Verzekeraars: nog geen AI zonder menselijke tussenkomst

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

In de gesprekken van DNB met zes verzekeraars zijn geen voorbeelden naar voren gekomen van volledig geautomatiseerde beslissingen op basis van AI-algoritmes, zonder enige tussenkomst van een mens. DNB: “Verzekeraars lijken terughoudend te zijn met de inzet van ‘black-box’ modellen. De vele toepassingen van geavanceerde data-analyses en AI worden met name ingezet ter ondersteuning aan en ter advisering in het maken van beslissingen. Verzekeraars vinden de menselijke tussenkomst belangrijk, en hierbij wordt door verzekeraars ook verwezen naar het Ethisch Kader van het Verbond van Verzekeraars. Een veelgenoemd voorbeeld is het detecteren van afwijkende claims (mogelijke fraude). De verzekeraars geven aan dat afwijkende claims, gedetecteerd via een algoritme, altijd door een mens worden beoordeeld.”

Verzekeraars verwachten dat geavanceerde data-analyses steeds meer en steeds vaker worden toegepast. Geavanceerde data-analyses en AI maken het mogelijk om de premiestelling steeds verder te verfijnen. Hierdoor kan geavanceerde risicoselectie ontstaan wat mogelijk zou kunnen leiden tot onverzekerbaarheid. DNB: “Verzekeraars hebben zorgen geuit over de risico’s indien steeds verdergaande premiedifferentiatie plaatsvindt en de mogelijke impact daarvan op solidariteit. De AFM heeft aandacht voor dit onderwerp.”

Aangezien technologische ontwikkelingen snel gaan, blijft DNB de ontwikkelingen in de verzekeringssector volgen. DNB zet in 2022 de volgende vervolgstappen: het project ‘AI en uitlegbaarheid’, een initiatief van het DNB iForum, wordt in 2022 voortgezet. Het project is in 2021 gestart en is een samenwerking tussen verzekeraars, het Verbond en DNB. Verzekeraars ervaren soms overlap in de toezichtactiviteiten op het gebied van AI door DNB en andere toezichthoudende autoriteiten. In 2022 zoekt DNB verdere afstemming met AFM om overlap zoveel mogelijk te voorkomen. DNB blijft betrokken bij internationale overleggen over AI, bijvoorbeeld via EIOPA.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...

Starten met specifieke AI en ML

Starten met specifieke AI en ML

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! in VVP 1-2024) We starten in deze eerste editie van AI in de Adviespraktijk bij het begin: wat is het en...

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

Bestuurders van bedrijven kunnen voor steeds meer zaken aansprakelijk worden gesteld, volgens het D&O verzekeringsrapport van Allianz Commercial. Allianz: “Inadequate...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...