er naar als er besluiten worden genomen: laat zien hoe het besluit bijdraagt aan het versterken van een (of meerdere) kernwaarde(n).

Feedback en beloning

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om medewerkers feedback te geven op hun gedrag. Dit helpt hen om hun gedrag aan te passen aan de kernwaarden. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Positieve feedback is belangrijk om het juiste gedrag te belonen. Negatieve feedback is belangrijk om ongewenst gedrag te corrigeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het vuur van... Mark de Niet

Het vuur van... Mark de Niet

(Uit VVP 5-2023) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Hunkeren naar verandering

Hunkeren naar verandering

(Mieke Verhoef in de rubriek Cultuur in VVP 1, 2023) Leven gaat over veranderen. Een embryo dat een baby wordt, zich ontwikkelt tot kleuter en uitgroeit naar een...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

(WIFS in VVP 06-2022) Women in Financial Services (WIFS) is opgericht na de financiële crisis vanwege ‘de overheersende masculiene cultuur die een belangrijke...

Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...