Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Gijs Mensing

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief systeem moeten, waarin we de aarde en samenleving herstellen in plaats van uitputten. Anderen worden gedreven door andere zaken als de schaarste aan grondstoffen, financieringseisen gericht op duurzaamheid, verschuivende klantvoorkeuren naar duurzame keuzes, groeiende overheidsregulering of de impact van klimaatverandering op onze maatschappij en bedrijfsvoering.

Ongeacht de motivatie is actie geboden. Hier ligt een cruciale rol voor alle bedrijven, klein en groot. Niet enkel uit noodzaak, maar ook omdat er enorme commerciële kansen liggen. Als organisatieadviseur voor duurzame groei zie ik veel bedrijven, zeker ook in de financiële sector, die terughoudend zijn en halfslachtige maatregelen nemen. Daarentegen onderscheiden bedrijven die proactief handelen zich positief en veroveren marktaandeel. Het verschil tussen beiden zit hem in de rol van de ondernemers, of je nu DGA of CEO bent. Of je overgaat tot actie of niet.

Strategische keuze

Duurzaamheid moet niet iets zijn wat bij HR wordt geplaatst, of bij finance vanwege de (CSRD) reporting, of bij marketing vanwege het verhaal naar buiten of bij de directiesecretaris, omdat daar vaak zaken terechtkomen waar men in de business geen raad mee weet. Het moet een strategische keuze zijn die is verweven in alle facetten van je bedrijfsvoering, met de verantwoordelijkheid op elk niveau. Een duurzaam bedrijf is in de essentie een bedrijf dat de samenleving en omgeving verbetert door zelf succesvol te zijn. Veel bedrijven pretenderen dit te zijn, maar als je een beetje kritisch kijkt naar de impact van de totale bedrijfsvoering op mens en milieu, dan zijn er maar heel weinig bedrijven bij wie dat positief is onderaan de streep. Het mooie is dat er zoveel mogelijkheden zijn om daar wel naartoe te bewegen en dat er heel veel kansen in liggen.

Om dit goed aan te pakken moet je stilstaan bij je visie; wat is de rol die je wil spelen als bedrijf? Wat is de impact die jij (als ondernemer en als bedrijf) wil maken op de samenleving en op je omgeving?

Door daar al een langetermijnperspectief te nemen, echt onderscheidend te durven zijn en ergens voor te gaan staan, leg je de basis voor alles wat daaronder gebeurt. Daarbij is het krachtig om te beschouwen hoe je er zelf voorstaat als bedrijf, waar het in de wereld heen gaat, hoe het systeem zal gaan veranderen (wat zijn verschillende scenario’s?) en hoe je daar als bedrijf in gaat acteren en de vruchten van kan plukken.

‘Leiden waar het nodig is en niet lijden onder alles wat op je afkomt’

Duidelijke visie

Een duidelijke visie, die zo krachtig is dat iedereen hem gemakkelijk kan onthouden en er energie van krijgt, vormt de basis voor een goede strategie. Door je strategie breng je focus aan. Dat is vaak een mix van punten waarop je je wil onderscheiden en dingen die nodig zijn om als organisatie succesvol te zijn. Deze focuspunten, strategische thema’s, geef je invulling door te beschrijven hoe succes eruitziet en maak je concreet in targets (middels een KPI of OGSM-structuur). Je kunt ze zelfs vertalen naar een aantal krachtige principes die door het hele bedrijf toegepast kunnen worden. Op dit punt worden ook je duurzame ambities concreet. Zo kan je hele duidelijke doelstellingen hebben op het gebied van duurzame bedrijfsvoering en kan je je committeren aan bepaalde Sustainable Development Goals (SDG’s) of specifieke maatschappelijke- of milieudoelstellingen. Voor bedrijven die CSRD-plichtig zijn, is dit ook het punt waar de uitkomsten van de dubbele materialiteitanalyse worden vertaald naar strategische doelstellingen, als onderdeel van het totale verhaal.

Dagelijkse praktijk

Daarna wordt het echt interessant, omdat je de strategie gaat vertalen naar de dagelijkse praktijk. De visie en strategie wordt concreet gemaakt in de drie pijlers van een duurzaam bedrijf, namelijk duurzame commercie, duurzame operatie en duurzame organisatie.

