Affectieschade (partnercontent de Vereende)

Affectieschade (partnercontent de Vereende)

Onlangs heeft de Eerste Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat de vergoeding van affectieschade regelt. De wetswijziging zal per 1 januari 2019 ingaan. Voor veel verzekeraars is deze wetswijziging een aanleiding om de premies te verhogen. Maar wat houdt de wetswijziging nu precies in?

 Affectieschade is immateriële schade. Dat wil zeggen dat de schade niet objectief in geld is uit te drukken. De term affectieschade heeft betrekking op de emotionele gevolgen van het leed of het overlijden van een naaste. Zo kan er sprake zijn van affectieschade wanneer een partner overlijdt, maar ook wanneer er bijvoorbeeld een partner of een kind invalide raakt. Bijvoorbeeld door een ongeval, een misdrijf of door een medische fout. De affectieschade kan worden geclaimd door de naasten van degene die letsel heeft opgelopen of is overleden.

Wie mogen er claimen?

In de oude situatie voor de wetswijziging mocht alleen het slachtoffer zelf smartengeld claimen. Wanneer er iemand overleed, was er geen mogelijkheid voor de nabestaanden om erkenning voor hun leed te krijgen in de vorm van een schadevergoeding. Wel bestond er voor de naasten de mogelijkheid om werkelijke kosten te claimen, bijvoorbeeld de kosten voor de verzorging van een naaste, de kosten van de begrafenis of een vergoeding voor schade door het derven van levensonderhoud.

 In de nieuwe situatie krijgen de naasten van het slachtoffer de mogelijkheid om affectieschade te claimen. De in de wet genoemde naasten zijn:

- de echtgeno(o)t(e), partner of levensgezel van het slachtoffer;

- de ouder(s);

- de kinderen;;

- degene met wie het slachtoffer in gezinsverband woonde en waarvoor het slachtoffer de zorg had;

- enig ander persoon die zo’n nauwe relatie met het slachtoffer heeft dat hij/zij daardoor als naaste kan worden aangemerkt (hieronder kunnen bijvoorbeeld broers en zussen vallen).

Wanneer claimen en hoe werkt het?

In de gewijzigde wet staat beschreven dat er bij algemene maatregel van bestuur (AmvB) regels kunnen worden gesteld waarmee nader wordt bepaald wanneer letsel als ernstig en blijvend wordt aangemerkt. Op dit moment is er dus nog geen duidelijke maatstaf bij welk type letsel er affectieschade kan worden geclaimd bij letsel en wanneer niet.

De bedragen die geclaimd kunnen worden, staan al wel vastgelegd bij algemene maatregel van bestuur. Deze bedragen liggen op dit moment tussen de 12.500 en de 20.000 euro.  Omdat deze per AmvB zijn vastgelegd, is het eenvoudig voor de wetgever om daar wijzigingen in aan te brengen mocht daar aanleiding toe zijn. Daar hoeft de wet dan niet voor aangepast te worden.

De claim voor de affectieschade zal moeten worden ingediend bij de aansprakelijke persoon die de schade aan de naaste heeft veroorzaakt. De aansprakelijkheid en de mate van schuld van de veroorzaker wordt volgens dezelfde regels beoordeeld als tot nu toe gebruikelijk. Daar verandert niets aan. Hierbij geldt wel dat de belangen van het slachtoffer zelf altijd voorgaan. Dat wil zeggen dan de rechten van de naasten niet ten koste mogen gaan van het recht op schadevergoeding van degene die het letsel heeft opgelopen.

Als de aansprakelijkheid van de veroorzaker gedekt wordt door een verzekering, valt de affectieschade ook onder de dekking van de verzekering. Deze wetswijziging kan voor verzekeraars aanleiding zijn om de premies voor aansprakelijkheidsverzekeringen te verhogen. De werkelijke impact van deze wetswijziging op de schadelast van de verzekeraars zal nog moeten blijken, maar dat die er zal zijn staat wel vast.

Vanaf welke datum?

De gewijzigde wet gaat in per 1 januari 2019 en kent geen terugwerkende kracht. Dat betekent dat de gebeurtenis die heeft geleid tot het letsel of het overlijden van het slachtoffer na die datum moet liggen om in aanmerking te komen voor het claimen van affectieschade.

(Bron: www.rijksoverheid.nl.)

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Meer affectieschade uitgekeerd in 2020

Meer affectieschade uitgekeerd in 2020

In 2020 hebben verzekeraars zo’n tien miljoen euro aan affectieschade uitgekeerd, tegenover zes miljoen euro in 2019. Het Verbond van Verzekeraars: "In 2020...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...