Jongeren Achmea winnen Partnership Verkiezing 2019

Partnership Verkiezing 2019

Finbudy, een app die schulden moet helpen voorkomen door gebruikers in- en overzicht te geven in hun bestedingsbedrag, heeft de Partnership Verkiezing 2019 gewonnen. De app is een idee van Young Professionals werkzaam bij Achmea, Rabobank en Zilveren Kruis. Zij kregen na afloop van de finaleronde de award uitgereikt door juryvoorzitters Jan Peter Balkenende en Astrid Elburg.

De Best New Partnership Award is een initiatief van Chantal Inen, oprichter van The Punchy Pack, een bedrijf dat organisaties helpt met het opzetten van sociaal-commerciële projecten. Samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken en FMO wordt sinds 2012 de jaarlijkse Partnership Verkiezing georganiseerd.

Dit jaar werkten Young Professionals en Senior Executives werkzaam bij Albert Heijn, Ahold Delhaize, FMO, Philips, PwC, Rabobank Westland en Zilveren Kruis/Achmea/Rabobank gedurende acht maanden aan de ontwikkeling van hun business-cases. Doel: internationale uitdagingen op het gebied van water, voedsel, klimaat omzetten in business opportunities. De winnaar ontvangt 2.500 euro aan startkapitaal en een media pakket ter waarde van 10.000 euro.

Na vijf voorrondes vond de finaleronde plaats in het CREA Theater in Amsterdam. Dit theater was niet voor niets uitgekozen door de organisatie. De zes finalisten moesten hun business case presenteren in de vorm van een kort theaterstuk. Geen powerpoint-presentaties, geen saaie opsomming van plannen en feiten, maar een theatervoorstelling die de verschillende business cases levendig verbeelden. Gezien de enthousiaste en hartverwarmende reacties van de 170 aanwezigen een gouden vondst.

Zes Business Cases

FinBuddy: Achmea, Rabobank en Zilveren Kruis

Volgens de winnaars van de Award 2019 zijn er veel initiatieven gericht op schuldsanering, maar is er nog wel behoefte aan een tool die helpt om schulden te voorkomen. Dat moet FinBuddy worden die mensen financieel in- en overzicht biedt. Volgens de bedenkers zal de app o.a. leiden tot verlaging van stress en zullen facturen vaker op tijd worden betaald. Partners: COSO en FX.

TerraBag: Philips

Philips ontving voor de ontwikkeling van haar TerraBag, een alternatief voor plastic verpakking, de Power to the People Award tijdens de finaleronde. De TerraBag is een herbruikbare, milieuvriendelijke stoffentas, die consumenten opnieuw kunnen gebruiken. Partners: Waste2wear en Econyl.

Drive: deliver a better Future: Ahold Delhaize
Deze Business Case wil vluchtelingen helpen door ze werk te bieden. “Wij vinden het belangrijk om nieuwkomers een kans te geven om een ​​goede start te maken en snel een volwaardig burger te worden. Vluchtelingen krijgen niet alleen een baan aangeboden maar ook educatie en carrièrebegeleiding." Partner: Gemeente Amsterdam.

A light touch: FMO

Ontwikkelingsbank FMO gaat voor duurzame, groene energievoorziening in vluchtelingenkampen, waarbij vluchtelingen en de plaatselijke bevolking samenwerken en opleidingen krijgen aangeboden. Het project gaat van start in het Za’atari vluchtelingenkamp in Jordanië. Partners: investeerders.

Myan-farmer Credit: Rabobank

Rabobank wil kleinschalige boeren uit Myanmar helpen professionaliseren door meer begrip voor hun werk en behoeften te genereren bij plaatselijke financiële instellingen. Partner is Golden Paddy, een app die kleine boeren kennis biedt over pesticiden, landbouwproductiemiddelen, opbrengstvoordelen, weerberichten en hoe daarop kan worden geanticipeerd. Deze kennis wordt gedeeld met plaatselijke financiële instellingen zodat er een vruchtbare samenwerking kan ontstaan tussen boer en bankier.

