Continu verbeteren met waardige rivalen

schaakbord

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch is het de beste manier om zelf beter te worden in het oneindige spel.

Misschien heb jij dit ook wel eens: dat je om je heen kijkt en het lijkt of iedereen het beter doet dan jij. Persoonlijk voel ik dan een golf van jaloezie opwellen. Dan baal ik dat zij wel in een blad staan en ik niet. Of dat zij wel uitgenodigd worden bij een gezamenlijke klant en ik niet. Natuurlijk weet ik dat deze collega’s (concurrenten) allemaal aardige mensen zijn. En dat ze kennis van zaken hebben.

Dat we elkaar het beste gunnen. En dat we allemaal het beste voor de financieel adviseur willen. Toch zijn er momenten dat ik ze allemaal de loef af wil steken. Er gaat dan veel energie zitten in wat ik allemaal nog niet heb bereikt en dat helpt per definitie mijn bedrijf niet verder.

Simon Sinek schrijft in zijn boek ‘Het oneindige spel’ over ‘waardige rivalen’. Daar viel voor mij het kwartje. De manier waarop ik naar mijn concurrenten kijk, zegt natuurlijk helemaal niets over hen maar alles over mezelf. Maar in plaats van me te concentreren op mijn eigen sterke en verbeterpunten was ik gefocust op de punten van een ander en hoe ik die kon verslaan: ik ben bezig met een wedstrijd en die wedstrijd wil ik winnen. Het probleem van deze wedstrijd is dat alle regels arbitrair zijn en compleet door mijzelf bepaald. Mijn concurrenten houden zich per definitie niet aan mijn regels. In een oneindige wedstrijd moet ik niet kijken naar concurrenten, maar naar waardige rivalen.

Medespelers

Waardige rivalen zijn medespelers die ons kunnen helpen ons spel nog beter te kunnen spelen. Het is het waard om jezelf mee te vergelijken. Het maakt daarbij niet uit welk spel ze zelf spelen.

Of wie ze zijn of waar je ze tegenkomt. Het voornaamste is dat ze iets net zo goed (of beter) doen dan jijzelf. Op deze manier kun je van ze leren en jezelf ontwikkelen op de vlakken waarop jij beter wilt worden.

‘Kies je waardige rivalen zo strategisch mogelijk’

Kies je waardige rivalen zo strategisch mogelijk: je wilt rivalen die eigenschappen hebben die jouw zwakke punten aan het licht brengen en je stimuleren jezelf voortdurend verder te verbeteren. Dat is essentieel om in het oneindige spel te blijven.

De voordelen van het verbeteren via een waardige rivaal:

• ze helpen ons vooruit met wat we doen: als je je waardige rivaal goed in de gaten houdt en uitzoekt wat hem/haar beter maakt, kan je dit gebruiken voor je eigen dienstverlening. Goed gejat is beter dan slecht bedacht.

• ze helpen ons met inzien waarom we iets doen: een goede analyse van je rivaal maakt inzichtelijk waar jij het verschil (voor je klanten) kan maken. Klanten willen iets te kiezen hebben. Leer van je waardige rivaal wat jou nu essentieel anders maakt

Reactie toevoegen

 
De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...