Starten met specifieke AI en ML

Ken je vak AI in de adviespraktijk Dennie van den Biggelaar 2 blauw

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! in VVP 1-2024) We starten in deze eerste editie van AI in de Adviespraktijk bij het begin: wat is het en hoe start je? AI is een machine of software die taken uitvoert welke van oudsher menselijke intelligentie vereisen. Machine learning (ML) is een specifiek onderdeel van AI, waarmee een machine of software zelf kan leren van historische voorspellingen of acties.

Het bekendste en meest besproken voorbeeld van ML-software is ChatGPT, dat specifiek is ontworpen om betekenisvolle stukken tekst te genereren voor de gebruiker. Er zijn echter talloze andere vraagstukken waarbij machine learning ons kan helpen. Er bestaat echter (nog) niet altijd een kant-en-klare oplossing die je direct kunt gebruiken, zoals ChatGPT.

Om zo’n bruikbare AI-oplossing te bouwen, moet je de juiste competenties op het juiste moment bij elkaar brengen. Het is de taak van een AI-strateeg om samen met een multidisciplinair team van business experts, ML-engineers, data engineers en data scientists te bepalen wat je wilt voorspellen, hoe (accuraat) dat moet gebeuren, welke technieken je inzet en tenslotte hoe een en ander geoperationaliseerd en geborgd wordt, zodat het daadwerkelijk leidt tot de gewenste resultaten.

Royement voorspellen

Als kantoor wil je zeker weten dat de juiste klanten op het juiste moment de juiste aandacht krijgen van je adviseurs, zodat royement geminimaliseerd wordt. Het is ideaal als je dan weet welke klanten een hoge kans hebben dat ze gaan opzeggen. Maar hoe vertaal je dit naar het team?

Het komt vaak voor dat een klant royeert met één enkele polis. Dit is in de meeste gevallen gewoon een mutatie en hiermee wil je je ML-model niet vervuilen. Stel dat een klant royeert met alle polissen binnen de hoofdbranche aansprakelijkheid, maar hij zegt de rest (nog) niet op. Is er dan sprake van een klant die weg dreigt te gaan? En wat als hij ook alles binnen de hoofdbranche brand opzegt, maar nog wel een rechtsbijstand en ORV heeft? Zijn er ook polissen intern overgesloten? Hoe hoog is het royement nu eigenlijk? Allemaal zaken die je wilt vaststellen voordat je een team van ML-engineers aan het werk zet.

Daarnaast moet je rekening houden met je forecast horizon : hoe ver wil je vooruit voorspellen? Wil je weten welke klanten gaan opzeggen de komende maand of de komende drie, zes of twaalf maanden? Ook dit lijkt een detail, maar onder de motorkap betekent dit dat je een heel ander ML-model gaat trainen.

‘Te weinig aandacht is de belangrijkste reden waarom klanten opzeggen’

Patronen vinden

Nadat je helder hebt gedefinieerd wát je wilt voorspellen, is het tijd om te kijken of je data daarvoor voldoende Accuraat, Beschikbaar en Consistent is (de ‘data ABC’). De belangrijkste reden waarom klanten opzeggen, komt er meestal op neer dat ze te weinig aandacht hebben gehad. De vraag is natuurlijk bij wie, wanneer en waarom er sprake is van ‘te weinig aandacht’. Deze informatie heb je niet in je datawarehouse staan en moet je dus zelf construeren door middel van feature engineering . Welke kenmerken (features) hebben een significant effect op de kans op royement? Dit is een ana lytisch én creatief proces waarbij kennis en ervaring van insurance experts en data scientists samenkomen.

Zodra er een deugdelijke eerste tabel met features is geboetseerd, kun je eindelijk aan de slag met machine learning. De ervaring leert dat het voorspellen van royementen het beste te modelleren is met classification of survival analysis . Er zijn honderden verschillende ML-technieken die hiervoor theoretisch geschikt zijn. In je keuze is het belangrijk om mee te nemen: in hoeverre moet het algoritme uitlegbaar zijn, hoe complex mogen de patronen zijn of hoeveel data is ABC?

‘Op basis van onder meer precision, recall en AUC scores wordt het beste ML-model bepaald’

Patronen valideren

Nadat de ‘machine’ aan het werk is gezet om patronen te vinden waarmee voorspellingen gedaan kunnen worden, komt er altijd een spannend moment… Hoe accuraat zijn de verschillende modellen? Hiervoor heeft de ML engineer een uitgebreide toolbox. Allereerst houdt hij een deel van de data apart om een getraind model te testen en valideren. Hiermee garandeer je de robuustheid van de gevonden patronen en voorkom je dat een model in de ‘echte wereld’ inaccurate voorspellingen geeft. Daarna wordt gekeken naar de false positives en false negatives en wat de kosten hiervan zijn.

Zo is een foutieve voorspelling dat iemand komende maand gaat opzeggen (false positive) niet zo erg. De adviseur belt de klant en trekt de conclusie dat er niets aan de hand is: het kost hem alleen vijftien minuten van zijn tijd. Als het algoritme onterecht voorspelt dat iemand loyaal blijft (false negative), is dit veel duurder: je verliest een klant.

Op basis van onder meer precision, recall en AUC scores wordt het beste ML-model bepaald. Daarnaast is het mogelijk om algoritmes strenger of minder streng af te stellen, zodat het beter past bij het beoogde bedrijfsproces. Dit heet parameter tuning en een ervaren ML-engineer weet hoe je dit op een verantwoorde manier doet.

Hoe maak je het bruikbaar?

Vervolgens integreer je het algoritme in de operationele processen. Hoe kan de data op een veilige en efficiënte manier heen en weer, hoe kan de adviseur de voorspelling makkelijk gebruiken? Dat is het werk van data en software engineers. Tenslotte wil je ook dat de adviseur feedback kan geven op de kwaliteit van het algoritme, zodat het algoritme leert van de gebruiker. Het algoritme wordt dus steeds slimmer en steeds doelmatiger als het meer gebruikt wordt.

Dat is de echte ‘AI’-component, maar hierover meer in de volgende editie!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Zo zegt een ruime meerderheid van 59 procent in onderzoek door Visma dat...

ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Bepaal zelf uw toekomst en word local hero of global player

Bepaal zelf uw toekomst en word local hero of global player

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 1-2024) Intermediairs waren ooit gefragmenteerd en nationaal georiënteerd, maar dit verschuift nu...

Meeste aandacht naar de juiste klant

Meeste aandacht naar de juiste klant

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) “De manier waarop data gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te kunnen voorspellen wat de royeringskans is van...