Richtlijn distributie vraagt om samenwerking

Harold Mahadew 2015

"De bepalingen zijn voor een deel nieuw voor distributeurs, maar ik hoop dat we niet gelijk met zijn allen in een kramp schieten. Europa wil de consumentenbescherming naar een hoger niveau brengen en verlangt van distributeurs dat ze het verzekeringsproduct en de doelgroep begrijpen voordat ze het adviseren aan consumenten. Dat is toch niet meer dan fair?” Aldus Harold Mahadew van het Verbond van Verzekeraars over de modernisering van de richtlijn distributie (IDD).

Mahadew, beleidsadviseur Distributie & Verkoop, op de site van het Verbond: “Europa maakt een helder onderscheid tussen de verzekeraar (of iemand anders die productontwikkelaar is) en de distributeur (waaronder de adviseur/bemiddelaar). In de IDD is helder gedefinieerd wie waarvoor verantwoordelijk is. De verzekeraar moet de distributeur voorzien van informatie zodat deze het product en doelgroep begrijpt. Distributeurs op hun beurt moeten beschikken over procedures om de informatie te verkrijgen van de verzekeraar. Dat vraagt dus om samenwerking."

De richtlijn verzekeringsdistributie (Insurance Distribution Directive: IDD, 2016/97/EU) wordt vanaf 23 februari 2018 van kracht. “Dat werd tijd ook”, stelt Mahadew. "Het distributielandschap is aanzienlijk veranderd. Het is niet meer dan logisch dat Europa oog heeft voor die nieuwe realiteit.”

Mahadew doelt met die nieuwe realiteit onder meer op veranderend klantgedrag, nieuwe risico’s en de opkomst van nieuwe marktspelers. De huidige richtlijn Verzekeringsbemiddeling dateert uit 2002. “Toen bestonden de iPhone, iPad, 4G, Uber, Airbnb, WhatsApp en Spotify nog geen eens.”

Mahadew: “Europa wil drie zaken goed regelen: een gelijk speelveld voor alle marktpartijen die verzekeringen distribueren, de consumentenbescherming versterken (ja, de financiële crisis zit nog vers in het geheugen) en de werking van de gemeenschappelijke markt verbeteren.
"Vanaf volgend jaar wordt het principe ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ meer dan voorheen gehanteerd. Iedere (toekomstige) concurrent, zowel van binnen als van buiten de sector, valt onder de richtlijn. Brussel waakt hierover en heeft het niet meer over verzekeringsbemiddeling, maar over distributie. Daar zijn wij blij mee. Overigens kent de IDD grotendeels een minimumharmonisatie karakter. Dat betekent dat lidstaten verder mogen gaan dan de richtlijn voorschrijft. Bijvoorbeeld op het gebied van consumentenbescherming.
"Hoewel de Europese distributielat vanaf februari een stuk hoger komt te liggen, is de impact voor de Nederlandse markt te overzien. Zeker als we kijken naar de nationale wet- en regelgeving die al van kracht is. Het ministerie van Financiën heeft al in december 2016 de markt geconsulteerd in verband met de aanpassingen in de Wft. Het besluit zal naar verwachting dit najaar worden geconsulteerd. Mocht het onverhoopt toch gaan knellen, dan trekken we zeker aan de bel, in Brussel en in Den Haag. De tot nu toe beschikbare informatie biedt marktpartijen voldoende handvatten om zich voor te bereiden op de implementatie vanuit de eigen rollen en verantwoordelijkheden, maar vooral ook in goede samenwerking. Wij zijn hierover in gesprek, onder andere met Adfiz en de OvFD, en houden zeker een vinger aan de pols.”

Reactie toevoegen

 
Verbond: 2015 was lastig jaar

Verbond: 2015 was lastig jaar

Het aantal banen in de verzekeringsbranche liep vorig jaar verder terug van 54.200 naar 46.600, aldus het financieel jaarverslag van het Verbond van Verzekeraars....

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

BeSure, een jaarlijkse check of iemands verzekeringspakket nog wel bij zijn situatie past, kwam als beste idee uit de bus tijdens de finale van de Jongeren Innovatie...

Verbond: activeren werkt

Verbond: activeren werkt

Klanten met niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zijn allemaal geactiveerd, bij hypotheekgebonden polissen wordt de 100 procent benaderd, bij pensioengebonden...

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Vijf partijen, waaronder Adfiz en Verbond van Verzekeraars, hebben het document 'Verantwoord Vernieuwen' gepubliceerd. In hun toekomstvisie presenteren de brancheorganisaties...

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

"Het verraderlijke van het stuk is dat het aanvankelijk met aspecten van Big Data komt waar eigenlijk niemand bezwaar tegen kan hebben." Dat blogt Rien...

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Meer keuzevrijheid, meer maatwerk en het vormen van persoonlijke pensioenvermogens zouden in een houdbaar nieuw pensioenstelsel niet mogen ontbreken. Dat stelt het...

Verbond hekelt onderzoek acm

Verbond hekelt onderzoek acm

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde...

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Opnieuw kritiek op verzekeraars, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij arbeidsongeschiktheidsverzekering niet zouden nemen. In een reactie zegt het Verbond...

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Het Verbond van Verzekeraars gaat verder met het proactief oppakken van zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Aldus het Verbond woensdagmiddag tijdens een presentatie...

Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

De schade die tijdens de jaarwisseling is veroorzaakt aan particuliere woningen en auto’s komt volgens een eerste schatting van het Verbond van Verzekeraars...