Een product van troost en ontzorgen
(Indra Frishert van Dazure in VVP 6) Zijn we met z’n allen niet vergeten dat een verzekering in de basis een geweldig bedacht maatschappelijk product is? Wie kan zich nog verwonderen en blij worden van warm stromend water? Dat je binnen lekker droog zit als het buiten stormt. En dat de schade aan je auto vergoed wordt door je verzekering. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend. Maar probeer eens met verwondering te kijken naar wat we allemaal hebben.
Verzekeringen worden bedacht om bepaalde risico’s samen te dragen. Brandt jouw huis af? Dan betaalt de grote groep mee om jouw huis opnieuw op te bouwen. Krijg je in je leven te maken met een levensbedreigende ziekte? Dan dragen we samen de zorg- en ziektekosten die je moet maken. Ik denk dat we zonder verzekeringen allemaal wat angstiger zouden leven. Verzekeringen geven een geruster gevoel.
Maar vele jaren, vele woekerpolissen en extreme verdienmodellen verder kleeft er iets negatiefs aan het woord verzekering. En dat is jammer, want het is iets geweldigs. Een verzekering dient er te zijn om mensen te helpen en bij te staan en niet om er zelf heel veel geld aan te verdienen. Verzekeraars zouden sociale, empathische mensen moeten zijn. Bij de ontwikkeling van een product dient de vraag gesteld te worden: helpen we hier mensen echt mee? Zou ik deze verzekering zelf afsluiten?
Leve de orv!
Een verzekering van grote waarde is de overlijdensrisicoverzekering. Werd de ORV vroeger gezien als verplichte kost als je een huis kocht, tegenwoordig zien steeds meer mensen in dat een dergelijke verzekering je een geruststellend gevoel geeft. De troost is misschien schraal, maar als je partner (plotseling) komt te overlijden dan is een gelduitkering voor nabestaanden zeer welkom. En niet alleen als je een koophuis hebt.
Een (goedkoper) huurhuis vinden, is tegenwoordig een onmogelijke opgave. Als zoiets je overkomt, wil je waarschijnlijk ook helemaal niet verhuizen. Dit is iets waar iedereen over na zou moeten denken. Het geeft lucht als je in een rouwperiode geen geldzorgen hebt. De meeste mensen met een ORV zullen er gelukkig geen beroep op hoeven doen, maar je zal maar net die ene zijn die het wel overkomt. En dat is nou het hele principe van verzekeren. We betalen allemaal een beetje premie en degene die de pineut is, krijgt het met elkaar ingezamelde geld.
Jongeren bereiken
In ieder goed adviesgesprek dient de ORV besproken te worden. Jonge mensen hebben echter wel wat anders aan hun hoofd. Toch is het goed als ze, tijdens een adviesgesprek, wel een keer stilstaan bij een doemscenario. Wel één keer de zaken goed regelen. En daarna zorgeloos verder met leven, met een gerust gevoel. Een belangrijke taak voor een adviseur om dit onderwerp te bespreken. Wie anders moet mensen hierop wijzen?
Maar hoe kun je deze groep bereiken? Wordt er op scholen aandacht aan financiële zelfzorg geschonken? Wijzen ouders hun kinderen op het belang van goede verzekeringen als ze uit huis gaan en/of gaan samenwonen? Om mensen bewust te maken van bepaalde risico’s kan storytelling een geschikte manier zijn. Een van de initiatieven is het platform Mo-Lotta.nl. Heb jij hier zelf ook ideeën over? Ze zijn welkom via info@mo-lotta.nl
Reactie toevoegen
Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen
"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...
Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen
"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP
Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...
Een ORV, daar red je levens mee!
(Partner in kennis Dazure in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Veilig wonen, dat is in het huidige tijdperk iets wat helaas steeds minder mensen kunnen beamen....
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"
De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...
Winnaars Adfiz Prestatie Onderzoek 2024
Dazure, Florius, Nationale-Nederlanden en TAF zijn de categoriewinnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De winnaars zijn donderdag bekend gemaakt op de Adfiz...
Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023
(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...
Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal
“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...
Finale VVP Advies Award 2023 in beeld
Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...
Christine Boland op zesde Positive Finance Day
Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...