Brengt corona ook iets positiefs?

Peter Taylor Parkins resized portret

(door Peter Taylor Parkins, Claeren) Ondanks alle ellende en onzekerheid, biedt corona wel degelijk ook mooie leermomenten en nieuwe uitdagingen.

Elke dag weer in de krant, op tv, op socials, in gesprekken worden we sinds enkele maanden permanent om onze oren geslagen met alle ellende die corona met zich meebrengt en waar we voor de toekomst nog mee geconfronteerd kunnen worden. En deze communicatie over de persoonlijke ellende is meer dan terechte aandacht. Wij zijn als dienstverlener zelf gevestigd in de zo benoemde ‘brandhaard’ van het virus. Schrijnend zijn de verhalen van mensen die door een ambulance worden opgehaald en die afscheid moeten nemen via FaceTime op de mobiele telefoon van hun dierbaren, voor een onbekende periode of met de onwerkelijke gedachte zelfs definitief. Bizar en frustrerend is te vernemen dat het door hard werken en nemen van moedige risico’s in het verleden opgebouwde vermogen en de financiële positie van ondernemers en ondernemingen gewoonweg verdampt en dat het toekomstbeeld ineens onzeker wordt.

‘Uitdaging om de klantrelatie actief te houden’

Als financieel adviseur gevestigd in deze brandhaard is dit een vrijwel dagelijkse confrontatie met de huidige realiteit. Ik wil deze schrijnende situaties en deze bizarre werkelijkheid beslist niet ondergeschikt maken, noch ter zijde schuiven. Maar wel wil ik het met u hebben over de vraag ‘Brengt corona ook iets positiefs?’. Nu enkele maanden verder hebben we als financieel adviseur daar al enige ervaring mee opgedaan

Thuiswerken

Aan thuiswerken was geen ontkomen meer aan. Massaal zijn medewerkers vanuit huis gaan werken. Gelukkig waren wij als bedrijf hier reeds volledig op ingericht, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we het nog niet structureel praktiseerden. Wat kun je er nu al evaluerend van zeggen? Minder productiviteit? Vaak wel, daar thuis mensen door prikkels snel afgeleid zijn. Maar dat geldt zeker niet voor alle medewerkers. Sommigen laten zelfs meer productiviteit zien en ook kwalitatieve verbetering van de werk output. Dat ligt aan de mens en ligt aan de omgeving.

Zelfverantwoordelijkheid is hierbij mogelijk de voornaamste succesfactor van mensen, maar kan bij gebrek ook meteen de kwetsbaarheid van een medewerker in beeld brengen. Door thuis te werken geef je de mensen verantwoordelijkheid. Vertrouwen geven is goed, maar controle hierbij is beter. Door goede controle vanuit de werkgever is het mogelijk dat je een vernieuwde kijk op je medewerkers gaat krijgen. Een vernieuwing die kansen biedt en mogelijk ook uitdagingen ter verbetering.

Wel kunnen we vaststellen dat er ook factoren zijn die nu altijd van invloed zijn en waar we rekening mee dienen te houden met thuiswerken. Een 13”-scherm thuis werkt natuurlijk anders dan twee 24” schermen op kantoor. Het Skype-overleg tussen collega’s onderling en met relaties is zeker effectief, maar niet altijd. Immers je mist veel van de non-verbale communicatie die van belang kan zijn.

 

Tot slot de kantoor-vibe. Samen werken met meer mensen geeft doorgaans meer kans tot overleg waar collega’s elkaar kennis en energie in kunnen geven. Een vibe die ook voornaam is voor de noodzakelijke team spirit en het werkplezier.

Klantrelatie

Daar waar we vooraf hadden ingeschat dat klanten, nu er mogelijk meer tijd vrij kwam bij hen, vol in de verzekeringsportefeuille zouden duiken is dat uitgebleven. Uitdaging was wel om de klantrelatie actief te houden. Veel communicatie per mail, nieuwsbrief, maar zeker ook telefonische initiatieven. Vooral bij de zakelijke opdrachtgevers. Proactief meedenken om tijdelijk verzekeringsportefeuilles aan te passen. Immer: inactiviteit geeft verandering van risicoprofiel. Maar zeker ook proactief adviseren over plots nieuwe risico’s. Denk hierbij aan bedrijven die nieuwe werkzaamheden initiëren, bedrijven die personeel detacheren bij geheel andere bedrijfstakken, met aanbieders onderhandelen over soms lagere risicoprofielen van verzekeringen, grote terrassen met parasols, verlichting en theaters die permanent in de buitenlucht komen te staan, enzovoort. Mooie activiteiten om onze meerwaarde te etaleren en nogmaals duidelijk te maken dat een ondernemer moeilijk verantwoord kan ondernemen zonder tailor made risicobeheerders.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Grensoverschrijdend adviseren

Grensoverschrijdend adviseren

(door Peter Taylor Parkins, Taylor Mates) Als adviseurs hebben we steeds vaker te maken met globalisering van het bedrijfsleven. Zakelijke opdrachtgevers...