Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Gijs Mensing

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief systeem moeten, waarin we de aarde en samenleving herstellen in plaats van uitputten. Anderen worden gedreven door andere zaken als de schaarste aan grondstoffen, financieringseisen gericht op duurzaamheid, verschuivende klantvoorkeuren naar duurzame keuzes, groeiende overheidsregulering of de impact van klimaatverandering op onze maatschappij en bedrijfsvoering.

Ongeacht de motivatie is actie geboden. Hier ligt een cruciale rol voor alle bedrijven, klein en groot. Niet enkel uit noodzaak, maar ook omdat er enorme commerciële kansen liggen. Als organisatieadviseur voor duurzame groei zie ik veel bedrijven, zeker ook in de financiële sector, die terughoudend zijn en halfslachtige maatregelen nemen. Daarentegen onderscheiden bedrijven die proactief handelen zich positief en veroveren marktaandeel. Het verschil tussen beiden zit hem in de rol van de ondernemers, of je nu DGA of CEO bent. Of je overgaat tot actie of niet.

Strategische keuze

Duurzaamheid moet niet iets zijn wat bij HR wordt geplaatst, of bij finance vanwege de (CSRD) reporting, of bij marketing vanwege het verhaal naar buiten of bij de directiesecretaris, omdat daar vaak zaken terechtkomen waar men in de business geen raad mee weet. Het moet een strategische keuze zijn die is verweven in alle facetten van je bedrijfsvoering, met de verantwoordelijkheid op elk niveau. Een duurzaam bedrijf is in de essentie een bedrijf dat de samenleving en omgeving verbetert door zelf succesvol te zijn. Veel bedrijven pretenderen dit te zijn, maar als je een beetje kritisch kijkt naar de impact van de totale bedrijfsvoering op mens en milieu, dan zijn er maar heel weinig bedrijven bij wie dat positief is onderaan de streep. Het mooie is dat er zoveel mogelijkheden zijn om daar wel naartoe te bewegen en dat er heel veel kansen in liggen.

Om dit goed aan te pakken moet je stilstaan bij je visie; wat is de rol die je wil spelen als bedrijf? Wat is de impact die jij (als ondernemer en als bedrijf) wil maken op de samenleving en op je omgeving?

Door daar al een langetermijnperspectief te nemen, echt onderscheidend te durven zijn en ergens voor te gaan staan, leg je de basis voor alles wat daaronder gebeurt. Daarbij is het krachtig om te beschouwen hoe je er zelf voorstaat als bedrijf, waar het in de wereld heen gaat, hoe het systeem zal gaan veranderen (wat zijn verschillende scenario’s?) en hoe je daar als bedrijf in gaat acteren en de vruchten van kan plukken.

‘Leiden waar het nodig is en niet lijden onder alles wat op je afkomt’

Duidelijke visie

Een duidelijke visie, die zo krachtig is dat iedereen hem gemakkelijk kan onthouden en er energie van krijgt, vormt de basis voor een goede strategie. Door je strategie breng je focus aan. Dat is vaak een mix van punten waarop je je wil onderscheiden en dingen die nodig zijn om als organisatie succesvol te zijn. Deze focuspunten, strategische thema’s, geef je invulling door te beschrijven hoe succes eruitziet en maak je concreet in targets (middels een KPI of OGSM-structuur). Je kunt ze zelfs vertalen naar een aantal krachtige principes die door het hele bedrijf toegepast kunnen worden. Op dit punt worden ook je duurzame ambities concreet. Zo kan je hele duidelijke doelstellingen hebben op het gebied van duurzame bedrijfsvoering en kan je je committeren aan bepaalde Sustainable Development Goals (SDG’s) of specifieke maatschappelijke- of milieudoelstellingen. Voor bedrijven die CSRD-plichtig zijn, is dit ook het punt waar de uitkomsten van de dubbele materialiteitanalyse worden vertaald naar strategische doelstellingen, als onderdeel van het totale verhaal.

Dagelijkse praktijk

Daarna wordt het echt interessant, omdat je de strategie gaat vertalen naar de dagelijkse praktijk. De visie en strategie wordt concreet gemaakt in de drie pijlers van een duurzaam bedrijf, namelijk duurzame commercie, duurzame operatie en duurzame organisatie.

Zo kan je, vanuit een duurzame commercie, kijken naar de veranderende klantwensen en -eisen op duurzaamheidsvlak, de kansen die dat met zich meebrengt, naar langdurige waardecreatie met klanten, naar ketensamenwerking, etcetera.

Een duurzame operatie heeft te maken met je licence to operate (waar moet je allemaal aan voldoen?),

Gijs Mensing

Gijs Mensing is een out of the box-organisatieveranderaar en strateeg met een achtergrond in de corporate wereld en bij strategie- en innovatiebureaus. Zijn bedrijf Rethinq helpt ondernemers en bedrijven met de kansen van duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering, het vormgeven van hun strategie, het innoveren van hun businessmodel en het overgaan tot actie.

Gijs Mensing: ‘Verduurzaming hoeft geen langdradig, uitgebreid en duur traject te zijn.’

het reduceren van je footprint (en dit zelf naar positief brengen) en het slimmer inrichten van processen en logistiek. Dit wordt vaak als kostenpost en investering beschouwd. Maar als je het goed doet, is er ook genoeg te besparen of kun je zelfs verdienen aan reststromen.

En even belangrijk, maar vaak onderbelicht, is de duurzame organisatie. Hoe zorg je ervoor dat iedereen op haar/zijn eigen manier kan bijdragen en hoe zorg je voor het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Maar bijvoorbeeld ook of je de juiste governance hebt die dit ondersteunt, of je (non-financial) rapportage op orde is en dat je een procurement afdeling hebt die langdurige ketensamenwerking ondersteunt.

Vervolgens kunnen hier heel gemakkelijk concrete acties uit worden gehaald. Daarbij is het belangrijk dat er, naast de grotere initiatieven, ook veel ruimte komt voor kleinere acties en experimenten. Om momentum en energie te creëren.

Onderscheiden

Nu, specifiek in de financiële sector, liggen er kansen voor adviseurs om zich te onderscheiden. Niet alleen omdat vooruitstrevende financiële instellingen steeds meer targets hebben (op bijvoorbeeld het bijsluiten van duurzame maatregelen) en je daar goed op kunt inspelen. Maar ook vanwege de, van oudsher al belangrijke, maatschappelijke rol van de financieel adviseur. En dus de kracht om het verschil te kunnen maken in het leven van mensen en de transitie waarin we zitten.

Kern

Nu zal de gemiddelde DGA of CEO ongetwijfeld denken dat het een langdradig, uitgebreid en duur traject is om een heldere visie te formuleren, en duidelijke focus aan te brengen in je strategie en het concreet te maken naar je commercie, operatie en organisatie. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het hebben van een aantal essentiële gesprekken met een doorsnee van de organisatie en de conclusies daaruit bondig formuleren, kan je al helpen om de kern te pakken te krijgen en daarop te acteren. Om te leiden waar het nodig is en niet te lijden onder alles wat op ons afkomt. Want dat is waar er nu echt behoefte aan is en waar een beetje ondernemer en leider van houdt, om te doen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...

De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63...

Pensioennavigator vergelijkt duurzaamheid van pensioenuitvoerders

Pensioennavigator vergelijkt duurzaamheid van pensioenuitvoerders

Bij Pensioennavigator is het nu mogelijk om een duurzaamheidsvergelijking van pensioenuitvoerders te maken voor pensioenadviseurs. Pensioenadviseurs staan ...

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...