Geldzaken: jongeren steken kop in zand

Struisvogels via Pixabay

Jongeren houden niet van het regelen van geldzaken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Aegon. Die ‘geldregelhekel’ is het sterkst toegenomen onder 25- tot en met 34-jarigen. Geldregelhekel is één van de vijf factoren die financieel bewustzijn bepalen. Het financieel bewustzijn is in deze leeftijdscategorie óók het sterkste afgenomen. 65-plussers hebben de minste hekel aan het regelen van hun geldzaken en het hoogste financieel bewustzijn.

Ageon: "Jongeren lijken niet geconfronteerd te willen worden met hun geldzaken en steken hun kop in het zand. Als redenen worden vaak genoemd 'dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van” 'het is zelden goed nieuws', 'je wordt met de neus op de feiten gedrukt'. Dit is een opvallende ontwikkeling omdat juist de groep 25- tot 34-jarigen met grote life-events bezig is - zoals trouwen, een gezin en een hypotheek - en de opbouw van pensioen aandacht zou moeten hebben. Daarnaast worden als redenen genoemd 'ik heb er geen tijd voor', 'ik kan wel leukere dingen doen in die tijd' en 'ik vind het een rotklus'.

Elisabeth Bruggen, hoogleraar financial services, Universiteit Maastricht: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat financieel bewustzijn en vaardigheden meer bevorderd dienen te worden, vooral onder jongeren. We hebben als maatschappij nog een lange weg voor ons.”

Ingrid de Graaf, directeur Aegon Particulier: “Wij zien dat er een duidelijke relatie bestaat tussen financieel bewustzijn en of je je gelukkig voelt. Het feit dat jongeren een steeds grotere geldregelhekel hebben vind ik opvallend, omdat er veel hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals apps. Daarom blijven wij ook doorgaan met onze campagne Goed met Geld om mensen financieel bewuster te maken.”

Minder gelukkig bij grotere geldregelhekel

Uit het Aegon-onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders die een grote geldregelhekel hebben, minder financieel bewust zijn en daardoor minder gelukkig zijn. Financieel bewustzijn blijkt een betere voorspeller voor gevoel van gelukkig zijn dan andere eigenschappen, zoals opleiding of inkomen of waar je woont, aldus Motivaction. Nederlanders met een hoog financieel bewustzijn voelen zich gelukkiger in de liefde én voelen zich gezonder en fitter. Daarnaast hebben zij meer sociale contacten. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten van Aegon een hoger financieel bewustzijn hebben dan gemiddeld.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

De haardvuurtjes-actie van Aegon voor Geldfit heeft 115.000 euro opgeleverd. Om mensen in energiearmoede te helpen, heeft Aegon voor de feestdagen de actie ‘een...

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Gedupeerden van 2,4 miljoen door ASR en Aegon verkochte woekerpolissen roepen de twee verzekeraars, die hebben aangekondigd te fuseren, op hun dossier, vóór...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Aegon biedt huisscan homeQgo aan

Aegon biedt huisscan homeQgo aan

Klanten én niet-klanten van Aegon kunnen vanaf nu aan de slag met de huisscan van homeQgo. Via een aantal eenvoudige stappen krijgen zij een online duurzaamheidsadvies...

Nibud en partners organiseren Landelijke Vrijwilligersdag

Nibud en partners organiseren Landelijke Vrijwilligersdag

Speciaal voor alle vrijwilligers die mensen ondersteunen bij hun geldzaken, organiseren het Nibud, Humanitas, SchuldHulpMaatje, LSTA, fiKks, Rabobank, Rabo Foundation...

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over

a.s.r. neemt Aegon Nederland over. De overname omvat alle verzekeringsactiviteiten van Aegon Nederland, met inbegrip van de activiteiten op het gebied van hypotheken,...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...