Verzekeraars: nog geen AI zonder menselijke tussenkomst

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

In de gesprekken van DNB met zes verzekeraars zijn geen voorbeelden naar voren gekomen van volledig geautomatiseerde beslissingen op basis van AI-algoritmes, zonder enige tussenkomst van een mens. DNB: “Verzekeraars lijken terughoudend te zijn met de inzet van ‘black-box’ modellen. De vele toepassingen van geavanceerde data-analyses en AI worden met name ingezet ter ondersteuning aan en ter advisering in het maken van beslissingen. Verzekeraars vinden de menselijke tussenkomst belangrijk, en hierbij wordt door verzekeraars ook verwezen naar het Ethisch Kader van het Verbond van Verzekeraars. Een veelgenoemd voorbeeld is het detecteren van afwijkende claims (mogelijke fraude). De verzekeraars geven aan dat afwijkende claims, gedetecteerd via een algoritme, altijd door een mens worden beoordeeld.”

Verzekeraars verwachten dat geavanceerde data-analyses steeds meer en steeds vaker worden toegepast. Geavanceerde data-analyses en AI maken het mogelijk om de premiestelling steeds verder te verfijnen. Hierdoor kan geavanceerde risicoselectie ontstaan wat mogelijk zou kunnen leiden tot onverzekerbaarheid. DNB: “Verzekeraars hebben zorgen geuit over de risico’s indien steeds verdergaande premiedifferentiatie plaatsvindt en de mogelijke impact daarvan op solidariteit. De AFM heeft aandacht voor dit onderwerp.”

Aangezien technologische ontwikkelingen snel gaan, blijft DNB de ontwikkelingen in de verzekeringssector volgen. DNB zet in 2022 de volgende vervolgstappen: het project ‘AI en uitlegbaarheid’, een initiatief van het DNB iForum, wordt in 2022 voortgezet. Het project is in 2021 gestart en is een samenwerking tussen verzekeraars, het Verbond en DNB. Verzekeraars ervaren soms overlap in de toezichtactiviteiten op het gebied van AI door DNB en andere toezichthoudende autoriteiten. In 2022 zoekt DNB verdere afstemming met AFM om overlap zoveel mogelijk te voorkomen. DNB blijft betrokken bij internationale overleggen over AI, bijvoorbeeld via EIOPA.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Het Verbond van Verzekeraars gaat na de zomer aan de slag met het ontwikkelen van een zogeheten ethisch kader dat moet leiden tot richtlijnen voor de sector wat...

Weinig inzicht in juridische risico's kunstmatige intelligentie

Weinig inzicht in juridische risico's kunstmatige intelligentie

Financiële instellingen over de hele wereld maken gebruik van kunstmatige intelligentie, maar begrijpen de technologie nog te weinig en hebben weinig inzicht...