Complexe sociale zekerheid vergt maatwerk

Marco Pos VVP Event Inkomen 2017

Een mkb’er ziet zich bij ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid van één of meerdere medewerkers geconfronteerd met een taaie en complexe materie. Hij wil op dat gebied het liefst zoveel mogelijk ontzorgd worden. Hoe spelen financieel adviseurs, verzekeraars en serviceproviders in op deze behoefte?

Goed functionerende medewerkers zijn het kapitaal van een bedrijf. Zij maken het verschil. Als medewerkers door ziekte moeten verzuimen of langdurig arbeidsongeschikt raken, is dat dan ook een behoorlijke kopzorg voor het bedrijf. De kosten zijn hoog omdat er loon doorbetaald moet worden en er een vervanger moet komen. Daarnaast heeft de werkgever langdurige verplichtingen aangaande de re-integratie van de medewerker. Het mag duidelijk zijn: zieke en arbeidsongeschikte medewerkers houden voor een werkgever forse en impactvolle risico’s in. Het probleem is bovendien uitermate complex. Een werkgever heeft met maar liefst dertig wetten op het gebied van sociale zekerheid te maken.

Optimale re-integratie

Met een goed preventiebeleid kan een werkgever het verzuimrisico beperken, maar helaas niet uitsluiten. Als er verzuim optreedt, is het van belang dat de medewerker snel, gezond en gemotiveerd terugkeert op de werkvloer. Dat is van belang voor de werkgever én voor de medewerker zelf. De bijkomende effecten van langdurig verzuim zijn namelijk ook voor een werknemer enorm. In de praktijk is gebleken dat zieke medewerkers bij een uitval van zes weken of meer een enorme drempel ervaren. Zelfs terugkomen om een kop koffie te drinken met de leidinggevende of collega’s is dan al een grote stap. Een actieve benadering in de eerste zes weken van het ziekteverzuim is dan ook erg belangrijk. Om binding met het bedrijf te behouden en voor het gevoel van de werknemer, dat hij gezien wordt en dat zijn klachten serieus genomen worden.

Langdurig -en dus duur-ziekteverzuim zien we vooral bij psychische aandoeningen. Iemand die uitvalt met burn-outklachten heeft een gemiddelde verzuimduur van 240 dagen. Een adequate en snelle begeleiding van de juiste behandelaars is dan een must. Door in

‘Een werkgever heeft met maar liefst dertig wetten op het gebied van sociale zekerheid te maken’

de eerste ziekteweek al met vervolg-en behandeltrajecten te starten, neemt de kans op een optimale re-integratie sterk toe. Zowel de werkgever als de werknemer heeft specialisten nodig om zo’n optimale re-integratie te bewerkstelligen.

Specialiseren

Hoe gaat het midden-en kleinbedrijf om met dit complexe vraagstuk? Vaak staat een verzekeringsoplossing centraal: 80% van de mkb’ers heeft een verzuimverzekering voor de loondoorbetalingsverplichting (op dit moment nog 104 weken). Maar hoe weet een ondernemer dat deze oplossing hem biedt wat hij nodig heeft? En dat hij volledig ontzorgd wordt? Daarvoor vertrouwt hij op het advies van zijn financieel adviseur. Maar die heeft op zijn beurt ook te maken met een toegenomen complexiteit van producten en diensten. Het is een hele klus om kennis over de markt en de ontwikkelingen daarin bij te houden. Daarnaast zijn er forse wettelijke eisen rondom educatie en moet een kantoor inzicht hebben in zijn klanten en hun behoeften. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer intermediairs in de afgelopen jaren een keuze hebben gemaakt. Ze bedienen niet meer het hele palet, maar specialiseren zich.

Inspelen op behoeften

Door de complexiteit van de sociale zekerheid hebben mkb’ers behoefte aan uiteenlopende ondersteuning. Iedere volmacht, makelaar, serviceprovider en intermediair speelt daar op zijn eigen wijze op in. Ze bieden bijvoorbeeld maar één (huismerk-)product of laten juist producten van veel verschillende verzekeraars zien. Ook verzekeraars hebben oog voor de verschillen in verzekeringsbehoeften van het mkb. Er zijn meerdere producten beschikbaar, elk met hun eigen premies en verzekeringsvoorwaarden.

Ketenpartners

Maar met alleen goede en marktconforme verzekeringsproducten zijn verzekeraars er tegenwoordig niet. Steeds vaker willen zij zich daarom onderscheiden in hun dienstverlening. Ze doen daarbij een beroep op specialisten zoals arbeidsdeskundigen, register case-en caremanagers, compliance officers, auditspecialisten, bewakers van procesafspraken, SLA’s en consultants zorg, inkomen en/of duurzame inzetbaarheid. Deze specialisten kunnen interne medewerkers zijn. Of externe businesspartners, zoals een arbodienst, een bedrijfsarts, een re-integratiebedrijf en intermediair.

Hoe dan ook, het is van belang dat alle partijen binnen de keten op elkaar zijn ingesteld en weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Een ultieme schil aan dienstverlening werkt alleen als iedereen juist wordt aangehaakt en als er sprake is van een hoge mate van professionaliteit. Als iedere schakel doet wat er toegezegd en vastgelegd is, kan en zal het verschil gemaakt worden.

Altijd maatwerk

Nedasco wil het intermediair ondersteunen in zijn advisering van mkbklanten. Juist vanwege de complexiteit is inkomen meer dan een platte verzekering. We kijken breder dan alleen de producten van verzekeraars X of Y. Wij denken liever in totaaloplossingen en totaalconcepten. Samen met ons intermediair gaan we van producten naar diensten, van verkopen naar adviseren en van aanbieden naar analyseren. Voor iedere mkb-er zal de totaaloplossing er anders uitzien en het intermediair zal altijd maatwerk moeten bieden.

Samenwerking

Wij beschouwen het bij ons aangesloten intermediair als belangrijkste partij om ons als serviceprovider te ontwikkelen. Samen met hen gaan we op zoek naar maatwerk en oplossingen. Zo ontwikkelen we op dit moment samen met het intermediair een complete risicoscan. Deze scan toont alle risico’s die een bedrijf op het gebied van sociale zekerheid loopt. De ondernemer ziet in een oogopslag waarop hij actie moet ondernemen. De scan kan ook een aanleiding zijn om een uitgebreide aanvullende analyse te laten verrichten.

Wij verwachten dat deze scan de adviseur helpt een heldere analyse te maken en in gesprek te gaan. Zo kan hij bouwen aan een langdurige relatie. Tussen hem en zijn zakelijke klant en tussen hem en Nedasco.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

(door redactie) “Ik moet nog zien”, zegt algemeen directeur Tim Schoonbergen van Nedasco, “dat de conglomeraten van financieel adviseurs die nu...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

Minder administratieve druk (advertorial Nedasco)

Minder administratieve druk (advertorial Nedasco)

Sommige kantoren besteden wel 50% van hun tijd aan administratie. Zonde, want je rendement wordt daar niet hoger van. Wil je tijd overhouden, dan moet je efficiënter...

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), AdviesNet Noord Nederland (Friesland),...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...