Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief systeem moeten, waarin we de aarde en samenleving herstellen in plaats van uitputten. Anderen worden gedreven door andere zaken als de schaarste aan grondstoffen, financieringseisen gericht op duurzaamheid, verschuivende klantvoorkeuren naar duurzame keuzes, groeiende overheidsregulering of de impact van klimaatverandering op onze maatschappij en bedrijfsvoering.
Ongeacht de motivatie is actie geboden. Hier ligt een cruciale rol voor alle bedrijven, klein en groot. Niet enkel uit noodzaak, maar ook omdat er enorme commerciële kansen liggen. Als organisatieadviseur voor duurzame groei zie ik veel bedrijven, zeker ook in de financiële sector, die terughoudend zijn en halfslachtige maatregelen nemen. Daarentegen onderscheiden bedrijven die proactief handelen zich positief en veroveren marktaandeel. Het verschil tussen beiden zit hem in de rol van de ondernemers, of je nu DGA of CEO bent. Of je overgaat tot actie of niet.
Strategische keuze
Duurzaamheid moet niet iets zijn wat bij HR wordt geplaatst, of bij finance vanwege de (CSRD) reporting, of bij marketing vanwege het verhaal naar buiten of bij de directiesecretaris, omdat daar vaak zaken terechtkomen waar men in de business geen raad mee weet. Het moet een strategische keuze zijn die is verweven in alle facetten van je bedrijfsvoering, met de verantwoordelijkheid op elk niveau. Een duurzaam bedrijf is in de essentie een bedrijf dat de samenleving en omgeving verbetert door zelf succesvol te zijn. Veel bedrijven pretenderen dit te zijn, maar als je een beetje kritisch kijkt naar de impact van de totale bedrijfsvoering op mens en milieu, dan zijn er maar heel weinig bedrijven bij wie dat positief is onderaan de streep. Het mooie is dat er zoveel mogelijkheden zijn om daar wel naartoe te bewegen en dat er heel veel kansen in liggen.
Om dit goed aan te pakken moet je stilstaan bij je visie; wat is de rol die je wil spelen als bedrijf? Wat is de impact die jij (als ondernemer en als bedrijf) wil maken op de samenleving en op je omgeving?
Door daar al een langetermijnperspectief te nemen, echt onderscheidend te durven zijn en ergens voor te gaan staan, leg je de basis voor alles wat daaronder gebeurt. Daarbij is het krachtig om te beschouwen hoe je er zelf voorstaat als bedrijf, waar het in de wereld heen gaat, hoe het systeem zal gaan veranderen (wat zijn verschillende scenario’s?) en hoe je daar als bedrijf in gaat acteren en de vruchten van kan plukken.
‘Leiden waar het nodig is en niet lijden onder alles wat op je afkomt’
Duidelijke visie
Een duidelijke visie, die zo krachtig is dat iedereen hem gemakkelijk kan onthouden en er energie van krijgt, vormt de basis voor een goede strategie. Door je strategie breng je focus aan. Dat is vaak een mix van punten waarop je je wil onderscheiden en dingen die nodig zijn om als organisatie succesvol te zijn. Deze focuspunten, strategische thema’s, geef je invulling door te beschrijven hoe succes eruitziet en maak je concreet in targets (middels een KPI of OGSM-structuur). Je kunt ze zelfs vertalen naar een aantal krachtige principes die door het hele bedrijf toegepast kunnen worden. Op dit punt worden ook je duurzame ambities concreet. Zo kan je hele duidelijke doelstellingen hebben op het gebied van duurzame bedrijfsvoering en kan je je committeren aan bepaalde Sustainable Development Goals (SDG’s) of specifieke maatschappelijke- of milieudoelstellingen. Voor bedrijven die CSRD-plichtig zijn, is dit ook het punt waar de uitkomsten van de dubbele materialiteitanalyse worden vertaald naar strategische doelstellingen, als onderdeel van het totale verhaal.
Dagelijkse praktijk
Daarna wordt het echt interessant, omdat je de strategie gaat vertalen naar de dagelijkse praktijk. De visie en strategie wordt concreet gemaakt in de drie pijlers van een duurzaam bedrijf, namelijk duurzame commercie, duurzame operatie en duurzame organisatie.
Zo kan je, vanuit een duurzame commercie, kijken naar de veranderende klantwensen en -eisen op duurzaamheidsvlak, de kansen die dat met zich meebrengt, naar langdurige waardecreatie met klanten, naar ketensamenwerking, etcetera.
Een duurzame operatie heeft te maken met je licence to operate (waar moet je allemaal aan voldoen?),
Gijs Mensing: ‘Verduurzaming hoeft geen langdradig, uitgebreid en duur traject te zijn.’
het reduceren van je footprint (en dit zelf naar positief brengen) en het slimmer inrichten van processen en logistiek. Dit wordt vaak als kostenpost en investering beschouwd. Maar als je het goed doet, is er ook genoeg te besparen of kun je zelfs verdienen aan reststromen.
En even belangrijk, maar vaak onderbelicht, is de duurzame organisatie. Hoe zorg je ervoor dat iedereen op haar/zijn eigen manier kan bijdragen en hoe zorg je voor het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Maar bijvoorbeeld ook of je de juiste governance hebt die dit ondersteunt, of je (non-financial) rapportage op orde is en dat je een procurement afdeling hebt die langdurige ketensamenwerking ondersteunt.
Vervolgens kunnen hier heel gemakkelijk concrete acties uit worden gehaald. Daarbij is het belangrijk dat er, naast de grotere initiatieven, ook veel ruimte komt voor kleinere acties en experimenten. Om momentum en energie te creëren.
Onderscheiden
Nu, specifiek in de financiële sector, liggen er kansen voor adviseurs om zich te onderscheiden. Niet alleen omdat vooruitstrevende financiële instellingen steeds meer targets hebben (op bijvoorbeeld het bijsluiten van duurzame maatregelen) en je daar goed op kunt inspelen. Maar ook vanwege de, van oudsher al belangrijke, maatschappelijke rol van de financieel adviseur. En dus de kracht om het verschil te kunnen maken in het leven van mensen en de transitie waarin we zitten.
Kern
Nu zal de gemiddelde DGA of CEO ongetwijfeld denken dat het een langdradig, uitgebreid en duur traject is om een heldere visie te formuleren, en duidelijke focus aan te brengen in je strategie en het concreet te maken naar je commercie, operatie en organisatie. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het hebben van een aantal essentiële gesprekken met een doorsnee van de organisatie en de conclusies daaruit bondig formuleren, kan je al helpen om de kern te pakken te krijgen en daarop te acteren. Om te leiden waar het nodig is en niet te lijden onder alles wat op ons afkomt. Want dat is waar er nu echt behoefte aan is en waar een beetje ondernemer en leider van houdt, om te doen!
Reactie toevoegen
Meer over
Hoger leenbedrag Verduurzamingshypotheek a.s.r.
De Verduurzamingshypotheek die a.s.r. standaard aanbiedt bij het renteaanbod, hangt voortaan af van het energielabel van de woning. Dit betekent dat huiseigenaren...
(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk' in VVP 5-6 2024) “We zijn trots op onze focus op duurzaamheid. We hebben een team van gemotiveerde medewerkers die...
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...