Verkoop, toeval of niet?

Jelle Bartels 2

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel adviseurs ‘gunnen’: de klant ‘gunt’ het ons. Als we niet verder durven kijken dan dat, zal de groei van je bedrijf inderdaad blijven hangen op toevalligheden.Dat kan anders.

Als eerste moeten we van de vieze nasmaak van verkoop af. Verkoop voor je bedrijf is wat de motor is voor je auto. Zonder deze motor gaat je auto nergens heen. Een goede verkoper zorgt ervoor dat hij/ zij weet wat het probleem van de klant is en hoe zijn ‘product’ dit probleem oplost. Hij/zij geeft een kado aan de klant: je bent van je probleem af. De meeste adviseurs halen hun doelstellingen door toeval. Die ene grote klant die valt in dat jaar. Het zijn natuurlijk successen, tegelijkertijd maak je je prognoses en groei afhankelijk van de omstandigheden. Als deze omstandigheden ‘opeens’ niet gehaald worden zitten we met een ‘minder’ jaar met alle gevolgen van dien.

Met een aantal bewuste stappen kunnen we een beter proces inrichten. Dan zorgen we dat dat we de aanwas van nieuwe relaties en het onderhoud van bestaande relaties beter in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van toevalligheden van buitenaf.

Stap 1: verdeel je klanten in grofweg vier groepen: a. klanten die je kent met de producten die ze van je af hebben genomen. b. klanten die je kent die een nieuw product bij je willen afnemen.

c. klanten die je niet kent, die een bestaand product bij je willen afnemen. d. klanten die je niet kent, die een product willen afnemen dat je (nog) niet hebt.

Stap 2: bepaal waar je de aankomende tijd het meest tijd in wilt steken. a. ga bij je keuze voorbij aan aannames (ik denk dat groep d. het meest interessant is) b. bedenk daarbij: wordt het mij verteld? Kunnen ze het laten zien? Is er bewijs?

c. zorg dat je alle aannames ook kan staven aan de realiteit.

Stap 3: richt je agenda daar actief op in.

a. je eerste keuze krijgt 50 procent van je commerciële agenda b. je tweede keuze krijgt 30 procent van je commerciële agenda c. je derde keuze krijgt 10 procent van je commerciële agenda

‘Weer baas in eigen agenda’

Stap 4: hou je aan je eigen afspraak.

Stap 5: herhaal stap 2 tot en met stap 4.

In de meeste gevallen zien wij dat adviseurs bezig zijn met de groepen 3 en 4. Tenslotte is de kick van die nieuwe klant voor een verkoper erg groot. Besef je dan dat misschien de opdracht groot lijkt, maar het rendement (tijd ten opzichte van de opbrengst) misschien helemaal niet zo groot is.

Wij horen dat het grootste geschenk van deze manier van werken uiteindelijk vooral ligt in het weer baas worden in eigen agenda en tegelijkertijd de klanten spreken die ertoe doen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....