Het juiste moment in de klantreis

Marijn Moerman 2023

(Marijn Moerman, Alicia, in VVP 1, 2023) Ik verwacht dat in 2030 meer dan 35 procent van de verzekeringsmarkt uit embedded insurance bestaat. Door de traditionele verzekeringsbedrijven samen te laten werken met technologiebedrijven, kan de hele industrie moderniseren en in de behoeften van de hedendaagse consument voorzien.

Voor de huidige digital native generaties is het niet meer dan normaal dat zij al hun zaken online kunnen regelen. Ze zijn gewend geraakt aan snel en altijd beschikbaar, met enkel persoonlijke interactie als het nodig is. Embedded insurance speelt hierop in door verzekeringen volledig digitaal naar de eindgebruiker te brengen op het meest relevante moment.

Essentieel gebrek

Als het gaat om technologie en het delen van data loopt de verzekeringswereld in volwassenheid achter op de bankwereld. Een goed voorbeeld hiervan is PSD2, waar wettelijke afspraken zijn gemaakt over uitwisselen van betaaldata en het eigenaarschap daarvan. Dit is in de verzekeringswereld nog niet geregeld. De verzekeringsindustrie heeft daarnaast nog te maken met verschillende vertragende factoren, voornamelijk bestaande uit verouderde systemen en interne processen. Daardoor kunnen traditionele verzekeraars momenteel niet volledig inspelen op de huidige digitale on-demand behoefte en de voorkeur voor gemak, laat staan het eenvoudig aanbieden van verzekeringsproducten op het juiste moment in de customer journey. Het resultaat hiervan is dus een mismatch tussen de vraag uit de markt en het aanbod van de branche.

Hoe kan de verzekeringssector dit gat overbruggen en inspelen op de huidige klantbehoeften: digitaal als norm, advies waar nodig? De huidige moderne technologie biedt daarvoor oplossingen. Eén van die oplossingen is embedded insurance, waarbij een verzekering wordt toegevoegd aan een gebeurtenis zoals een aankoop, transactie of dienst. Hierbij staan de eindgebruiker, zijn wensen en gebruiksgemak centraal.

Drie fases

We zien drie verschillende fases wat betreft de toepassing van embedded insurance. Fase 1 , de meest laagdrempelige variant, gaat om kleine, niet complexe, verzekeringsproducten die worden aangeboden tijdens het aankoopproces. Denk aan die mogelijkheid om een tijdelijke reisverzekering af te sluiten bij het boeken van een ticket of een fietsverzekering bij de online aankoop van een fiets. De technologiebehoefte vanuit de verzekeringsindustrie hiervoor is zeer beperkt, omdat nietvergunninghoudende webshops dergelijke verzekeringsproducten zelf mogen distribueren. Deze vorm van embedded insurance bestaat al geruime tijd en groeit sterk door de toename van het aantal online aankopen.

Fase 2 van embedded insurance draait om het naadloos in de klantreis aanbieden van vergunninghoudende verzekeringsproducten: een aansprakelijkheids-, ongevallen-, cyber- of (tijdelijke) arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld. Met Alicia zijn we direct in deze fase begonnen. Om deze verzekeringsproducten digitaal en embedded aan te kunnen bieden is vereenvoudiging en duidelijkheid (fit-for-purpose) van de verzekeringsproducten essentieel. Tevens heeft Alicia, op basis van de nieuwste technologieën, een digitaal platform ontwikkeld, zodat deze verzekeringen naadloos in de klantreis van niet-vergunninghoudende domeinen aangeboden kunnen worden. Deze vorm van embedded insurance is nieuw en werd voorheen opgelost middels een doorverwijzing naar het domein van de broker of verzekeraar.

‘In 2030 bestaat meer dan 35 procent van de verzekeringsmarkt uit embedded insurance’

Alicia richt zich op de ontwikkeling van verzekeringsproducten voor zelfstandigen, die op het juiste moment in de klantreis worden aangeboden op digitale platformen, die freelancers gebruiken. Voorbeelden zijn de apps van banken, boekhoudpakketten of de platformen, waar de zelfstandige een opdracht aanneemt. Een belangrijke aanvullende succesfactor daarbij is het zo simpel mogelijk maken van het aanvraagproces. Zo hebben we de customer journey geoptimaliseerd en bijvoorbeeld alle overbodige invulvelden geschrapt.

Fase 3 van embedded insurance gaat over de samenwerking tussen digital, IoT (Internet of Things) en menselijke interactie waarin een hybride constructie ontstaat om ook complexere verzekeringsproducten embedded aan te bieden, maar waarin de adviseur een toegevoegde waarde heeft. Technologie zorgt voor laagdrempeligheid, on demand service en het potentieel om met lagere kosten meer individuen en bedrijven te bedienen en meer learnings om producten te verbeteren. Voor verzekeringsadviseurs is dit nu een kans om zich te onderscheiden, gebruikers aan te trekken of te behouden, of nieuwe inkomstenbronnen te genereren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alicia van start met digitaal af te sluiten AOV voor zzp'ers

Alicia van start met digitaal af te sluiten AOV voor zzp'ers

Alicia heeft een volledig digitaal af et sluiten AOV voor zzp'ers geïntroduceerd. Daarmee worden belangrijke barrières voor deze groep weg genomen: complexiteit...

Alicia stelt platform open voor andere partijen

Alicia stelt platform open voor andere partijen

Alicia stelt haar platform voor het embedded aanbieden van verzekeringen nu ook open voor andere partijen zoals verzekeraars, brokers, banken en e-commerce-bedrijven....