"AI game changer bij financiële functies"
Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent van de leidinggevenden in finance in het algemeen. Aldus het het Global CFO AI Indicator Report van Workday.
Leidinggevenden in finance erkennen het belang van een AI-strategie om een concurrentievoordeel te behalen in het huidige klimaat. Uit het onderzoek blijkt dat betere besluitvorming (24 procent) en operationele efficiëntie (20 procent) de twee belangrijkste drijfveren voor de adoptie van AI binnen de financiële functie zijn.
Een derde (34 procent) uitte ontevredenheid over het aantal administratieve taken dat hun teams moet voltooien. Onder AI-pioniers in finance is dit cijfer gedaald naar 23 procent.
Leidinggevenden in finance moeten wel over AI-vaardigheden beschikken om van de voordelen te kunnen profiteren. Dertig procent is bezorgd dat het financiële personeel niet over de technische vaardigheden zal beschikken om effectief met AI te werken, wat de adoptie in de toekomst in gevaar brengt.
Reactie toevoegen
Meer over
Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen
Consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële dienstverlening. Zo verwacht 45 procent van de Nederlanders, waaronder 64 procent van de Gen...
Verantwoorde AI in de Adviespraktijk
(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"
"Ik heb tot nu toe geen signalen ontvangen dat de financiële sector in Nederland op dit moment niet over de middelen en expertise beschikt om AI-fraude aan...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...