Continu verbeteren met waardige rivalen

schaakbord

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch is het de beste manier om zelf beter te worden in het oneindige spel.

Misschien heb jij dit ook wel eens: dat je om je heen kijkt en het lijkt of iedereen het beter doet dan jij. Persoonlijk voel ik dan een golf van jaloezie opwellen. Dan baal ik dat zij wel in een blad staan en ik niet. Of dat zij wel uitgenodigd worden bij een gezamenlijke klant en ik niet. Natuurlijk weet ik dat deze collega’s (concurrenten) allemaal aardige mensen zijn. En dat ze kennis van zaken hebben.

Dat we elkaar het beste gunnen. En dat we allemaal het beste voor de financieel adviseur willen. Toch zijn er momenten dat ik ze allemaal de loef af wil steken. Er gaat dan veel energie zitten in wat ik allemaal nog niet heb bereikt en dat helpt per definitie mijn bedrijf niet verder.

Simon Sinek schrijft in zijn boek ‘Het oneindige spel’ over ‘waardige rivalen’. Daar viel voor mij het kwartje. De manier waarop ik naar mijn concurrenten kijk, zegt natuurlijk helemaal niets over hen maar alles over mezelf. Maar in plaats van me te concentreren op mijn eigen sterke en verbeterpunten was ik gefocust op de punten van een ander en hoe ik die kon verslaan: ik ben bezig met een wedstrijd en die wedstrijd wil ik winnen. Het probleem van deze wedstrijd is dat alle regels arbitrair zijn en compleet door mijzelf bepaald. Mijn concurrenten houden zich per definitie niet aan mijn regels. In een oneindige wedstrijd moet ik niet kijken naar concurrenten, maar naar waardige rivalen.

Medespelers

Waardige rivalen zijn medespelers die ons kunnen helpen ons spel nog beter te kunnen spelen. Het is het waard om jezelf mee te vergelijken. Het maakt daarbij niet uit welk spel ze zelf spelen.

Of wie ze zijn of waar je ze tegenkomt. Het voornaamste is dat ze iets net zo goed (of beter) doen dan jijzelf. Op deze manier kun je van ze leren en jezelf ontwikkelen op de vlakken waarop jij beter wilt worden.

‘Kies je waardige rivalen zo strategisch mogelijk’

Kies je waardige rivalen zo strategisch mogelijk: je wilt rivalen die eigenschappen hebben die jouw zwakke punten aan het licht brengen en je stimuleren jezelf voortdurend verder te verbeteren. Dat is essentieel om in het oneindige spel te blijven.

De voordelen van het verbeteren via een waardige rivaal:

• ze helpen ons vooruit met wat we doen: als je je waardige rivaal goed in de gaten houdt en uitzoekt wat hem/haar beter maakt, kan je dit gebruiken voor je eigen dienstverlening. Goed gejat is beter dan slecht bedacht.

• ze helpen ons met inzien waarom we iets doen: een goede analyse van je rivaal maakt inzichtelijk waar jij het verschil (voor je klanten) kan maken. Klanten willen iets te kiezen hebben. Leer van je waardige rivaal wat jou nu essentieel anders maakt

Reactie toevoegen

 
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...