Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen die Deloitte ziet in haar Outlook 2024 voor de Nederlandse pensioen- en verzekeringsmarkt.

In ieder artikel in de Outlook benoemt Deloitte hoe (Generatieve)AI kan bijdragen aan meer effectiviteit en/of efficiency. Hoe AI de verzekeringssector transformeert, wordt geanalyseerd in een artikel over de (Gen)
AI-gedreven verzekeraar.

Met betrekking tot nieuwe technologie stelt Deloitte:

"Next GenAI en Tech zijn belangrijke versnellers van de transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten. Technologie wordt ingezet om voor proactieve en onderscheidende bediening en ontzorgen van klanten, zodat de concurrentiepositie verbetert. Data-uitwisseling in de distributieketen wordt intensiever. Digitalisering vindt plaats in de context van ESG en Security & Compliance."

Het gebruik van data en innovatieve oplossingen leiden tot eisen omtrent privacy en dataveiligheid. "Kortom: verzekeraars moeten de komende jaren op de juiste wijze inspelen op de digitaliseringsagenda", schrijft Deloitte.

Consolidatie zet door

De consolidatie in het intermediair zet volgens Deloitte door onder leiding van private equity. Nieuwe toetreders, grote(re) exits en acquisities door risicodragers kunnen in 2024 een grotere rol spelen.

Deloitte verder over fusies en overnames: "De effecten van inflatie lijken grotendeels ondervangen, maar kleinere organisaties in verzekeringsbranches staan in de toekomst onder druk door gebrek aan schaal. De opkomst van AI in de verzekeringssector kan het marktlandschap veranderen. Door succesvolle implementatie kunnen early adopters marktaandeel winnen ten koste van andere spelers. Klimaat en ESG gaan een steeds grotere rol spelen. Dit kan leiden tot nieuwe M&A-activiteit."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...

De waarde van advies volgens ChatGPT

De waarde van advies volgens ChatGPT

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...

De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....