Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

AI kunstmatige intelligentie via Pixabay

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen die Deloitte ziet in haar Outlook 2024 voor de Nederlandse pensioen- en verzekeringsmarkt.

In ieder artikel in de Outlook benoemt Deloitte hoe (Generatieve)AI kan bijdragen aan meer effectiviteit en/of efficiency. Hoe AI de verzekeringssector transformeert, wordt geanalyseerd in een artikel over de (Gen)
AI-gedreven verzekeraar.

Met betrekking tot nieuwe technologie stelt Deloitte:

"Next GenAI en Tech zijn belangrijke versnellers van de transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten. Technologie wordt ingezet om voor proactieve en onderscheidende bediening en ontzorgen van klanten, zodat de concurrentiepositie verbetert. Data-uitwisseling in de distributieketen wordt intensiever. Digitalisering vindt plaats in de context van ESG en Security & Compliance."

Het gebruik van data en innovatieve oplossingen leiden tot eisen omtrent privacy en dataveiligheid. "Kortom: verzekeraars moeten de komende jaren op de juiste wijze inspelen op de digitaliseringsagenda", schrijft Deloitte.

Consolidatie zet door

De consolidatie in het intermediair zet volgens Deloitte door onder leiding van private equity. Nieuwe toetreders, grote(re) exits en acquisities door risicodragers kunnen in 2024 een grotere rol spelen.

Deloitte verder over fusies en overnames: "De effecten van inflatie lijken grotendeels ondervangen, maar kleinere organisaties in verzekeringsbranches staan in de toekomst onder druk door gebrek aan schaal. De opkomst van AI in de verzekeringssector kan het marktlandschap veranderen. Door succesvolle implementatie kunnen early adopters marktaandeel winnen ten koste van andere spelers. Klimaat en ESG gaan een steeds grotere rol spelen. Dit kan leiden tot nieuwe M&A-activiteit."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële dienstverlening.  Zo verwacht 45 procent van de Nederlanders, waaronder 64 procent van de Gen...

Verantwoorde AI in de Adviespraktijk

Verantwoorde AI in de Adviespraktijk

(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"

"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"

"Ik heb tot nu toe geen signalen ontvangen dat de financiële sector in Nederland op dit moment niet over de middelen en expertise beschikt om AI-fraude aan...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Ethische AI blijft mensenwerk

Ethische AI blijft mensenwerk

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...

Adviesalerts! Business Innovation

Adviesalerts! Business Innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...

Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...