Fast én slow service
(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark tijdens een kennissessie op het VVP-event Pensioen & Vermogen. Deze sessie werd mogelijk gemaakt door Brand New Day.
Na een korte introductie van Dennis Burgemeestre van Brand New Day ging Schipper in op de vraag: hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? In vogelvlucht besprak Schipper een groot aantal trends die van invloed gaan worden op het werk van financieel adviseurs. “Maar”, zo zei hij erbij: “alle trends hebben een zon-een schaduwzijde.”
Flexibel leven wordt steeds belangrijker. “Mensen willen razendsnel online dienstverlening afwisselen met mindfulness en rust. En voor rust kan snelle online service juist weer zorgen. Denk aan een verse gezonde maaltijd die thuis wordt bezorgd door bijvoorbeeld Hello Fresh. Apps worden steeds belangrijker, ook de superapps als Alipay. Klanten worden fans van bedrijven en ratings zullen steeds meer gaan bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Er zit echter ook een ethische kant aan.
‘Moraliteit wordt steeds belangrijker’
Robots zullen volgens Schipper steeds minder herkenbaar worden als robots. “Denk nu al aan smartphones, smartrooms of zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten buigen zich op dit moment over de binnenkant van een zelfrijdende auto. Hoe zien die er uit als er geen chauffeur meer nodig is? En in hoeverre laten we robots toe in ons lichaam? Wat als straks zorgverzekeraars in je lichaam kunnen kijken om te beoordelen hoe gezond je bent? Onze generatie denkt nog dat we altijd behoefte zullen behouden aan een dienstverlener van vlees en bloed. Maar hoe denkt de volgende generatie hierover? Ze stappen liever in een zelfrijdende taxi dan in een taxi met een bestuurder die je af kan zetten, onveilig kan rijden, enzovoorts.”
“Advies blijft belangrijk, zeker voor complexe materie als pensioen en vermogensopbouw. Maar je moet je business wel aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Ook komen er meerdere kapers op de kust. Klanten kiezen die dienstverleners die zowel snelle on demand service bieden als persoonlijke empathische ondersteuning. Er zullen AI based learning platforms komen met AI-agents die klanten direct herkennen, weten wat ze nodig hebben en direct het juiste antwoord geven. Bovendien krijgen klanten de beschikking over een eigen Financial Planning Dashboard, dat ze zelf naar behoefte inschakelen.”
Relatiegericht
Financieel dienstverleners dienen volgens Schipper nog veel meer de overstap te maken van product-naar relatiegericht. “Je zult moeten aansluiten bij de levenscyclus van je klanten met alle life events vandien. En die dienstverlening moet persoonlijk zijn. Moraliteit wordt ook belangrijker evenals dienstverlening gericht op preventie. Daarnaast wordt zelfredzaamheid steeds belangrijker. Klanten zullen van hun adviseur steeds meer willen weten hoe ze een persoonlijke buffer voor later kunnen opbouwen.”
“Belangrijkste is misschien wel de vraag: wie wil je zijn, welke rol wil je innemen in de samenleving en wat word je bijdrage aan het oplossen van kleine- of grote uitdagingen in de wereld? Dat gaan klanten steeds belangrijker vinden. Uiteraard op voorwaarde dat je missie oprecht is.”
Reactie toevoegen
Meer over
Laatste kans: schrijf je nu in voor hét VVP vakevent Pensioen & Vermogen
Na het succes van de eerste editie organiseert VVP op dinsdagmiddag 18 februari 2025 in het AFAS Theater in Leusden opnieuw het event Pensioen & Vermogen. Dit...
Kennissessies VVP-event Pensioen & Vermogen vol in teken van advies
De kennissessies van het VVP-event Pensioen & Vermogen op 18 februari staan vol in het teken van adviseren. De kennissessies zijn: Dazure/NNEK (Indra Frishert...
Praktijktips Pensioen & Vermogen kennispartners
In de aanloop naar het VVP-event Pensioen & Vermogen vraagt VVP sprekers en kennispartners om praktijktips. Praktijktips kennispartners Mark Dukers (directeur...
Praktijktips Pensioen & Vermogen keynote sprekers
In de aanloop naar het VVP-event Pensioen & Vermogen vraagt VVP sprekers en kennispartners om praktijktips. Praktijktips keynote sprekers Ramón Wernsen...
VVP-event Pensioen & Vermogen praktijktips Julian Schouwenaars
VVP vraagt sprekers en kennispartners van het VVP-event Pensioen & Vermogen op 18 februari 2025 naar uitdagingen en praktijktips. Dit keer Julian Schouwenaars,...
Opnieuw groei voor Brand New Day
Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...
VVP-event Pensioen & Vermogen praktijktips Mark Dukers
VVP vraagt sprekers en kennispartners van het VVP-event Pensioen & Vermogen op 18 februari 2025 naar uitdagingen en praktijktips. Dit keer FFP-directeur Mark...
FFP kennispartner VVP-event Pensioen & Vermogen
De FFP heeft zich gevoegd bij de kennispartners van het VVP-event Pensioen & Vermogen op dinsdag 18 februari in het AFAS Theater in Leusden. FFP-directeur Mark...
Kennissessie Evi van Lanschot VVP-event Pensioen & Vermogen
Pensioenopbouw voor ondernemers: wat kan wel nog? Daarover gaat de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP-event Pensioen & Vermogen op dinsdagmiddag 18...
Kennissessie OAKK VVP-event Pensioen & Vermogen
‘Lijfrente advies en lijfrente bemiddeling: zie jij het verschil?’ Aldus luidt de titel van de kennissessie van OAKK op het VVP-event Pensioen &...