Raamwerk voor ondernemers in nood om (premie)schuldpositie te voorkomen

Virus 2 via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars heeft in overleg met de NVGA, VNAB, OvFD en Adfiz een raamwerk ontwikkeld voor ondernemers in corona-nood. Het raamwerk biedt verzekeraars, gevolmachtigden en adviseurs/makelaars een overzicht aan mogelijkheden om bijvoorbeeld de dekking van de verzekering aan te passen, de premietermijn te verkorten en de betalingstermijn te verlengen. Hierbij wordt nadrukkelijk gezocht naar oplossingen waarmee een (premie)schuldpositie van ondernemers wordt voorkomen.

Het raamwerk is een hulpmiddel voor zakelijke schadeverzekeringen, inclusief de zakelijke verzekeringen van de ZZP'er zoals de AOV, maar exclusief zakelijke producten die vallen onder de Pensioenwet. Situaties waar reeds betalingsvoorwaarden gelden voor een schadeverzekering, vallen niet onder de regeling. Ook vinden er geen restituties plaats van reeds betaalde premies door gewijzigde betalingstermijnen.

Provinciaal segment

In 2015 hebben het Verbond, Adfiz en OvFD in het Refertemodel samen­werkingsovereenkomst heldere afspraken gemaakt over premie-incasso door intermediairs. Het refertemodel en de daarin genoemde termijnen (30 + 30 dagen) blijven van kracht. Hier bovenop kunnen verzekeraars  op verzoek van het intermediair en in het voordeel van de klant een langere verlengde termijn afspreken.

Maatwerk

Afhankelijk van de ernst van de acute (liquiditeits)problemen biedt het raamwerk eenduidige maatregelen en een handelingsperspectief, variërend van het aanpassen van de dekking van de verzekering, het aanpassen van de premietermijn naar bijvoorbeeld half jaar, kwartaal of maand, of het met 30 dagen extra verlengen van de betalingstermijn. Het gaat daarbij om maatwerk per individuele klant. Om in aanmerking te komen voor deze maatregelen, dienen ondernemers/klanten zelf contact op te nemen met hun verzekeraar, gevolmachtigd agent, makelaar of adviseur. Deze maatregelen gelden vooralsnog tot 1 juli 2020. Iedere maand evalueert het Verbond van Verzekeraars de maatregelen en wordt bekeken of wijzigingen noodzakelijk zijn. De regeling is vastgesteld door het beleidskernteam dat opereert in het kader van het protocol grootschalige incidenten en is bindend voor alle leden.

Steun in de rug

Het Verbond benadrukt dat het gaat om minimummaatregelen. Het staat iedere verzekeraar vrij om verdergaande maatregelen te nemen in het belang van de klant, en waar nodig in overleg met de adviseur. Het Verbond vindt het belangrijk dat deze afspraken worden gemaakt.  ”Als individuele verzekeraars aparte richtlijnen hanteren, dan levert dat onduidelijkheid op. Dat is niet in het belang van verzekeringnemers en verzekerden”, benadrukt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond. “Maar voorop staat dat we ondernemers een steun in de rug willen geven door de verzekeringsdekking passend overeind te houden en hen zo door deze crisis heen te helpen. Het liefst zonder dat ondernemers een (premie)schuldpositie opbouwen.”

In zijn maandcolumn juicht Adfiz-directeur Enno Wiertsema het raamwerk toe: "Het uitpluizen van alle individuele regelingen en maatregelen van verzekeraars kost adviseurs veel werk en tijd. Mijn complimenten gaan dan ook uit naar het Verbond dat daar duidelijkheid in brengt. Zojuist maakte de brancheorganisatie bekend samen met haar leden tot overeenstemming te zijn gekomen over maatregelen, voorwaarden en ondersteuning waar klanten met maatwerk sowieso recht op hebben. Ongeacht met welke verzekeraar ze van doen hebben. In de praktijk zie ik trouwens dat de meeste verzekeraars naar boven afwijken van deze afspraken."

Verantwoordelijkheid

Verzekeraars nemen op verschillende terreinen al hun verantwoordelijkheid in het ondersteunen van klanten die geraakt worden door de coronacrisis. Voorbeelden zijn het soepeler omgaan met het ontbreken van (recente) inspectierapporten, coulance bij verlopen van diploma’s en vergunningen, het onverminderd voortzetten van snelle en adequate schadeafhandeling en het individueel aanpassen van de dekking of van premie- en betalingstermijnen.  

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zorgsector zag extreme stijging ziekteverzuim in februari

Zorgsector zag extreme stijging ziekteverzuim in februari

Verzuimdatabedrijf Vernet, dochteronderneming van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM, heeft over februari van dit jaar een extreme stijging van het ziekteverzuim...

Twee procent werknemers verzuimde vanwege corona

Twee procent werknemers verzuimde vanwege corona

Van alle werknemers gaf in 2020 ruim twee procent aan te hebben verzuimd met klachten die werden veroorzaakt door het coronavirus (zoals klachten aan luchtwegen...

Oproep Adfiz na stopzetten Raamwerk Covid-19 richtlijnen

Oproep Adfiz na stopzetten Raamwerk Covid-19 richtlijnen

Adfiz roept adviseurs op om zich te melden als het niet lukt om met verzekeraars goede afspraken te maken voor klanten die in de problemen dreigen te komen door...

Raamwerk COVID-19 richtlijnen voor ondernemers beëindigd per 1 juni

Raamwerk COVID-19 richtlijnen voor ondernemers beëindigd per 1 juni

Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten het raamwerk voor ondernemers, die door de coronacrisis in betalingsproblemen zijn gekomen, niet te verlengen na 1 juni....

Achmea steunt oproep voor betere en rechtvaardigere verdeling coronavaccins

Achmea steunt oproep voor betere en rechtvaardigere verdeling coronavaccins

Een groep van zo’n 150 internationale institutionele investeerders, waaronder Achmea, roept de farmaceutische industrie en wereldleiders op om coronavaccins...

Bevolkingsgroei in 2020 gehalveerd

Bevolkingsgroei in 2020 gehalveerd

De bevolking van Nederland groeide in coronajaar 2020 minder snel dan in voorgaande jaren. Het CBS: "Er kwamen naar schatting 63.000 inwoners bij, de helft minder...

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Voor alle vliegreizigers wordt een negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit een risicogebied corona. Dat kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan. Het kabinet...

Adfiz: "Nieuwe lockdown kan tot nieuwe vragen leiden"

Adfiz: "Nieuwe lockdown kan tot nieuwe vragen leiden"

De lockdown verandert mogelijk de verzekeringsbehoefte van nieuwe groepen ondernemers. Adfiz roept adviseurs op deze ontwikkeling goed in de gaten te houden. Adfiz:...

Allianz ziet mega D&O-risico's in 2021

Allianz ziet mega D&O-risico's in 2021

D&O-risico's (directors and officers) nemen als gevolg van corona enorm toe, stelt Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) in het wereldwijde rapport...

Lockdown: locaties voor hypotheekverstrekking blijven open

Lockdown: locaties voor hypotheekverstrekking blijven open

Locaties voor zakelijke dienstverlening (banken, hypotheekverstrekking, makelaars) blijven open. Aldus het kabinet bij de aankondiging maandagavond van een lockdown...