Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen
Negen van de tien topmanagers geven aan meer te willen investeren in AI en andere technologieën. Bijna 80 procent van hen vertrouwt er zelfs op dat AI hun grootste uitdagingen, zoals stijgende kosten en een gebrek aan kapitaal, zal oplossen. Ook werden er belemmeringen genoemd. Dit blijkt ie deelnamen uit onderzoek van softwareontwikkelaar Klippa
Tijd- en personeelstekorten (29%) kwamen naar voren als de voornaamste redenen om investeringen te beperken. Dit is in lijn met andere inzichten uit het rapport, waarin het personeelstekort door een derde van de respondenten als grootste uitdaging genoemd werd. Het UWV meldde onlangs ook dat 60% van de werkgevers last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt, wat het tekort aan geschoold personeel nogmaals onderstreept.
Andere veelgenoemde redenen om niet meteen all-in te gaan op AI zijn de opstartkosten van automatisering (24%), zorgen over de volwassenheid van de technologie (16%), het gebrek aan interne expertise (9%) en de mogelijke weerstand tegen nieuwe technologieën (6%).
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 8 april 2024
Gelijk ontslaan die 80%. Ze hebben kennelijk weinig vertrouwen in eigen kunnen en toegevoegde waarde.
Meer over
Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen
Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...
Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals
"De kans is groot dat een brede adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse financieel professionals nog even op zich laat wachten", aldus Visma...
FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector
"Je mag ethisch en moreel geen concessies doen, wanneer je werkt met machine learning en AI. Het is van cruciaalbelang dat AI experts verantwoordelijkheid voelen...
Meer dan een stochastische papega-ai
(Jack Vos, Onesurance, in VVP 4, 2023) De opmars van Artificial Intelligence (AI) lijkt middels de ChatGPT hype ook de verzekeringssector bereikt te hebben en...
Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?
"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...
Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot
Jonge Nederlanders hebben voor financieel zaken liever contact met een mens dan met een optie zoals een chatbot. Aldus een een steekproef van Proud Experts onder...
Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart
Monuta geeft met hulp van verschillende AI-technieken een beeld geven van de uitvaart van verzekerden. Onder de noemer Het Laatste Hoofdstuk helpt Monuta mensen...
Toezichthouders verwachten van verzekeraars duidelijk AI-beleid
AFM en DNB hebben een verkenning met tien aandachtspunten gepresenteerd waarop verdere verdieping noodzakelijk is inzake Artificiële Intelligentie (AI). Beide...