Zo kan je, vanuit een duurzame commercie, kijken naar de veranderende klantwensen en -eisen op duurzaamheidsvlak, de kansen die dat met zich meebrengt, naar langdurige waardecreatie met klanten, naar ketensamenwerking, etcetera.

Een duurzame operatie heeft te maken met je licence to operate (waar moet je allemaal aan voldoen?),

Gijs Mensing

Gijs Mensing is een out of the box-organisatieveranderaar en strateeg met een achtergrond in de corporate wereld en bij strategie- en innovatiebureaus. Zijn bedrijf Rethinq helpt ondernemers en bedrijven met de kansen van duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering, het vormgeven van hun strategie, het innoveren van hun businessmodel en het overgaan tot actie.

Gijs Mensing: ‘Verduurzaming hoeft geen langdradig, uitgebreid en duur traject te zijn.’

het reduceren van je footprint (en dit zelf naar positief brengen) en het slimmer inrichten van processen en logistiek. Dit wordt vaak als kostenpost en investering beschouwd. Maar als je het goed doet, is er ook genoeg te besparen of kun je zelfs verdienen aan reststromen.

En even belangrijk, maar vaak onderbelicht, is de duurzame organisatie. Hoe zorg je ervoor dat iedereen op haar/zijn eigen manier kan bijdragen en hoe zorg je voor het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Maar bijvoorbeeld ook of je de juiste governance hebt die dit ondersteunt, of je (non-financial) rapportage op orde is en dat je een procurement afdeling hebt die langdurige ketensamenwerking ondersteunt.

Vervolgens kunnen hier heel gemakkelijk concrete acties uit worden gehaald. Daarbij is het belangrijk dat er, naast de grotere initiatieven, ook veel ruimte komt voor kleinere acties en experimenten. Om momentum en energie te creëren.

Onderscheiden

Nu, specifiek in de financiële sector, liggen er kansen voor adviseurs om zich te onderscheiden. Niet alleen omdat vooruitstrevende financiële instellingen steeds meer targets hebben (op bijvoorbeeld het bijsluiten van duurzame maatregelen) en je daar goed op kunt inspelen. Maar ook vanwege de, van oudsher al belangrijke, maatschappelijke rol van de financieel adviseur. En dus de kracht om het verschil te kunnen maken in het leven van mensen en de transitie waarin we zitten.

Kern

Nu zal de gemiddelde DGA of CEO ongetwijfeld denken dat het een langdradig, uitgebreid en duur traject is om een heldere visie te formuleren, en duidelijke focus aan te brengen in je strategie en het concreet te maken naar je commercie, operatie en organisatie. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het hebben van een aantal essentiële gesprekken met een doorsnee van de organisatie en de conclusies daaruit bondig formuleren, kan je al helpen om de kern te pakken te krijgen en daarop te acteren. Om te leiden waar het nodig is en niet te lijden onder alles wat op ons afkomt. Want dat is waar er nu echt behoefte aan is en waar een beetje ondernemer en leider van houdt, om te doen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Flexibiliteit is essentieel voor een duurzame klantrelatie

Flexibiliteit is essentieel voor een duurzame klantrelatie

(Partner in kennis Doelbeleggen.nl in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De belangstelling voor duurzaamheid neemt nog altijd toe, ook als het gaat om beleggen....

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid gaat verder dan de klimaat-onderwerpen. Het omvat bijvoorbeeld ook de sociale verantwoordelijkheid...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Verduurzamen is een noodzaak, maar ook nuttig”, zeggen Alexander en André Vugts van Vugts Verzekeringen...

CO2-reductie bij assurantiekantoren

CO2-reductie bij assurantiekantoren

(Partner in kennis INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Een belangrijk onderdeel van de klimaatplannen is een CO2-uitstootreductie in 2030 van 55 procent...

Duurzaamheid en betekenis

Duurzaamheid en betekenis

(Karin Kasdorp en Erik Friedeberg in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het is een mooie term – duurzaamheid. Maar wat verstaan we er eigenlijk onder? Voor...

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...