Bouw aan vertrouwensteams

Wildwatervaren

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet af te zijn, maar begin morgen. Elke dag een stapje verder. Progressie voor perfectie.

Er is een groot verschil tussen een groep mensen die samenwerken en een groep mensen die elkaar vertrouwen. Vertrouwen is een gevoel.

Een gevoel kan niet worden ‘opgedragen’. Om het gevoel van vertrouwen te ontwikkelen, moeten we ons eerst voldoende op ons gemak voelen om onszelf te uiten. We moeten ons kwetsbaar durven opstellen naar elkaar. Niet bang zijn om een fout te maken (en deze openlijk toe te geven), verantwoordelijkheid te nemen en om hulp te vragen.

Bouwsteen 1: selecteer als een navy seal

Navy Seals moeten elkaar 100 procent vertrouwen. Het kan tenslotte over leven of dood gaan. De Seals ontdekten dat een hoge presteerder die hoog scoort op vertrouwen een slecht teamlid is. Zij nemen liever een matige presteerder met veel vertrouwen aan, of zelfs een lage presteerder die wel hoog scoort op vertrouwen. Hoe staat het met jouw elite team? En hoe neem jij mensen aan? Op basis van prestatie (CV) of vertrouwen?

Bouwsteen 2: bouw een veiligheidscirkel

Zorg dat je mensen zich psychisch, maar zeker ook fysiek veilig voelen. Creëer een omgeving waarin mensen zich kwetsbaar kunnen opstellen tegenover collega’s. Een omgeving waarin fouten toegegeven worden, waarin gedeeld wordt dat je het niet weet, enzovoort. Jij bent daarbij het voorbeeld. Je kunt dit niet overlaten aan anderen. Je zult daar, zeker in het begin, tijd voor moeten maken en ruimte (letterlijk en figuurlijk). Je kunt mensen niet in een vertrouwenscirkel duwen. De een heeft daarvoor gewoonweg meer tijd nodig dan een ander. Heb geduld.

Bouwsteen 3: wees niet bang voor de waarheid

Veel medewerkers houden een mooier verhaal dan ze het werkelijk ervaren omdat ze bang voor de consequentie zijn. En hoe groot of klein ook, angst is een enorme contraproductieve factor in je bedrijf. Sta dus oprecht open voor de kritische noot. Sterker nog: geef actief de ruimte voor de juiste informatie, hoe naar die ook mag zijn. Omarm degene die de waarheid spreekt en vraag collega’s om hulp. Je zult zien dat mensen dan veel eerder geneigd zijn om de echte problemen het hoofd te bieden.

‘Een vertrouwensteam bouw je hier en nu midden in je bedrijf’

Bouwsteen 4: cultuur = waarden + gedrag

Misschien een open deur, maar echt vertrouwen krijg je pas als je er ook naar handelt. Bepaal met elkaar welke waarden belangrijk voor het bedrijf zijn. Bepaal daarna ook het gedrag erbij dat je van elkaar wilt zien. Maar laat het niet bij benoemen. Ga er naar handelen. Niets ondermijnt vertrouwen harder dan het niet aanspreken op niet wenselijk gedrag..

Bouwsteen 5: wees zelf het voorbeeld

Je kunt als leider niet wijzen met het vingertje als je jezelf niet houdt aan het afgesproken gedrag. Als je van je medewerkers vindt dat ze zich kwetsbaar moeten opstellen, ben jij de eerste. Als je vindt dat ze elkaar moeten gaan vertrouwen, heb jij het voortouw. Als jij niet bereid bent te veranderen, verwacht dat van een ander dan ook niet.

Reactie toevoegen

 
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...