De kunst van vragen stellen

vraagteken (algemeen)

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies als je niet genoeg informatie hebt? De belangrijkste vaardigheid die je als adviseur wilt ontwikkelen, is de kunst van het stellen van vragen.

Het stellen van vragen is niet alleen belangrijk om informatie te verzamelen, het is ook de manier om een relatie op te bouwen met je cliënten. Door echt te luisteren naar de antwoorden creeer je verbinding en win je het vertrouwen. Door je oordeel uit te stellen en niet meteen met een oplossing te komen, geef je relaties de mogelijkheid om veilig dat bespreekbaar te maken wat zij belangrijk vinden. Je laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun welzijn en dat je wilt helpen om hun financiële doelen te bereiken.

Houd altijd in gedachte dat het niet jouw leven is waarover je beslissingen moet nemen, maar stel de klant in staat om beslissingen te nemen over zijn eigen leven!

Open en eerlijk

Stel altijd open en eerlijke vragen. Dit zijn vragen die niet met ja of nee beantwoord kunnen worden. Ze laten ruimte voor uitgebreide antwoorden. Dit geeft je klanten de kans om hun gedachten en gevoelens te uiten. Het helpt je om als adviseur beter begrip te krijgen van hun situatie. Vraag door met: ‘Wat is verder nog belangrijk?’. Op deze manier zorg je ervoor dat je relatie alle ruimte krijgt om echt alles bespreekbaar te maken. Door te weten wat ze willen bereiken, kun je beter inschatten welke financiële oplossingen het beste bij hen passen.

Er zijn echter ook momenten waarop het stellen van vragen moeilijk kan zijn. Sommige mensen kunnen terughoudend zijn om persoonlijke informatie te delen, of misschien voelen ze zich ongemakkelijk bij bepaalde onderwerpen. Als financieel adviseur is het belangrijk om begrip te hebben voor deze gevoelens en om tactvol te blijven zonder de ‘moeilijke’ vragen uit de weg te gaan. Door stil te blijven, geef je de ander ruimte om zelf te bepalen wat hij of zij wel en vooral ook niet wil delen.

‘Stel altijd open en eerlijke vragen’

Natuurlijk kunnen gesloten vragen ook helpen als je specifieke informatie nodig hebt, zoals het bedrag dat iemand wil sparen of wat men wil uitgeven aan woonlasten. Onthoud dat deze vragen minder inzicht geven in de gedachten en gevoelens bij deze onderwerpen.

Volgorde

Je kunt ook rekening houden met de volgorde van je vragen. Probeer algemeen te beginnen voordat je overgaat op specifieke vragen. Dan geef je je klanten de kans om op hun gemak te raken en te wennen aan jou en aan het gesprek. Het stellen van vragen is de belangrijkste vaardigheid van elke financieel adviseur. Hoe beter je jezelf daarin opleidt, hoe groter de impact voor je klant. Dit helpt je om een beter en weloverwogen advies uit te geven. Daarmee verhoog je je toegevoegde waarde en de binding met je klant. De financiële besluiten die ze nemen passen beter bij hun persoonlijke wensen en doelen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...