Financieel advies is cruciaal!

HIDDE COEBERGH_ZUIDAS

(Partner in Kennis ING Intermediair in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Heeft de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep? Hidde Coebergh, directeur Wonen ING, geeft antwoord.

Eerst maar eens kijken wat een ‘cruciaal beroep’ nu eigenlijk is. Wikipedia, voor wat het waard is, geeft een algemeen aanvaarde definitie ‘ een essentieel beroep, cruciaal beroep of vitaal beroep is een beroep waarvan de continue uitvoering als onmisbaar wordt beschouwd en dat, bijvoorbeeld tijdens een lockdown of andere crisis, niet stopgezet kan worden ’. De overheid heeft dit ingevuld en een gedetailleerde lijst vastgesteld. Hulpdiensten, artsen, zorgmedewerkerspersoneel, onderwijzend personeel, mensen werkzaam in de voedselketen, en ga zo maar door. De lijst is fors en dat is terecht. Respect en dankbaarheid voor het werk dat deze mensen doen, is groot en wel of niet cruciaal staat wat mij betreft buiten iedere discussie, daar gaat deze column niet over.

Van de werkende populatie in Nederland, laten we het afronden op negen miljoen mensen, staat ruim meer dan de helft niet op de lijst van cruciale beroepen. Dat is toch ook wat. Je zal maar iedere dag met volle ziel en zaligheid zo goed mogelijk doen wat je doet en dan toch ‘niet cruciaal’ zijn. Kijken we in het woordenboek naar verschillende betekenissen van ‘cruciaal’ dan wordt dit er niet beter op. Synoniemen voor ‘cruciaal’ zijn bijvoorbeeld bepalend, beslissend, doorslaggevend, elementair, essentieel, fundamenteel, belangrijk, kardinaal, kritiek, noodzakelijk, vereist, voornaamst of ‘van doorslaggevende betekenis’ (bron: mijnwoordenboek.nl). En dat is jouw baan of bedrijf dan dus niet. Dat zou genuanceerder kunnen en misschien wel moeten liggen. Met respect voor alle beroepen die (nog) niet als cruciaal bestempeld zijn ga ik graag in op de positie van de financieel adviseur. Niet geheel onbevooroordeeld is mijn beeld dat meerdere van de genoemde synoniemen onverkort van toepassing zijn op het werk van deze financieel adviseur.

Maatschappelijk belang

In 2016 sprak ik in een interview in VVP over het maatschappelijk belang van professioneel financieel- en hypotheekadvies. Het belang van goed financieel advies vandaag om problemen op de langere termijn te voorkomen; voor de individuele consument en daarmee voor de maatschappij. Daarnaast bespraken we de maatschappelijke relevantie van goed advies in andere situaties dan bij de aanschaf van een woning. Doorlopend advies door de jaren heen bij ‘life events’ zoals bijvoorbeeld veranderende gezinssamenstelling, relatiebreuk, overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Sinds 2016 is het er niet eenvoudiger op geworden. Constante veranderingen in wet- en regelgeving zijn een feit. Van leennormen, tot fiscale (on)mogelijkheden tot groeiende eigen verantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, vroeg overlijden en/of pensionering. Tegelijkertijd maken technologische ontwikkelingen en een precedentloze snelle digitalisering van zo ongeveer de hele maatschappij dat klantverwachtingen en klantgedrag blijvend en steeds sneller veranderen. Plaats dat in een realiteit van een overspannen woningmarkt, een onzeker renteklimaat en verregaande individualisering van de behoeften van specifieke doelgroepen en de complexiteit is duidelijk.

