Hoe innovatief is uw organisatie?

Frank Cooler 2019

Om ons aan te passen aan een omgeving die steeds sneller en ingrijpender verandert, is innovatie noodzakelijk om te overleven als organisatie. Innoveren betekent dat er verandering moet gaan plaats vinden. Daar zit meteen het probleem. Wij mensen willen niet veranderen. “Only wet baby’s like changes”, zeggen ze in Engeland.

Veranderingen aanvaarden is dus voor veel mensen moeilijk. Het kan zelfs stress of slapeloze nachten veroorzaken. Kortom: het roept weerstand op. Een natuurlijke reactie van mensen is om dan net als bij stress: te vechten, te vluchten of te bevriezen. Vechten is: de strijd aanbinden tegen de verandering. Vluchten betekent: net doen alsof er niets aan de hand is. Bevriezen: is niets doen.

Verandervermogen

De uitkomsten uit de Benchmark Verandervermogen 2020 van de First Day Advisory Group verbazen mij dan ook niet, namelijk dat het verandervermogen in Nederland laag is. Maar dat is niet het enige. Na in totaal drie onderzoeken (2016, 2018 en nu 2020) blijkt dat het verandervermogen in Nederland niet verbetert, integendeel, de trend is eerder omlaag dan omhoog. Citaat: ”…een gebrek aan verandervermogen leidt tot mislukte projecten en transformaties (meer dan 70 procent van de veranderingen lukt niet!), verspilling van geld en energie en een toename van frustratie en aantal mensen met burnout…het resultaat van het aandeel medewerkers dat een sterk vertrouwen in dat verandervermogen heeft minus het aandeel dat geen of hooguit deels vertrouwen daarin heeft, is in Nederland met -23 negatief…”

‘Innovatie is zowel de kunst van het loslaten als omarmen’

Het innovator’s dilemma

Clayton Christensen, hoogleraar op Harvard Business School noemt dit het Innovator’s Dilemma. Hij bedoelt hiermee de moeilijke keus die een gevestigde onderneming soms moet maken tussen het vasthouden aan de bestaande markt door hetzelfde nog beter te doen (‘sustaining innovation’) of het omarmen van nieuwe technologieën of businessmodellen (‘disruptive innovation’). Wanneer je een start-up bent of je bedrijf al slecht draait, heb je geen last van dit dilemma, want er valt dan niets los te laten. Bij de meeste bedrijven is dit echter niet het geval. Dit maakt het omarmen moeilijk, want er is vaak - nog steeds - sprake van een businessmodel waar een markt voor is en waarmee je inkomsten genereert. De vraag is alleen: hoe lang nog?

Geen toverwoord

Innovatie lijkt nu wel een toverwoord, maar ga niet innoveren om het innoveren. Innovatie is niet altijd leuk, maar vaak wel noodzakelijk. Wanneer het goed loopt en de perspectieven zijn goed, moet je vooral doorgaan op de ingeslagen weg. Zoek dan naar de verbetering binnen de huidige context. Maar in andere gevallen of bij andere bedrijfsonderdelen kan meer radicale innovatie noodzakelijk zijn. Wat het ook is, bij verandering zijn er in ieder geval twee zaken waar je rekening mee moet houden. De ene kant is het – tijdig - kunnen loslaten van het bestaande en de andere kant is het met volle overtuiging bedenken en uitvoeren van nieuwe, innovatieve oplossingen. Innovatie is zowel de kunst van het loslaten als de kunst van het omarmen.

Waarom bestaan we?

Het is nog steeds heel moeilijk voor bedrijven om actueel te blijven in een veranderende wereld, waar technologische ontwikkelingen vaak het tempo bepalen. Het volstaat niet meer om eens in de vier jaar na te denken over een nieuwe visie en strategie, want dan ben je waarschijnlijk te laat. De weerstand bij eigen medewerkers overwinnen blijkt het grootste obstakel te zijn. “Culture eats strategy for breakfast”, zei Peter Drucker al twintig jaar geleden. Bedrijven en instellingen moeten zich vragen blijven stellen als: waarom zijn we in het leven geroepen? Waar sta ik nu? Wat ben ik nu? Welke ontwikkelingen zie ik? Wat prikkelt me? Welke alternatieven kan ik bedenken? Welke keuzes maak ik? Wat is onze oplossing? Hoe breng ik dit goed voor het voetlicht? Bedenk daarbij wat Christoffel Columbus zei voor hij zijn avontuur begon: “Je kunt nooit de oceaan oversteken als je niet de moed hebt om de kust uit het oog te verliezen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal. En daar is nog te...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

PSD2, aldus SEO in een evaluatie in opdracht van Financiën, draagt bij aan meer concurrentie op de markt voor betaaldiensten en aan een gelijker speelveld tussen...

VIP Innovatie Congres - Be the Change!

VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Ontdek in één dag alle digitale innovaties en toepassingen voor de financiële wereld. VVP en Contactgroep Automatisering organiseren op 5 juli...

Zevende Jongeren Innovatie Programma start 22 september

Zevende Jongeren Innovatie Programma start 22 september

Het Verbond van Verzekeraars roept young professionals uit de financiële sector op zich op te geven voor het Jongeren Innovatie Programma 2022, dat start op...