Indirecte kostentransparantie was in 1998 algemeen aanvaarde norm

Euro's via Pixabay 2018

Indirecte transparantie was ook in 1998 nog als een juiste wijze van informatie over de hoogte van de kosten en risicopremies van beleggingsverzekeringen aanvaard. Dat oordeelt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in hoger beroep. Het hof neemt daarmee het eerdere oordeel van de lagere rechtbank over.

Twee klagers stelden zich kort gezegd op het standpunt dat Aegon hen onvoldoende heeft geïnformeerd over de significante afslag van risicopremies en kosten op de betaalde premies, waardoor veel minder geld is belegd dan men dacht en de kans op aflossing van de hypotheekschuld en op vergaring van een pensioen veel kleiner was dan voorgespiegeld.

Het Gerechtshof: "De op 1 januari 1999 in werking getreden Riav 1998 (ter uitvoering van artikel 31 en bijlage II van de inmiddels gewijzigde Derde Levensrichtlijn 2002/83/EG) verplichtte niet tot afzonderlijke vermelding van in het voorbeeldkapitaal verwerkte kosten. In de toelichting op artikel 2 lid 2 sub q, r en s van de Riav 1998 komt duidelijk naar voren dat de minister van mening was dat aan die (geïmplementeerde) normen invulling werd gegeven door de CRR 1998. Door het geven van rekenvoorbeelden waarin de kosten en inhoudingen zijn verwerkt, werd invulling gegeven aan de verplichting de verzekeringnemer inzicht te geven hoe inhoudingen en kosten zijn rendement en de uiteindelijke uitkering kunnen beïnvloeden en tevens van het beleggingsrisico en in hoeverre dat voor zijn rekening komt. De indirecte weergave van de kosten en risicopremies is daarmee door de nationale wetgever (met het oog op de vergelijkbaarheid tussen beleggingsverzekeringen van verschillende verzekeraars) ook in 1998 nog als een juiste wijze van informatie over de hoogte van de kosten en risicopremies van beleggingsverzekeringen aanvaard (met uitzondering van naast de bruto-premie in rekening gebrachte kosten). Gesteld noch gebleken is dat de nationale wetgever daarmee in strijd met het geldende communautaire recht heeft gehandeld."

 

Reactie toevoegen

 
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Kifid heeft besloten om voor beleggingsverzekeringsklachten van het type Universal Life de klachtbehandeling voort te zetten tot en met de schriftelijke procedure....

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0234) Aegon moet de eindwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen en daarbij de provisiekosten buiten beschouwing laten. Dit...

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

De prejudiciële vragen van het Hof Den Haag aan de Hoge raad inzake beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden zijn voor Kifid geen reden om de behandeling...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

In de procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen NN heeft het hof Den Haag de knoop doorgehakt over de aan de Hoge Raad te stellen prejudiciële vragen. Het...

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid heeft vorig jaar de behandeling van 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing...

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen...

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Er is voldoende financieel belang bij een aantal Allianz Dinplan-zaken om ze in beroep in behandeling te nemen. Aldus de Commissie van Beroep van Kifid. Het Reglement...