Bouw aan vertrouwensteams

Wildwatervaren

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet af te zijn, maar begin morgen. Elke dag een stapje verder. Progressie voor perfectie.

Er is een groot verschil tussen een groep mensen die samenwerken en een groep mensen die elkaar vertrouwen. Vertrouwen is een gevoel.

Een gevoel kan niet worden ‘opgedragen’. Om het gevoel van vertrouwen te ontwikkelen, moeten we ons eerst voldoende op ons gemak voelen om onszelf te uiten. We moeten ons kwetsbaar durven opstellen naar elkaar. Niet bang zijn om een fout te maken (en deze openlijk toe te geven), verantwoordelijkheid te nemen en om hulp te vragen.

Bouwsteen 1: selecteer als een navy seal

Navy Seals moeten elkaar 100 procent vertrouwen. Het kan tenslotte over leven of dood gaan. De Seals ontdekten dat een hoge presteerder die hoog scoort op vertrouwen een slecht teamlid is. Zij nemen liever een matige presteerder met veel vertrouwen aan, of zelfs een lage presteerder die wel hoog scoort op vertrouwen. Hoe staat het met jouw elite team? En hoe neem jij mensen aan? Op basis van prestatie (CV) of vertrouwen?

Bouwsteen 2: bouw een veiligheidscirkel

Zorg dat je mensen zich psychisch, maar zeker ook fysiek veilig voelen. Creëer een omgeving waarin mensen zich kwetsbaar kunnen opstellen tegenover collega’s. Een omgeving waarin fouten toegegeven worden, waarin gedeeld wordt dat je het niet weet, enzovoort. Jij bent daarbij het voorbeeld. Je kunt dit niet overlaten aan anderen. Je zult daar, zeker in het begin, tijd voor moeten maken en ruimte (letterlijk en figuurlijk). Je kunt mensen niet in een vertrouwenscirkel duwen. De een heeft daarvoor gewoonweg meer tijd nodig dan een ander. Heb geduld.

Bouwsteen 3: wees niet bang voor de waarheid

Veel medewerkers houden een mooier verhaal dan ze het werkelijk ervaren omdat ze bang voor de consequentie zijn. En hoe groot of klein ook, angst is een enorme contraproductieve factor in je bedrijf. Sta dus oprecht open voor de kritische noot. Sterker nog: geef actief de ruimte voor de juiste informatie, hoe naar die ook mag zijn. Omarm degene die de waarheid spreekt en vraag collega’s om hulp. Je zult zien dat mensen dan veel eerder geneigd zijn om de echte problemen het hoofd te bieden.

‘Een vertrouwensteam bouw je hier en nu midden in je bedrijf’

Bouwsteen 4: cultuur = waarden + gedrag

Misschien een open deur, maar echt vertrouwen krijg je pas als je er ook naar handelt. Bepaal met elkaar welke waarden belangrijk voor het bedrijf zijn. Bepaal daarna ook het gedrag erbij dat je van elkaar wilt zien. Maar laat het niet bij benoemen. Ga er naar handelen. Niets ondermijnt vertrouwen harder dan het niet aanspreken op niet wenselijk gedrag..

Bouwsteen 5: wees zelf het voorbeeld

Je kunt als leider niet wijzen met het vingertje als je jezelf niet houdt aan het afgesproken gedrag. Als je van je medewerkers vindt dat ze zich kwetsbaar moeten opstellen, ben jij de eerste. Als je vindt dat ze elkaar moeten gaan vertrouwen, heb jij het voortouw. Als jij niet bereid bent te veranderen, verwacht dat van een ander dan ook niet.

Reactie toevoegen

 
Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...