Is ons verzekeringslandschap voorgoed veranderd?

Kennisartikel OOM 2021

(Partner in Kennis OOM Verzekeringen in VVP 6-2021) In 2020 verandert een vakantie in het buitenland van iets leuks naar een potentieel horrorscenario. Een horecaondernemer die zijn rekeningen niet meer kan betalen. Een oliebollenkraamhouder die zijn oliebollen ook in februari bakt om zijn hoofd boven water te houden. Strandpaviljoens die overwinteren op het strand. Die vakantie is in 2021 niet zorgelozer gebleken en ook ondernemingen weten niet waar ze aan toe zijn. Is een onzeker voorval nog wel te verzekeren?

Wereldwijd zijn Nederlanders koplopers als het gaat om het afdekken van risico’s in de vorm van verzekeringen. Verzekeringen worden ons niet ‘aangesmeerd’, nee, wij kiezen hier toch echt zelf en geheel vrijwillig voor. De angst sloeg ons dan ook om het hart toen het coronavirus zijn intrede deed en verzekeraars terugtrekkende bewegingen maakten. Reisverzekeraars dekten geen medische, corona-gerelateerde kosten in het buitenland. Een annuleringsverzekeraar krijgt te maken met corona als zeker voorval en is genoodzaakt dit op te nemen in de uitsluitingen. Als de strandpaviljoens in de winter op het strand blijven staan, wie gaat dat dan verzekeren? Alle ‘zekerheden’ gingen op de schop en als nicheverzekeraar moesten ook wij onze dekkingen herzien. Want verzekeren willen we, maar wat wel en wat niet en hoe weten we hoe het uit gaat pakken? In het begin van deze pandemie was er zoveel onzekerheid, dat waren we niet gewend. Toen we de eerste schrik goed en wel te boven waren, moesten we snel schakelen naar het ‘nieuwe normaal’.

‘Vakantie in het buitenland werd ineens een potentieel horrorscenario’

Op de verzekeringsproef

Dat ‘nieuwe’ normaal bestond in het begin uit het toekennen van uitstel van betaling zonder extra kosten. We lieten polissen gratis sluimeren tot de wereldreiziger klaar was voor vertrek. Naast alle mogelijke vormen van coronacoulance betalingen of regelingen kwamen er ook nieuwe kosten op ons af. De verzoeken om kosten van een quarantaineverblijf in een hotel, in het land van bezoek, te dekken waren ineens aan de orde van de dag. PCR/corona-testen moesten voor vertrek naar het buitenland worden afgenomen. Preventief is wat anders dan medisch noodzakelijk, we werden flink op de verzekeringsproef gesteld. Alles verzekeren bleek een onmogelijke opgave in een tijd waar de bron van al het kwaad wel zeker was.

Zoals dat gaat bij nieuwe dingen, leerden we gaandeweg steeds beter inschatten wat reëel was om te verzekeren en wat niet. Neem nou de strandpaviljoens, die mochten overwinteren op het strand om de op- en afbouwkosten uit te sparen als doekje voor het maandenlange bloeden vanwege de gesloten deuren. Heel tof, maar wie gaat dat verzekeren? Wij hebben samen met gemeenten, brandweer en politie goed gekeken naar de potentiële risico’s en de beslissing genomen de zomerdekking te verlengen zonder extra premie in rekening te brengen. Natuurlijk was dat spannend. De winter is nou eenmaal geen zomer en de weersomstandigheden kunnen onstuimig zijn. Nu zijn we blij dat we het risico hebben aanvaard, zijn we weer een ervaring rijker en hebben onze strandklanten hopelijk een goede nachtrust gehad afgelopen winter. Ook deze winter kunnen we bijna alle strandpaviljoens die overwinteren verzekeren.

Niet onverantwoord reizen

Ondanks de uitsluiting van corona op de reisverzekering wilden veel Nederlanders toch verzekerd zijn tegen medische, corona-gerelateerde kosten in het buitenland. Daar kwamen wij in beeld. Wij verzekeren ziektekosten wereldwijd ook in landen waar een negatief reisadvies voor geldt. Dat doen we al jaren dus waarom nu niet? Natuurlijk moedigen wij geen onverantwoord reizen aan maar wat als je moeder, die in het buitenland woont, ernstig ziek wordt of erger, komt te overlijden. Dan wil je maar één ding, zo snel mogelijk daar zijn. Maar ook daar wil de Nederlander verzekerd zijn van dekking. Misschien nu wel meer dan ooit zijn we als volk ons bewust van de kosten die we zelf moeten betalen als je verzekeringen niet op/in orde zijn. De verschillen in de gezondheidszorg wereldwijd waren nog nooit zo helder. Ziektekostenverzekeringen worden dan ook steeds belangrijker tijdens een kort of lang verblijf in het buitenland.

‘Heel tof, maar wie gaat dat verzekeren?’

Voorgoed veranderd?

Er komt een post-coronatijd aan. Is ons verzekeringslandschap dan voorgoed veranderd? Wij denken van wel. Er is nu meer dan ooit behoefte aan zekerheid. Onze les is snel acteren in een constant veranderend landschap. Dat vakantiegangers straks gewoon weer op een reisverzekering hun medische kosten kunnen claimen, juichen wij alleen maar toe. De strandpaviljoens in oktober 2022 weer afbreken en opbergen tot de lente in 2023? Doen! Wat ons rest is de flexibiliteit om mee te bewegen met de klant en oog te blijven houden voor nieuwe risico’s en daarbij passende oplossingen.

Onze oorsprong als voorsprong

Onze voorsprong in deze crisis is de oorsprong van ons bedrijf. Wij zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog gestart als dé verzekeraar voor het verzekeren van oorlogsschade. Dat de schade kwam, wisten we wel. Alleen niet wanneer. Deze crisis is anders maar de kans op schade misschien wel net zo groot en net zo zeker. Wij tekenen de lessen die we hebben geleerd op en veranderen onze kijk op verzekeren. Het ‘nieuwe’ verzekeren is hier. De input van de klanten is groter dan ooit en een nieuwe crisis ligt altijd op de loer. Wen er maar vast aan.

Wij zijn er voor mensen met ongewone verhalen die gewoon goed verzekerd willen zijn. Van een leven over de grens tot een bijzonder bezit: OOM verzekert het.

Chantal Deen is Merk & Communicat iemanager bij OOM Verzekeringen

Reactie toevoegen

 
Meer over
Persoonlijke aandacht voor de klant

Persoonlijke aandacht voor de klant

In het digitale tijdperk willen klanten hun verzekeringszaken zelf kunnen regelen. Logisch dus dat verzekeraars inzetten op online gebruiksgemak. Maar dat mag...