Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals

Heiko Bonenkamp Visma 2024

"De kans is groot dat een brede adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse financieel professionals nog even op zich laat wachten", aldus Visma dat onderzoek deed onder honderden respondenten. "Slechts 1 op de 4 denkt dat AI kan helpen bij het verkrijgen van betere inzichten in de financiële processen waar zij dagelijks mee te maken hebben."

Visma: "Een gebrek aan kennis over AI is een mogelijke verklaring voor dit matige vertrouwen in AI. Zo vindt een schamele 19 procent dat er genoeg kennis in de organisatie aanwezig is over de mogelijkheden van AI. Het eigen ingeschatte kennisniveau is ook niet hoog: 37 procent van de financieel professionals heeft geen kennis over AI, 55 procent een beetje en slechts 9 procent geeft aan veel kennis te hebben over deze technologie. Het gebrek aan kennis en skills in de organisatie wordt door de financieel professionals zelf ook genoemd als belangrijk bezwaar voor het gebruiken van AI-tools (29%). Een argument dat nog iets belangrijker is om AI-tools niet te (willen) gebruiken, is een gebrek aan vertrouwen in de data die AI-tools genereren (32%). Bijna zestig procent (58%) van de financieel professionals durft bovendien financiële processen niet volledig toe te vertrouwen aan AI."

Wanneer Nederlandse financieel professionals wordt gevraagd naar de belangrijkste voordelen van AI-tools, noemt bijna 1 op de 3 het automatiseren van repetitieve taken en 1 op de 5 ziet voordeel in verhoogde efficiëntie en nauwkeurigheid van processen. Datatoegankelijkheid (16%) en real-time beschikbaarheid (15%) noemen de respondenten minder vaak als de belangrijkste voordelen van AI-tools. En dat, aldus Visma, terwijl blijkt dat in hun organisatie juist op dit terrein de grootste winst te behalen valt.

Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma: “Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlandse financieel professionals nog relatief weinig kennis hebben van AI en ook betwijfelen of er genoeg kennis over AI aanwezig is in hun organisatie. Het is belangrijk dat financieel professionals zich meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van AI-tools en ermee gaan experimenteren. Tegelijkertijd moeten aanbieders beter uitleggen hoe AI-tools precies werken en welke rol ze kunnen spelen bij het vereenvoudigen of automatiseren van financiële processen. Betere voorlichting zal eraan bijdragen dat financieel professionals een betere inschatting kunnen maken over de betrouwbaarheid van de AI-tools en, als gevolg daarvan, welke financiële processen ze volledig of gedeeltelijk aan AI toevertrouwen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Negen van de tien topmanagers geven aan meer te willen investeren in AI en andere technologieën. Bijna 80 procent van hen vertrouwt er zelfs op dat AI hun grootste...

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Zo zegt een ruime meerderheid van 59 procent in onderzoek door Visma dat...

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

"Je mag ethisch en moreel geen concessies doen, wanneer je werkt met machine learning en AI. Het is van cruciaalbelang dat AI experts verantwoordelijkheid voelen...

Meer dan een stochastische papega-ai

Meer dan een stochastische papega-ai

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 4, 2023) De opmars van Artificial Intelligence (AI) lijkt middels de ChatGPT hype ook de verzekeringssector bereikt te hebben en...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jonge Nederlanders hebben voor financieel zaken liever contact met een mens dan met een optie zoals een chatbot. Aldus een een steekproef van Proud Experts onder...

Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart

Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart

Monuta geeft met hulp van verschillende AI-technieken een beeld geven van de uitvaart van verzekerden. Onder de noemer Het Laatste Hoofdstuk helpt Monuta mensen...

Toezichthouders verwachten van verzekeraars duidelijk AI-beleid

Toezichthouders verwachten van verzekeraars duidelijk AI-beleid

AFM en DNB hebben een verkenning met tien aandachtspunten gepresenteerd waarop verdere verdieping noodzakelijk is inzake Artificiële Intelligentie (AI). Beide...