Regels buigen

Jelle Bartels 2015

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn.

Mogen stemmen vindt ze een belangrijk recht. Dus bij de afgelopen Europese verkiezingen pakte ze, na zorgvuldige voorbereiding, haar stempas en ging op weg. Door haar steeds slechter wordende ogen kon ze haar officiële identiteitsbewijs niet vinden. In plaats daarvan nam ze haar zorgpas mee. Fier stapte ze met haar rollator richting het stembureau. Door haar leeftijd is dit inmiddels een hele toer. Ze laat haar stem- en zorgpas zien aan de dame achter de tafel. Achter die tafel wordt niet verder gekeken: ‘Nee, een zorgpas is geen legitimatiebewijs en kunnen we niet accepteren’. Ze zucht, draait haar rollator om en loopt de weg weer terug naar huis. Na enig zoeken vindt ze gelukkig alsnog haar identiteitsbewijs, waarmee zij nogmaals de wandeling naar het stembureau aangaat. Dezelfde dame zit nog steeds rustig achter het bureau: ‘U bent er weer?’. Je pakt het identiteitsbewijs en controleert (nu wel) de geboortedatum: 29-5-1919. Ze kijkt verschrikt en enigszins beschaamd op en zegt: ‘Heb ik nu net een 100 jaar oude dame naar huis gestuurd om aan de regels te voldoen?’. Met een groot schuldgevoel bleef de dame achter. Natuurlijk heeft de dame in kwestie niets ‘fout’ gedaan. De regels zijn tenslotte duidelijk. Helaas zetten we door deze zelfde regels in veel gevallen onze medemenselijkheid uit.

‘Zorg dat je in je vak creatief blijft’

Door verder te kijken dan onze neus (regels) lang zijn, had deze mevrouw aan de zorgpas al kunnen zien dat mijn oma in haar 100ste levensjaar zat, niet goed ter been was en een beperkt zicht had. Ze had andere mogelijkheden kunnen zoeken om te kunnen helpen, zonder de regels te hoeven overtreden of te buigen. Ze had iemand kunnen vragen om met de auto mijn oma heen en weer te rijden. Ze had kunnen vragen of er iemand dichtbij woonde (dochters, zonen) om de juiste legitimatie te kunnen brengen, terwijl mijn oma had kunnen genieten op een stoel met een kopje koffie. Een klein beetje creativiteit en medemenselijkheid helpt iedereen.

Maak het verschil

Als adviseur word je ook constant geconfronteerd met wet- en regelgeving. Deze regels zijn er niet voor niets. Mijn oma snapt dat ook wel. Tegelijkertijd voelt iedereen wel aan dat het best wel zot is om een 100-jarige heen en weer te laten lopen omdat je simpelweg alleen maar kijkt naar wat er in je handen is gegeven. Je klant heeft namelijk geen boodschap aan de wet- en regelgeving: hij/ zij wil gewoon een oplossing.

Kijk dan ook verder dan wat er in je handen gegeven is. Zorg dat je in je vak creatief blijft. Zoek voor je klant naar oplossingen die wel kunnen. Wees servicegericht en medemenselijk. Dan houd je ook in een steeds sneller veranderende wereld je bestaansrecht. Focus op waar je het verschil kunt maken, niet in het strikt opvolgen van de opgelegde regels.

Tot slot… Misschien zou je denken dat mijn oma na het schuldgevoel geholpen is om naar huis te komen? Helaas… We zullen maar denken dat beweging goed voor je is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...