Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Kunstmatige intelligentie via Pixabay

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn consumenten kritischer over het gebruik van AI door financiële instellingen dan over AI in het algemeen.

Dat blijkt uit een enquête die DNB in 2023 liet uitvoeren onder ruim 2.200 respondenten. De resultaten hiervan zijn onderdeel van een nieuw rapport over de impact van AI op de financiële sector dat DNB samen met de AFM heeft opgesteld. 

Meer dan helft heeft nog niet echt een mening

Over het gebruik van AI door financiële instellingen is een kwart van de deelnemers positief, terwijl er ook veel mensen (54 procent) zijn die nog niet echt een mening hebben of neutraal zijn. Daarbij is het opvallend dat de respondenten die negatief zijn over het gebruik van AI door financiële instellingen (22 procent) groter is dan de groep die negatief is over AI in het algemeen (vijftien procent). Slechts een klein percentage van de ondervraagden heeft een goed beeld van de mate waarin hun bank (zes procent), verzekeraar (vijf procent) of pensioenfonds (vier procent) AI gebruikt. 

Gevraagd om een afweging te maken tussen de voordelen en risico’s, blijken de meningen opnieuw sterk verdeeld. 28 procent van de deelnemers aan de enquête denkt dat de voordelen groter zijn, terwijl 29 procent de risico’s juist groter vindt. De rest is neutraal of weet het niet.  

Wel is een duidelijke meerderheid overtuigd van het belang van toezicht op het gebruik van AI. 62 procent van de respondenten denkt positiever over financiële instellingen die AI inzetten op het moment dat er toezicht wordt gehouden. Voor ongeveer een derde van de mensen maakt toezicht geen verschil, acht procent van de respondenten vindt toezicht zelfs onwenselijk. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...

Behoefte aan écht blijft

Behoefte aan écht blijft

(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 2-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP zoekt het weer uit in de rubriek ‘actueel op de korrel’....

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Banken: "DNB hanteert een hoog uurtarief"

Banken: "DNB hanteert een hoog uurtarief"

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) constateert dat DNB een hoog uurtarief hanteert, dat hoger ligt dan het uurtarief dat de minister hanteert voor handelingen...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Ondanks de groeiende aandacht voor AI, heerst er nog altijd grote terughoudendheid onder finance-professionals, zo blijkt uit onderzoek van Conclusion onder...

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...

Ai, ai, ai…

Ai, ai, ai…

(Column Martin Koot, MoneyView, in VVP 1-2025) Natuurlijk rukt AI op, het maakt ons werken in veel opzichten makkelijker. Ik ben een ambachtelijk schrijver, ‘mijn’...

"Ook klanten aan zet bij klimaatadaptatie"

"Ook klanten aan zet bij klimaatadaptatie"

“Onze grootste troef? Daar hoef ik niet lang over na te denken. Dat zijn onze klanten. Het informeren van onze klanten is het allerbelangrijkste aspect bij...

Volmachten voorzien 6,5 miljard premie in 2030

Volmachten voorzien 6,5 miljard premie in 2030

In 2030 goed zijn volmachtbedrijven goed voor 6,5 miljard euro premie. Aldus voorzitter Valentina Visser op het woensdag in de Van Nelle Fabriek gehouden jaarlijkse...