Andere vaardigheden

Deze snel veranderende wereld vraagt nogal wat van de adviseur. Het begint met altijd up-to-date zijn en blijven in vakkennis; echt diepgaande vakkennis is en blijft dé basis. Zeker in een wereld waar de consument eerst zelf online op onderzoek uitgaat. Een eerste vergelijking tussen producten en tarieven lukt nog wel. Maar het gaat niet om producten of een prijsvergelijking. Het gaat om individuele klanten en hun persoonlijke omstandigheden, dromen en behoeften. En die zijn allesbehalve hetzelfde. En dan wordt het zelf vergelijken al wat lastiger. Er zijn meer dan 45 hypotheekaanbieders die allemaal net wat anders in ‘de kleine lettertjes’ hebben staan. En kleine verschillen in prijs en voorwaarden kunnen grote impact op individuele klanten hebben. Keuzemogelijkheden met betrekking tot de uiteindelijke samenstelling van de hypotheek, de rente en bijvoorbeeld verzekeringen zijn groot. De adviseur moet én de wet- en regelgeving van vandaag, gisteren en morgen kennen én weten vertalen naar de situatie van de individuele klant én hem of haar helpen inzien dat verder kijken dan vandaag en nadenken over de risico’s en financiële vraagstukken van (over)morgen noodzakelijk is. En alsof dat niet genoeg is, veranderen door digitalisering ook de klantverwachtingen en klantgedrag. Ervaringen in andere industrieën zetten de toon. ‘Next’ of zelfs ‘Same Day Delivery’ zijn standaard, 24x7 bereikbaar zijn wordt steeds meer normaal, advies ‘op afstand’ op zaterdag of ’s avonds hoort erbij en daarnaast heeft elke consument ook nog eens een eigen waarheid bij elkaar ‘gegoogeld’ voordat advies van een professional wordt ingewonnen. Dat vraagt van een adviseur andere gesprekstechnieken en adviesvaardigheden dan voorheen.

Grote winnaar

Weet de adviseur zijn/haar vakkennis en deze vaardigheden te combineren, dan is de consument de grote winnaar. En we kunnen trots zijn op onze sector, want heel veel adviseurs maken dit dagelijks waar. Een professioneel financieel advies, gebaseerd op de persoonlijke situatie en individuele wensen geeft rust en zekerheid voor de toekomst. Voor de consument en daarmee voor de maatschappij. Stel je een wereld voor waarin dit advies, deze rust en zekerheid en deze garantie voor het voorkomen van problemen nu en later, niet meer beschikbaar zouden zijn. Dat de consument zelf maar moet uitzoeken hoe het zit met leennormen, fiscale (on)mogelijkheden, arbeidsongeschiktheid, overlijdensrisico, pensioen, evenwichtige financieel planning et cetera. Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Wij zeggen als ING niet voor niets: ’t Begint bij jou. En dan doelen we op de adviseur. Ik ben honderd procent overtuigd van de waarde van goed advies. Daarin sta ik niet alleen; ook klanten kiezen massaal voor advies. En de klant heeft altijd gelijk. Bijna zeventig procent van alle consumenten kiest voor onafhankelijk financieel advies, bijna dertig procent voor advies via de ‘eigen’ bank en slechts een paar procent doet het helemaal zelf.

Of het vak van financieel adviseur hiermee een cruciaal beroep is? Dat is wat mij betreft niet de juiste vraag. Het inwinnen van professioneel financieel advies gebaseerd op de persoonlijke situatie en individuele wensen en dromen is de essentie. Financieel advies is cruciaal!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

ING: woningnood zet rem op het leven

ING: woningnood zet rem op het leven

Door de onbetaalbaarheid van woningen wordt samenwonen, het stichten van een gezin uitgesteld. Bovendien geeft één op de vijf starters aan door de...

Europese banken doorstaan stresstesten

Europese banken doorstaan stresstesten

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

Het afgelopen kwartaal is het vertrouwen in de woningmarkt verder gestegen, zo laat het ING Woningbericht weten. Wel beïnvloedt de verwachting dat de hypotheekrente...

Makkelijk vindbaar voor je klant (advertorial ING)

Makkelijk vindbaar voor je klant (advertorial ING)

Als intermediair ben je makkelijk vindbaar voor je klant met de Tussenpersoonzoeker van ING in de app en op ING.nl. En bied je je klant een hypotheek met scherpe...

Een op acht starters overweegt kopen met vrienden

Een op acht starters overweegt kopen met vrienden

Het vertrouwen in de woningmarkt is het afgelopen kwartaal verder gestegen. De ING woonindex stijgt met vier punten van 105 naar 109. Zowel starters als woningbezitters...

Onderhoud van je financiële thuis

Onderhoud van je financiële thuis

Summer is coming! Klinkt ver weg, maar is feitelijk juist. Tijd om het huis te luchten en waar nodig op te knappen. Wat zijn de voetangels en klemmen die van toepassing...