Fast én slow service

Mark Schipper Pensioen & Vermogen 2024

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark tijdens een kennissessie op het VVP-event Pensioen & Vermogen. Deze sessie werd mogelijk gemaakt door Brand New Day.

Na een korte introductie van Dennis Burgemeestre van Brand New Day ging Schipper in op de vraag: hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? In vogelvlucht besprak Schipper een groot aantal trends die van invloed gaan worden op het werk van financieel adviseurs. “Maar”, zo zei hij erbij: “alle trends hebben een zon-een schaduwzijde.”

Flexibel leven wordt steeds belangrijker. “Mensen willen razendsnel online dienstverlening afwisselen met mindfulness en rust. En voor rust kan snelle online service juist weer zorgen. Denk aan een verse gezonde maaltijd die thuis wordt bezorgd door bijvoorbeeld Hello Fresh. Apps worden steeds belangrijker, ook de superapps als Alipay. Klanten worden fans van bedrijven en ratings zullen steeds meer gaan bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Er zit echter ook een ethische kant aan.

‘Moraliteit wordt steeds belangrijker’

Robots zullen volgens Schipper steeds minder herkenbaar worden als robots. “Denk nu al aan smartphones, smartrooms of zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten buigen zich op dit moment over de binnenkant van een zelfrijdende auto. Hoe zien die er uit als er geen chauffeur meer nodig is? En in hoeverre laten we robots toe in ons lichaam? Wat als straks zorgverzekeraars in je lichaam kunnen kijken om te beoordelen hoe gezond je bent? Onze generatie denkt nog dat we altijd behoefte zullen behouden aan een dienstverlener van vlees en bloed. Maar hoe denkt de volgende generatie hierover? Ze stappen liever in een zelfrijdende taxi dan in een taxi met een bestuurder die je af kan zetten, onveilig kan rijden, enzovoorts.”

“Advies blijft belangrijk, zeker voor complexe materie als pensioen en vermogensopbouw. Maar je moet je business wel aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Ook komen er meerdere kapers op de kust. Klanten kiezen die dienstverleners die zowel snelle on demand service bieden als persoonlijke empathische ondersteuning. Er zullen AI based learning platforms komen met AI-agents die klanten direct herkennen, weten wat ze nodig hebben en direct het juiste antwoord geven. Bovendien krijgen klanten de beschikking over een eigen Financial Planning Dashboard, dat ze zelf naar behoefte inschakelen.”

Relatiegericht

Financieel dienstverleners dienen volgens Schipper nog veel meer de overstap te maken van product-naar relatiegericht. “Je zult moeten aansluiten bij de levenscyclus van je klanten met alle life events vandien. En die dienstverlening moet persoonlijk zijn. Moraliteit wordt ook belangrijker evenals dienstverlening gericht op preventie. Daarnaast wordt zelfredzaamheid steeds belangrijker. Klanten zullen van hun adviseur steeds meer willen weten hoe ze een persoonlijke buffer voor later kunnen opbouwen.”

“Belangrijkste is misschien wel de vraag: wie wil je zijn, welke rol wil je innemen in de samenleving en wat word je bijdrage aan het oplossen van kleine- of grote uitdagingen in de wereld? Dat gaan klanten steeds belangrijker vinden. Uiteraard op voorwaarde dat je missie oprecht is.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bewustzijn cruciaal

Bewustzijn cruciaal

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Ga in gesprek

Ga in gesprek

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Doelbeleggen.nl presenteerde op het VVP-event Pensioen & Vermogen haar lijfrente beleggingsrekening als flexibel...

Nabestaandenpensioen vernieuwd

Nabestaandenpensioen vernieuwd

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) De kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP-event Pensioen & Vermogen stond in het teken van de vernieuwing...

Holistische benadering

Holistische benadering

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Duurzaam beleggen op zich zou niet het doel moeten zijn, wel het creëren van een samenleving die bomen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

"Bijna de helft van de zzp’ers/ondernemers wil voor hun 65ste met pensioen, blijkt uit onderzoek door Brand New Day. Het onderzoek laat echter ook zien dat...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...