Aan de slag met de derde pijler

Doelbeleggen.nl
(Partner in Kennis Doelbeleggen VVP 3, 2023) Doelbeleggen.nl, een online beleggingsoplossing voor aanvullende pensioenopbouw, was aanvankelijk puur gericht op consumenten. Met het nieuwe portal ‘samen doelbeleggen’ wil de vermogensbeheerder nu ook toegevoegde waarde bieden aan adviseurs.

...

De derde pijler staat sterk in de belangstelling. Met ingang van de nieuwe Pensioenwet groeit het opbouwpercentage van de fiscale jaarruimte voor individueel pensioenbeleggen – het bedrag dat fiscaal aftrekbaar ingelegd mag worden – van 13,3 naar 30 procent. Dat maakt lijfren tes interessanter. Niet alleen voor ondernemers en zzp’ers, maar ook voor werknemers met een pensioengat.

Intussen is de pensioenopbouw voor ondernemers via de Fiscale Oude dagsreserve, Pensioen in Eigen Beheer en Oudedagsverplichting afgeschaft. Voor deze groep is er nu maar één manier overgebleven om fiscaal gunstig aanvullend pensioen op te bouwen: via een lijfrente.

Actief klantbeheer

Werk aan de winkel dus voor financieel planners. En voor hypotheekadviseurs die hun focus willen verleggen naar actief klantbeheer zijn lijfrentes uitermate geschikt om met de klant te bespreken, zowel voor bestaande kapitalen, als het opbouwen van nieuwe potjes. En voor assurantiekantoren die bij expirerende polissen nu de mogelijkheid tot doorbeleggen kunnen aanbieden. Ook expireren er vaak kapitalen die de klant nog niet direct wil laten uitkeren. Bijvoorbeeld als het kapitaal voor de AOWleeftijd tot uitkering komt, of de klant nog langer door wil werken.

“Er komen heel veel dingen samen”, concludeert Tjade Groot, een van de partners van Doelbeleggen. “Vaak zijn financieel adviseurs niet goed bekend met alle mogelijkheden. Zo is het mogelijk over te stappen van aanbieder of ingegane uitkeringen te wijzigen als de persoonlijke situatie daar om vraagt.”

Laagdrempelig product

Groot werkt dagelijks met lijfrenteproducten. “Bij traditioneel beleggen bouwen klanten vermogen op en zien ze wel wat ze ermee doen – afhankelijk van de opbrengst kunnen bij wijze van spreken de kinderen een buitenlandse studie doen of wordt de hypotheek afgelost. Voor Doelbeleggen, een laagdrempelige dienstverlening, hebben we de redenering omgedraaid: de klant streeft een doel na dat men wil bereiken met vermogensopbouw. Wij maken inzichtelijk hoeveel inleg daarvoor nodig is en hoelang dat duurt.” Gaandeweg wordt waar nodig bijgestuurd. De klant én adviseur behouden altijd inzicht in de haalbaarheid van het doel en welke acties nodig zijn om dit te behalen.

Uitkeringsschema naar keuze

Doelbeleggen werd door de jaren heen uitgebouwd en won meerdere prijzen. Robin Bauer: “In 2017 werd het voor be leggingsondernemingen mogelijk een box-1-rekening aan te bieden, dus gin gen wij beleggingslijfrentes aanbieden. In 2019 ontwikkelden we het uitkerings schema naar keuze. Bij uitkerende lijfrentes die worden belegd komen normaal gesproken de hoogste termijnbedragen aan het einde. Terwijl veel mensen die net met pensioen zijn, juist dán mooie reizen willen maken. Met onze variant kun je de uitkeringen indelen naar wens.”

“Zo kunnen we onze producten op heel veel manieren aanpassen aan de wensen van de klant. Alles wat binnen de fiscale kaders mogelijk is, bieden we aan. Terwijl vrijwel alle banken en verzekeraars vastzitten in oude procedures, hun aanbod aan het afbouwen zijn, of het überhaupt niet hebben.”

Klantgericht

Omdat Doelbeleggen zich jarenlang direct tot de klant heeft gewend zijn de meest voorkomende vragen bekend. Hierdoor is de insteek altijd gericht op transparantie en klantvriendelijkheid. De offertes en voorwaarden zijn in hel dere taal, voor iedereen begrijpelijk.

Doelbeleggen biedt voor vrijwel elke situatie een oplossing, vaak situaties waarvoor de klant de financieel ad viseur benadert voor advies, mogelijkheden en oplossingen.

Hulp en vraagbaak

Gaandeweg merkten we dat Doelbeleggen steeds meer belangstelling trok van financieel adviseurs. Daarom heeft Doelbeleggen een portal speciaal voor het intermediair ontwikkeld: ‘Samen Doelbeleggen’. Voortrekker van dit project is Julian Schouwenaars: “Met dit portal willen we hulp en vraagbaak zijn bij kwesties waarmee adviseurs niet elke dag te maken hebben. Lijfrentes kunnen complex zijn en specifieke vra gen opleveren. Wij hebben gemerkt dat er behoefte is aan een klankboard voor deze vragen. Wij hebben pensioenexpertise in huis, waarmee we het lijfrenteadvies een stuk makkelijker maken.”

“Neem alleen al die tienduizenden Stamrecht BV’s die Nederland telt. De komende jaren bereiken veel mensen de pensioenleeftijd. Dan wil je als intermediair je klant helpen om diens situatie te vereenvoudigen: dat de BV niet oneindig in stand blijft, en dat de klant een periodieke uitkering ontvangt zolang men dat wil. De regels zijn hier net weer anders dan bij een lijfrente. Daar kunnen wij bij helpen.”

Hulp bij adviseren

Aanmelden bij het portal www.doelbeleggen.nl/samen-doelbeleggen is kosteloos. En de bevoegdheden liggen natuurlijk vast. Schouwenaars: “De adviseur kan zich bezighouden met het echte advieswerk; het inventariseren van de persoonlijke en financiële situa tie van de klant en het inzichtelijk maken van de wensen en doelen. Het beleggingsdeel – vaststellen van het risicoprofiel, afstemmen op het gestelde doel, de beleggingshorizon, – is onze verantwoordelijkheid en nemen wij uit handen. Natuurlijk moet de klant akkoord gaan met inzage in zijn dossier en een vermogensbeheerovereenkomst met ons aangaan.

Wat wij nastreven met Samen Doelbeleggen, is dat de adviseur, die een behoefte signaleert, onze handvatten gebruikt om daar opvolging aan te geven”.

Reactie toevoegen