Seeds of PwC

PwC is gestart met een project gericht op nieuwkomers. Tot nu toe zijn er negen werkervaringsplaatsen gecreëerd. Doel is om uiteindelijk vijftien nieuwkomers met een verzekeringsachtergrond een baan voor zeven maanden aan te bieden bij PwC. De nieuwkomers, die op hun beurt het huidige PwC moeten inspireren met hun ervaringen, denkwijze en expertise, doorlopen bij PwC tevens een programma gericht op taal en cultuur, zodat ze goed mogelijk een nieuwe toekomst kunnen opbouwen in Nederland. Partners: UAF en de gemeente Amsterdam.

De vakjury

De vakjury bestond naast Balkenende en Elburg uit: Hans Doctor (Buitenlandse Zaken), Hella Hueck (FD), Maryse Hazelzet (NVB), Roy Budjhawan (ING), Leon Gelderblom (Dell), Wineke Haagsma (PwC), Fennemiek Gommer (Caracta), Jeroen Kemperman (Zilveren Kruis), Arnaud Janssen (FreedomLab), Wim Leereveld (Acces to Medicine Index), Justien Marseille (Future Institute), Herman Mulder (World Connector), Dorine van Norren (World Connector), Jacqueline Pieters (Rabobank), Rob van Tulder (Rotterdam School of Management) en Willem Vreeswijk (Stichting New Financial Forum/VVP). Uiteraard konden juryleden uitsluitend op casussen stemmen waar ze geen directe connectie mee hebben.

Meer informatie over achtergronden en deelname van de Partnership Verkiezingen, klik HIER.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Achmea:  "Goede voortgang in moeilijk jaar"

Achmea: "Goede voortgang in moeilijk jaar"

Achmea zag in 2022 het nettoresultaat met maar liefst 78 procent dalen tot 105 miljoen euro. Dit vooral vanwege tegenvallende beleggingsopbrengsten, die daalden...

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Doneer een boom voor Achmea bossen

Doneer een boom voor Achmea bossen

Samen met Stichting Buitenfonds en Staatsbosbeheer introduceert Achmea de dienst ‘Doneer een boom voor Achmea bossen’. Achmea wil hiermee duizenden bomen...

Rabobank: rem op groei voor alle Nederlanse sectoren

Rabobank: rem op groei voor alle Nederlanse sectoren

De komende twee jaar zal de groei in alle Nederlandse sectoren beperkt blijven, aldus de Sectorprognoses van de Rabobank. De Nederlandse economie laat de komende...

Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea is de campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ gestart. Het doel van de campagne is om bewustzijn te creëren over het belang van geschikte...

Huizenmarkt koelt sneller af dan voorzien

Huizenmarkt koelt sneller af dan voorzien

Door de verder gestegen rente koelt de Nederlandse huizenmarkt volgens Rabobank sneller af dan voorzien. Volgend jaar dalen de huizenprijzen naar verwachting van...

Achmea wil met BetterTradeOff financiële planning toegankelijk maken voor iedereen

Achmea wil met BetterTradeOff financiële planning toegankelijk maken voor iedereen

Het Achmea Innovation Fund heeft een belang genomen in BetterTradeOff, een fintechbedrijf uit Singapore dat financiële planning toegankelijk wil maken voor...

Achmea roept op tot levensloopbestendig bouwen

Achmea roept op tot levensloopbestendig bouwen

De bouw van 450.000 extra levensloopbestendige woningen is nodig om de groeiende druk op zorgpersoneel en mantelzorgers te beperken en kan in 2040 ruim 100.000 zorgvacatures...

Achmea wint Golden Dolphin in Cannes

Achmea wint Golden Dolphin in Cannes

Achmea heeft bij de Cannes Corporate Media & TV Awards met haar corporate movie ‘Samen Leven volgens Achmea’ prijzen goud gewonnen in de categorie...

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Het Achmea Innovation Fund heeft een belang genomen in OpenUp. Dit scale-up bedrijf uit Amsterdam richt zich op het mentaal welzijn van werknemers. OpenUp biedt...